Počet nehod elektrokoloběžek prudce roste. Jezdci nezřídka nadýchají i 1,5 promile

Obrázek
ilustrační foto
ilustrační foto
Česko

Dopravní nehody lidí na koloběžkách a zejména na elektrokoloběžkách jsou stále větší problém. Jen za červenec bouralo nebo skončilo pod koly ostatních vozidel 119 jezdců. To je vůbec nejhorší červencový výsledek od roku 2023, kdy tyto dopravní nehody začala policie detailně evidovat.

🚩 Proč je to důležité: Koloběžky jsou stále populárnější. Mohou být ale nebezpečné nejen pro samotné jezdce, ale i pro jejich okolí.

➡️ Co se stalo: Trend minimálně posledních tří let je jasný. Počet dopravních nehod koloběžek postupně roste. Zřejmé je to ze srovnání červencových čísel. Zatímco v roce 2023 policie zaznamenala 77 nehod, minulý rok jich bylo 90. Letošní první prázdninový měsíc pak vykazuje oproti tomu loňskému nárůst o 32 procent policie zaznamenala už 119 případů.

Dlouho platilo, že se tento problém týká hlavně velkých měst. Jenže to už v posledních letech neplatí. Letos nebyly výjimkou ani kolize v podhůří Krušných hor, Krkonoš nebo třeba na Vysočině.

V mezikrajském srovnání pak ze statistiky vystupuje pět regionů. Ve Středočeském a Ústeckém kraji policie evidovala po 16 případech, v Moravskoslezském 14, v Praze 13 a v Jihomoravském 12. V ostatních krajích bylo případů méně než deset.

Rizik spojených s koloběžkami si všímá Centrum dopravního výzkumu (CDV). Z jeho nejnovější analýzy, která shrnuje situaci za prvních sedm měsíců letošního roku, vyplývá, že problémem jsou hlavně elektrokoloběžky.

Celkově od začátku roku bylo totiž zaznamenáno 539 dopravních nehod s koloběžkami. Na elektrokoloběžky z toho připadá 424 případů. „Počet nehod elektrokoloběžek vzrostl o 41 procent,“ shrnují vědci z CDV ve své zprávě.

Nehody se neobešly bez vážných následků. Od začátku roku do konce prázdnin kvůli nim přišel o život jeden člověk, dalších 28 bylo těžce zraněno a 336 lidí si odneslo lehké zranění.

„Alarmujícím faktem je, že i přes nulovou toleranci alkoholu při řízení vozidel v České republice byla u 43 % jezdců, kteří zavinili nehodu, zjištěna přítomnost alkoholu. U mnoha z nich byla naměřena hladina alkoholu nad 1,5 ‰,“ uvedla Kateřina Bucsuházy, vedoucí oblasti Hloubkové analýzy dopravních nehod CDV.

🔎 Kontext: Některým českým městům už s elektrokoloběžkami pomalu začíná docházet trpělivost a zkoušejí se s nimi popasovat pomocí regulací. Třeba Brno, chce elektrokoloběžky vytlačit z centra města. O záměru informoval začátkem srpna server iDNES.cz.

Brněnské radnici vadí zejména jejich provoz po pěších zónách kvůli riziku kolizí s chodci. Plán počítá se zrušením vyhrazených míst, kde uživatelé koloběžky odkládají. Lidí, kteří elektrokoloběžky mají v osobním vlastnictví, se změna dotknout nemá.

Podobnou cestu zvažovala i Praha. Ta v dubnu oznámila, že nový systém pro sdílené dopravní prostředky neumožní parkování elektrokoloběžek ve městě. Podle náměstka primátora Zdeňka Hřiba to mělo znamenat, že jejich provozovatelé nebudou moci tyto prostředky ve městě nabízet. O návrhu hlasovala rada města na konci června, nakonec ho ale neschválila.

Šetřete svůj čas. Odebírejte naše ranní a večerní newslettery. Zdarma.

Více z Publica

Šetřete svůj čas.
Odebírejte náš newsletter.
© Publico 2025

Vyhledávejte na Publiku