Wizz Air mění kurz, aby využil objednané stroje. Česko dostane šest linek

Obrázek
ilustrační foto
ilustrační foto
Business

Maďarský Wizz Air končí v Emirátech a víc sází na střední Evropu. Jen z Prahy začne létat šest nových linek, Bratislava dostane dokonce tucet nových spojů. Největší maďarský dopravce chce vytížit objednaná letadla, přesto část dodávek nových strojů musel odložit na příští dekádu.

🚩 Proč je to důležité: Wizz Air je po společnostech Ryanair a easyJet třetí největší nízkonákladovou aerolinkou v Evropě. Silnou pozici má hlavně ve střední Evropě, růst plánuje i v Praze.

➡️ Co se stalo: Nízkonákladová letecká společnost Wizz Air v posledních týdnech spustila výraznou evropskou expanzi. Jen z Prahy začne létat šest nových linek, Bratislava se rozroste ještě masivněji. Namísto jedné linky tam bude Wizz Air provozovat hned třináct spojů.

Základnu ve Vídni naopak utlumuje. Také ve Spojených arabských emirátech nebyla společnost Wizz Air úspěšná. Létala tam čtyři roky a nyní se odtamtud stahuje. Chce se plně soustředit na Evropu. Jenže ani posílení evropských spojů asi nebude stačit na vytížení letadel, které si maďarský dopravce objednal.

Wizz Air podle agentury Bloomberg jedná o odložení dodávek zhruba stovky letadel Airbus. Firma je už dnes největším provozovatelem letounů A321neo a tuto pozici měla ještě více posilovat.

Zhruba 281 objednaných letadel A321 a mezi nimi i verze s dlouhým doletem XLR mělo být dodáno do roku 2030. Stovka by se ale měla přesunout až do příští dekády.

Wizz Air ani Airbus informaci nepotvrdily. Aerolinka ale při prezentaci výsledků za první a druhý kvartál letošního roku uvedla, že se snaží dodávky letadel zpomalit.

🛫 Linky pro střední Evropu: Tři nové linky začnou z české metropole operovat v řádu dnů. V neděli startuje spoj do Bukurešti, v pondělí do Sofie a v úterý do města Jasy na severu Rumunska.

V prosinci spojí fialová letadla Ruzyni i s makedonskou Skopjí, na jaře pak i s moldavským Kišiněvem. A už prvního října odstartoval spoj z Prahy do arménského Jerevanu.

Čechy by mohlo zaujmout také zmíněné rozšíření linek z Bratislavy, kde má premiéru hned tucet nových linek do Španělska, na Balkán a do severní Evropy. Letadla firma přidává rovněž na své základny v Katovicích a Krakově.

🔎 Kontext: V současnosti společnosti Wizz Air letadla chybí, a to kvůli potížím s motory Pratt & Whitney. Do vzduchu nemohou desítky strojů, letadla budou plně provozuschopná pravděpodobně až v roce 2027.

Wizz Air má kromě maďarské centrály dceřinou společnost ve Velké Británii a na Maltě. Naopak aktivity byly ukončeny v Bulharsku (nově jsou řízeny z Maďarska), kvůli politické situaci skončila společnost Wizz Air také na Ukrajině, kde měla základny v Kyjevě a ve Lvově. Letos se stáhla z Abú Zabí ve Spojených arabských emirátech.

Největší maďarská letecká společnost za poslední finanční rok (do konce března 2025) utržila 5,3 miliardy eur a vydělala 213 milionů eur po zdanění. Zisk se propadl o více než třetinu, i když rostly tržby i počet pasažérů.

Firma podle výroční zprávy provozuje 242 letadel, létá na zhruba 200 letišť v 55 zemích světa a za poslední finanční rok přepravila 63,4 milionu cestujících. Nyní na svém webu uvádí, že s 207 letadly obsluhuje přes 190 destinací v 54 zemích.

Letecká doprava zažívá poslední roky výrazné oživení. Po pandemickém útlumu je to vítaná změna. Situace ale stále není jednoduchá. V oboru panuje silná konkurence, která drží nízko ceny, a tím i marže. Ceny pohonných hmot i vývoj poptávky jsou dál nevyzpytatelné a aerolinky se snaží být opatrnější.

Šetřete svůj čas. Odebírejte naše ranní a večerní newslettery. Zdarma.

Více z Publica

Šetřete svůj čas.
Odebírejte náš newsletter.
© Publico 2025

Vyhledávejte na Publiku