Mladí se za katedru nehrnou. Od učitelství je odrazuje stres, platy i nízká prestiž

Obrázek
ilustrační foto
ilustrační foto
Česko

Jen 22 procent učitelů má pocit, že si společnost váží jejich práce. Dlouhodobě nízká prestiž je podle školní inspekce jedním z důvodů, proč mladí lidé nechtějí učit a proč část pedagogů zvažuje odchod z profese. Data ukázalo mezinárodní šetření OECD, kterého se účastní více než 60 zemí. Česká republika se do něj zapojuje už 12 let.

🚩 Proč je to důležité: Podle ředitelů je náročné najít především učitele informatiky, matematiky, fyziky či chemie. A shánění učitelů bude do budoucna problém i kvůli tomu, že pedagogické sbory stárnou.

➡️ Co se stalo: Výsledky nového šetření TALIS, které se zaměřuje na podmínky a postoje učitelů i ředitelů, ukázaly znepokojivý trend – atraktivita učitelství v Česku klesá. Jen 46 procent začínajících učitelů uvedlo, že si profesi vybrali jako svou první volbu, to je o sedm procent méně než v roce 2018. 

Podle expertů na školství hrozí, že pokud se nepodaří vytvořit motivační kariérní řád, přilákat nové učitele do škol bude stále obtížnější.

Jak upozornil ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal, v následujících pěti letech zvažuje odchod z profese asi pětina učitelů do 30 let. To je podle něj výrazné riziko pro zajištění kvality výuky a kvalifikovaných učitelů.

Konec kariéry se ale netýká jen mladých učitelů. Podle školní inspekce zvažuje ukončení učitelské kariéry skoro 15 procent učitelů. 

Obě skupiny k tomu vedou odlišné důvody. Zatímco začínající učitelé čelí častějším problémům s kázní a vyšší míře stresu, zkušení pedagogové uvádějí, že je více zatěžuje administrativa.

Ne všechny výsledky šetření jsou pesimistické. Například celková spokojenost s pracovními podmínkami se u učitelů v tuzemsku zvýšila. Čeští pedagogové také patří v rámci Evropské unie mezi lídry ve využívání digitálních technologií a umělé inteligence. 

📢 Co kdo říká:
Kateřina Konrádová, analytička vzdělávací politiky v organizaci Učitel naživo: Pokud chceme situaci změnit a přilákat do sboroven nové učitele, musíme zkvalitnit studium učitelství na fakultách, a to zejména z hlediska praxí. Musíme také nabídnout učitelům perspektivu kariérního růstu a férovější motivační platové ohodnocení. Díky tomu můžeme vyřešit jak nízký zájem o profesi, tak i vnímanou prestiž učitelské profese. Je proto nezbytně nutné, aby se nový ministr na tyto oblasti zaměřil.

Tomáš Zatloukal, ústřední školní inspektor: Vysoký počet našich pedagogů deklaruje, že je jejich práce baví a že učí s nadšením. V protikladu s tím je jejich pocit, jak jejich práci vnímá a oceňuje veřejnost, média a politici.

🔎 Kontext: Podle dat Českého statistického úřadu tvořili v roce 2024 učitelé ve věku 60 a více let přes 14 procent učitelů základních škol, v roce 2014 to bylo necelých šest procent. 

Poslední data ukazují, že v Česku chybí zhruba šest tisíc pedagogů. Organizace Učitel naživo upozornila, že podle prognóz jich za 10 let může chybět až 20 tisíc.

Jak vyplynulo z průzkumu ministerstva školství, do kterého se zapojily mateřské, základní, střední a vyšší odborné školy, nemělo v minulém školním roce odbornou kvalifikaci, tedy pedagogické vzdělání, více než deset procent učitelů. Na nedostatek kvalifikovaných a aprobovaných učitelů, tedy těch se specializací na daný předmět, upozorňují odborníci dlouhodobě.

Šetřete svůj čas. Odebírejte naše ranní a večerní newslettery. Zdarma.

Více z Publica

Šetřete svůj čas.
Odebírejte náš newsletter.
© Publico 2025

Vyhledávejte na Publiku