Trump otočil, krize zůstává. Pět problémů, které přetrvávají po zmírnění cel

Donald Trump ve středu pozastavil na 90 dní svá cla. Svět propadl do euforie, hodnota akcií letěla vzhůru, zaznívají názory, že se vše vrací do normálu. Jenže to tak není. Cla stále (byť mírnější) platí a dostávají do potíží firmy po celém světě. Americké akcie začaly ve čtvrtek zase ztrácet.
🚩 Proč je to důležité: Donald Trump nic nevrátil tam, kde bylo, jen neplatí všechna avizovaná cla. Pro Evropu i Česko je to tak stále velká potíž.
✅ Pět problémů, které nezmizely
➡️ Cla zůstávají, byť jsou menší
Pozastavení cel neznamená jejich konec. Na evropské zboží se další tři měsíce nebude vztahovat dvacetiprocentní clo, ale „jen“ desetiprocentní. Na auta, klíčový export do USA, to bude dál 25 procent, na hliník a ocel také 25 procent. Všechny tyto hodnoty jsou násobně i o řád vyšší než to, co Američané evropskému zboží připočítávali předtím, než Donald Trump odstartoval speciální celní operaci.
➡️ Propojený svět
Americký trh je pro Česko hlavně nepřímo velmi důležitý. Nejde jen o zboží, které tam míří přímo, nebo o subdodávky například německým či francouzským firmám, které tam pak vyvážejí samy. Zjednodušeně: pokud například Francouzi nevyvezou dost vína do USA, nebudou mít dost peněz na nákup aut. A pokud se přestanou kupovat francouzská auta, budou tratit české firmy, které pro ně dělají například světlomety.
➡️ Další problém pro evropské ocelárny
Evropský export oceli do USA se pohyboval zhruba kolem 8 miliard eur ročně. Po zavedení cel ale mají evropští oceláři šanci v Americe uspět jen v případě, že tamní výrobci nebudou stíhat vyrábět a cenu na tamním trhu to vyžene dost vysoko na to, aby se do ní vešlo i nové clo.
➡️ Neprodejná auta
Ještě hůře jsou na to automobilky. Německé firmy od Audi po Porsche jsou pořád zatíženy clem, které na konkurenceschopnost jejich vozů na americkém trhu tvrdě dopadá. Mnohé modely jsou prakticky neprodejné. Menší odbyt v USA může zasáhnout na ziskovost těchto firem i na evropskou zaměstnanost.
➡️ Nejistota v obchodě
Nikdo neví, jak se situace bude dál vyvíjet. A dopady nejistoty mohou být mnohem širší, než to na první pohled vypadá. Jak se bude uzavírat například obchod s německou firmou, která neví, jak jí dopadne kontrakt s USA? Má smysl nyní jednat o dodávce zboží z Číny, když Evropa může být brzy zavalena čínskými produkty, které se nepodaří prodat v Americe?
Firmy v podstatě nemají možnost se na budoucnost připravit. Mají jen jistotu pokračující nejistoty. Dá se očekávat, že Amerika bude s jednotlivými státy jednat. A výsledek může nakonec vypadat úplně jinak, než jak se to jeví dnes.