Žádné výhody pro elektromobilisty, přeje si vznikající Babišova vláda
Stejné podmínky pro řidiče elektromobilů i aut se spalovacími motory chce zavést připravovaná vláda Andreje Babiše. Vyplývá to z jejího programového prohlášení. Pro majitele bateriových vozidel to znamená, že by nově museli platit za dálniční známky.
🚩 Proč je to důležité: Počet elektromobilů v Česku překonal padesát tisíc a dlouhodobě roste. Skokové zpřísnění podmínek by pro jejich majitele bylo velmi nepříjemné.
➡️ Co se stalo: S novou vládou, kterou aktuálně skládá hnutí ANO spolu s SPD a Motoristy, zřejmě čekají změny řidiče elektromobilů. Doposud mají sice nárok jen na mírné ekonomické zvýhodnění, i o něj ale mají přijít.
„Srovnáme podmínky pro elektromobily a klasická vozidla, včetně dálničních známek,“ píše se v programovém prohlášení nově vznikající vlády. Elektromobily jsou totiž od povinnosti platit dálniční známku osvobozeny.
„Pro zhruba 50 tisíc majitelů bateriových vozidel je to prakticky jediný benefit, tedy kromě nižších nákladů na samotný provoz elektromobilů,“ uvedl pro Publico ředitel Asociace pro elektromobilitu ČR Lukáš Hataš.
Cena roční dálniční známky má příští rok vzrůst na 2440 korun pro majitele vozů se spalovacími motory. Ti jako jediní platí plnou cenu, zároveň ale systém počítá s několika dalšími výjimkami. Kromě řidičů elektromobilů a vozů s vodíkovým pohonem, kteří mají využívání dálnic zdarma, jsou tu ještě vozidla, která jezdí na biometan a zemní plyn. Pro ně vychází roční dálniční známka nově na 1220 korun.
Speciální kategorii mají také plug-in hybridy, jejich majitelé budou ročně platit 610 korun. Jak hodlá vláda s výjimkami pro jiné vozy než elektromobily naložit, nicméně není jasné.
🔎 Kontext: Další významnou výhodou, kterou vlastnictví elektromobilu poskytuje, je snadnější parkování v centrech některých měst. Tady si ale úpravu řeší města sama a stát do ní nijak nezasahuje.
Například v přeplněném hlavním městě mohou elektromobily parkovat zdarma ve všech zónách placeného stání. O tom, o jak citlivé téma jde, svědčí i skutečnost, že se v průběhu léta o výjimku na pražském magistrátu svedla táhlá bitva. Měnily se navrhované podmínky a několikrát se posouval termín platnosti rozhodnutí, ve hře byla i varianta, že se jakékoliv zvýhodnění zruší.
Nakonec zvítězila mírnější varianta. Výjimka byla prodloužena do konce roku 2025, od příštího roku řidiči elektromobilů budou platit polovinu poplatku, který hradí majitelé spalovacích motorů.
Dalším městem, které přistoupilo k omezení výhod pro elektromobilisty, je Plzeň. Od roku 2020 mohly ve městě parkovat elektromobily zdarma, tuto výjimku nicméně radní zrušili letos v září.