Do Tater rychleji. Slováci po 27 letech dokončili „stavbu dvou tisíciletí“
V Tatrách už leží sníh a lyžaři se tam letos dostanou o něco rychleji. V pondělí se otevře klíčový úsek slovenské dálnice D1. Řidiči se díky němu vyhnou Žilině. Další zlepšení má přijít příští rok.
🚩 Proč je to důležité: Trasu využívají Češi pro cesty do Tater i zdejší Slováci a Ukrajinci při cestách za svými rodinami. Ušetří desítky minut, ve špičkách až hodinu.
➡️ Co se stalo: Jde o stavbu dvou tisíciletí, říkají v nadsázce Slováci. Dálniční úsek, který odvede tranzitní dopravu ze Žiliny, se začal budovat již v roce 1998. Opakovaně ale byla stavba přerušena kvůli problémům stavebních firem i změnám vlád. Potíže byly hlavně se stavbou tunelu Višňové.
Politici stavbu slavnostně zahajovali hned třikrát. V roce 1998 to udělal tehdejší premiér Vladimír Mečiar, v roce 2009 Robert Fico. O pět let později za Ficovy vlády se stavba zahajovala znovu.
Tunel měří 7,5 kilometru a je nejdelším na Slovensku, celý dálniční úsek měří 13,5 kilometru. V tunelu bude povolená rychlost 100 kilometrů v hodině. Na provoz dohlíží 386 kamer.
Nový úsek výrazně usnadní a zkrátí cestu do Tater. Bude možné se zcela vyhnout Žilině a i přetíženému úseku pod hradem Strečno. I v noci za nulového provozu to ušetří patnáct minut. Přes den to bude půl hodiny až hodina.
Pozitivní vliv se čeká i na nehodovost. Na starém úseku v posledních letech zemřely desítky lidí. To už by mělo být minulostí. Počítá se s tím, že 80 procent provozu se přesune na novou dálnici.
🔎 Kontext: Samotná stavba tunelu Višňové měla začít v roce 2003, tedy krátce po dokončení průzkumných štol. Vše se ale odložilo na rok 2007, skutečně se ale začalo až v roce 2009. Následující rok se práce zastavily, protože stavební firma nebyla schopná pokračovat.
V roce 2012 začaly peripetie s novým tendrem, dokončen byl po dvou letech. Práce na tunelu znovu odstartovaly až v roce 2015. To už se podařilo za pomoci 1000 tun trhavin prorazit oba tubusy.
V roce 2019 se ukázalo, že ani další firma není schopna tunel dokončit a stát jí vypověděl smlouvu. Následoval výběr společnosti Skanska, která začala v roce 2021 a musela i opravovat chyby po svých předchůdcích. Termín otevření se tak neustále posouval.
👀 Co dál sledovat: Další výrazné zlepšení má přinést nový úsek dálnice D1 u města Ružomberok, kterým je nyní nutné zdlouhavě projíždět. Politici hovoří o otevření v březnu či dubnu, poslední oficiální zpráva správce dálnic zmiňuje obecně 1. pololetí. I tento úsek má hlavně kvůli tunelům výrazné zpoždění. Stavba trvá už jedenáct let.
Čistě dálničního spojení do Tater se ale Češi nedočkají. Jedinou dálnice na Slovensko zůstává D2 do Bratislavy. V příští dekádě by se k hranicím měla přiblížit nová dálnice D49, která ale skončí u Vizovic. Dál vznikne silnice se střídavým třetím pruhem, která se má napojit na plánovanou rychlostní silnici do slovenského Púchova. To by přineslo další zrychlení pro cesty na východ.