Pozor na čínská auta, mohou vás šmírovat, varují české úřady. Jde o bezpečnostní riziko

Obrázek
ilustrační foto - XPeng G6
ilustrační foto - XPeng G6
Business

Moderní auta už nejsou jen přibližovadla s motorem. Vozy jsou připojené k internetu, díky čemuž lze zjistit, kde jsou a kudy a kam jezdí. Tyto (i mnohé další) informace z nich jde získat také na dálku. Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost před nimi varuje.

🚩 Proč je to důležité: Čínské automobily jsou stále populárnější, zároveň jsou ale velkým bezpečnostním rizikem. Důvod je poměrně prostý, tamní komunistická vláda má na automobilky vliv, kterému jen obtížně odolávají.

➡️ Co se stalo:  Tuzemské úřady upozorňují na čínskou hrozbu. Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) vydal varování ve středu a odvolává se i na dřívější varování Bezpečnostní informační služby.

V dokumentu zmiňuje velké riziko, že by se citlivá data mohla dostat do Číny, případně že se z Číny budou moci ovládat některá zařízení v Česku. V této souvislosti jsou zmíněny jsou i automobily.

Varování v podstatě znamená, že osoby i úřady, které se musí zabývat bezpečností svou i svých dat, musí přiřadit i čínským autům velké riziko.

U aut je problém daný tím, jak zásadně se za poslední dekády změnily. Moderní auta jsou trvale připojená k internetu, mají kamery kolem dokola a stále častěji i v interiéru. Povinně je uvnitř instalovaný i mikrofon, to kvůli možnosti zavolat v případě nehody rychle pomoc.

Lidé pak telefonují přes bluetooth, tedy přes systém vozu. Díky spárovanému telefonu tak i „auto ví“ o telefonních kontaktech, posledních hovorech a umí si přečíst i zprávy.

Standardem se stává možnost správy vozu přes aplikaci. V té je vidět, kde se vozidlo nachází a kde se pohybovalo v posledních dnech. To, co má uživatelům pomoci například sledovat spotřebu či si vypsat služební cestu, ale může být zneužito.

🔎 Kontext: U čínských vozů je rizikem hlavně mocná komunistická strana. Právě proto se čínské automobilky výrazně liší od těch ze západního světa. Pokud by po nich úřady chtěly přístup k datům vozů, v podstatě jim musí vyhovět.

NÚKIB zmiňuje tamní zákon o státní bezpečnosti, který úřadům i organizacím ukládá povinnost poskytnout pomoc státním orgánům v otázkách státní bezpečnosti. I další zákony znamenají, že čínská automobilka nemůže bránit úřadům, aby přes prodávaná auta získávaly důležité informace.

V Číně platí například zákaz vjezdů vozů Tesla do některých oblastí, například do blízkosti vojenských objektů. Youtuber Winston Sterzel, který se specializuje na Čínu, míní, že zákaz Tesel ukazuje spíše na to, jak sami Číňané k autům přistupují a pouze předpokládají, že Američané dělají totéž.

Obava o bezpečnost čínských vozů je dlouhodobá. Je málo pravděpodobné, že by například armády zemí NATO či jejich klíčové bezpečnostní složky vozy z této země používaly.

Na druhé straně je ale také málo pravděpodobné, že by čínské úřady stály o data například běžného Čecha. Předpokládá se, že z polohy vozů jde odvodit, kdo pracuje pro armádu či klíčové úřady nebo minimálně jezdí kolem důležitých budov, a to může teoreticky zvýšit zájem čínských úřadů.

Varování platí nejen pro auta. Týká se i mobilních telefonů (čínské značky už mají na českém trhu téměř poloviční podíl), chytrých hodinek, internetových úložišť dat, ale například i technologií fotovoltaických elektráren, přes které je jde vzdáleně ovládat.

Rizika moderních aut se netýkají jen Číny. V USA soudy řešily i například sledování vozů bývalými partnery. U některých vozů totiž platí, že přístup k jejich poloze může mít i několik uživatelů a ti hlavní nemusí o těch ostatních vědět. Teoreticky hrozí i to, že stačí jen pár okamžiků ve voze, například v servisu či na myčce.

Z dat, která lze takto získat, lze vysledovat nejen pohyb vozu, ale třeba také zda má sledovaná osoba partnera, kde pracuje a jak tráví volný čas.

Šetřete svůj čas. Odebírejte naše ranní a večerní newslettery. Zdarma.

Více z Publica

Šetřete svůj čas.
Odebírejte náš newsletter.
© Publico 2025

Vyhledávejte na Publiku