Do Tater rychleji. Slováci po 27 letech dokončili „stavbu dvou tisíciletí“

Obrázek
Tunel u Žiliny
Tunel u Žiliny
Business

V Tatrách už leží sníh a lyžaři se tam letos dostanou o něco rychleji. V pondělí se otevře klíčový úsek slovenské dálnice D1. Řidiči se díky němu vyhnou Žilině. Další zlepšení má přijít příští rok.

🚩 Proč je to důležité: Trasu využívají Češi pro cesty do Tater i zdejší Slováci a Ukrajinci při cestách za svými rodinami. Ušetří desítky minut, ve špičkách až hodinu.

➡️ Co se stalo: Jde o stavbu dvou tisíciletí, říkají v nadsázce Slováci. Dálniční úsek, který odvede tranzitní dopravu ze Žiliny, se začal budovat již v roce 1998. Opakovaně ale byla stavba přerušena kvůli problémům stavebních firem i změnám vlád. Potíže byly hlavně se stavbou tunelu Višňové.

Politici stavbu slavnostně zahajovali hned třikrát. V roce 1998 to udělal tehdejší premiér Vladimír Mečiar, v roce 2009 Robert Fico. O pět let později za Ficovy vlády se stavba zahajovala znovu. 

Tunel měří 7,5 kilometru a je nejdelším na Slovensku, celý dálniční úsek měří 13,5 kilometru. V tunelu bude povolená rychlost 100 kilometrů v hodině. Na provoz dohlíží 386 kamer.

Nový úsek výrazně usnadní a zkrátí cestu do Tater. Bude možné se zcela vyhnout Žilině a i přetíženému úseku pod hradem Strečno. I v noci za nulového provozu to ušetří patnáct minut. Přes den to bude půl hodiny až hodina.

Pozitivní vliv se čeká i na nehodovost. Na starém úseku v posledních letech zemřely desítky lidí. To už by mělo být minulostí. Počítá se s tím, že 80 procent provozu se přesune na novou dálnici.

🔎 Kontext: Samotná stavba tunelu Višňové měla začít v roce 2003, tedy krátce po dokončení průzkumných štol. Vše se ale odložilo na rok 2007, skutečně se ale začalo až v roce 2009. Následující rok se práce zastavily, protože stavební firma nebyla schopná pokračovat.

V roce 2012 začaly peripetie s novým tendrem, dokončen byl po dvou letech. Práce na tunelu znovu odstartovaly až v roce 2015. To už se podařilo za pomoci 1000 tun trhavin prorazit oba tubusy. 

V roce 2019 se ukázalo, že ani další firma není schopna tunel dokončit a stát jí vypověděl smlouvu. Následoval výběr společnosti Skanska, která začala v roce 2021 a musela i opravovat chyby po svých předchůdcích. Termín otevření se tak neustále posouval.

👀 Co dál sledovat: Další výrazné zlepšení má přinést nový úsek dálnice D1 u města Ružomberok, kterým je nyní nutné zdlouhavě projíždět. Politici hovoří o otevření v březnu či dubnu, poslední oficiální zpráva správce dálnic zmiňuje obecně 1. pololetí. I tento úsek má hlavně kvůli tunelům výrazné zpoždění. Stavba trvá už jedenáct let.

Čistě dálničního spojení do Tater se ale Češi nedočkají. Jedinou dálnice na Slovensko zůstává D2 do Bratislavy. V příští dekádě by se k hranicím měla přiblížit nová dálnice D49, která ale skončí u Vizovic. Dál vznikne silnice se střídavým třetím pruhem, která se má napojit na plánovanou rychlostní silnici do slovenského Púchova. To by přineslo další zrychlení pro cesty na východ.

Šetřete svůj čas. Odebírejte naše ranní a večerní newslettery. Zdarma.

Více z Publica

Redakci pište na email redakce@publico.cz 

© PUBLICO NEWS a.s. 2025 Provozuje PUBLICO NEWS, a.s., sídlem Letenská 121/8, Malá Strana, 118 00 Praha 1, IČ: 225 51 841, společnost vedená u Městského soudu v Praze pod spisovou značkou B 29467. 

Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků, fotografií či jiného obsahu je bez předcházejícího písemného souhlasu PUBLICO NEWS a.s. zakázáno. 

Šetřete svůj čas.
Odebírejte náš newsletter.
© Publico 2025

Vyhledávejte na Publiku