Ryanair měl velká zpoždění. Řízení letového provozu mu zrušilo lety
Nízkonákladová letecká společnost Ryanair byla potrestána za častá a údajně úmyslná zpoždění. Když neumí létat včas, nemusí létat vůbec, reagovaly na její počínání nizozemské úřady. Přepravce byl ze zcela ojedinělého rozhodnutí v šoku.
🚩 Proč je to důležité: Cestující, kteří létají se společností Ryanair, by měli počítat se zpožděním nebo s rušením letů. Aerolinka hlavně v sezoně operuje na hranici svých kapacit.
➡️ Co se stalo: Největší letecká společnost Evropy Ryanair přišla o práva na dva lety do nizozemského Eindhovenu. Linky z bulharské Sofie a italské Pisy zrušil koordinátor letového provozu ACNL. Ten dohlíží na letecký provoz v Nizozemsku a s Ryanairem mu zjevně došla trpělivost.
Lety měly podle místního deníku Eindhovens Dagblad v létě v průměru hodinové zpoždění při příletu. To vedlo i ke zpoždění následného odletu.
Takto přísný trest je naprosto výjimečný. Ryanair byl z rozhodnutí v šoku a zkoušel se bránit u soudu. Ten ale rozhodnutí ACNL potvrdil.
ACNL trvá na tom, že Ryanair vědomě porušoval pravidla, a to v desítkách případů. Rušení linek bylo až posledním z jednotlivých kroků. Tím prvním bylo červnové varování. Až když se přes léto nic nezměnilo, přistoupilo se k sankcím.
Zrušení letů znamená, že Ryanair přišel o konkrétní časy na následující letní letovou sezonu. S řízením letového provozu může zkusit vyjednat nové například na denní dobu, kdy není silný provoz a zpoždění letů nezpůsobuje takové potíže.
Problematické byly pozdně večerní lety, u kterých mívá zpoždění vážné důsledky. Například personál musí zůstávat v práci déle. Zpožděné lety také mohou rušit noční klid a letiště kvůli tomu může mít potíže s místními úřady.
🔎 Kontext: Ryanair patří v Evropě k leteckým společnostem, které vykazují největší počet zpoždění a rušených letů. Jednotlivé statistiky se ale liší.
Zhodnocení letošní letní sezony od společnosti Skyrefund řadí Ryanair na třetí nejhorší pozici po Wizz Air a easyJet. Výrazně zpožděno nebo zrušeno bylo 7,3 procenta letů, z pohledu absolutních čísel je ale Ryanair zcela nejhorší.
Jiné údaje od společnosti FlightRight zase za prvních pět a půl měsíců letošního roku počítaly zpoždění nad 15 minut. Ryanair měl takových letů 77 019, nejvíce ze všech leteckých společností. Podíl 20,73 procenta jej ale řadil až na páté místo po čtyřech tradičních aerolinkách TAP, Air France, Swiss a Finnair.
Ryanair je známý svým agresivním přístupem k letištím. Často například ruší lety proto, že mu letiště nevyjdou vstříc při žádostech o snížení poplatků. Nyní například kvůli údajně vysokým poplatkům výrazně seškrtává lety z Vídně.
Vystupuje také proti poplatkům v Belgii, ve Francii ruší lety kvůli novým daním, zcela přestal létat do Tel Avivu, kde s tamním letištěm vede spor. Redukce letů se „za trest“ dočkalo i Německo a Španělsko.