školství
Inkluzi změnit či zrušit. Co plánují strany po volbách

Jedním z výrazných témat říjnových voleb se stala inkluze ve školách. Většina stran slibuje, že ji chce revidovat, upravit nebo rovnou zrušit. Společné vzdělávání všech dětí, které funguje už skoro deset let, tak nejspíš v novém volebním období může čekat změna.
🚩 Proč je to důležité: Společné vzdělávání znamená, že se dohromady učí děti s různorodými vzdělávacími potřebami, ať už jde o žáky nadané, nebo ty s odlišným mateřským jazykem či zdravotním znevýhodněním.
Jít do hloubky (3 min čtení)Předvolební sliby: ANO slibuje učitelům 75 tisíc, Spolu chce revidovat inkluzi

Necelý měsíc do voleb představily všechny strany souhrn svých volebních programů, jako poslední jej minulý týden zveřejnilo SPD. Co strany plánují v oblasti školství a kdo by měl resort vést? Přinášíme přehled slibů sedmi subjektů, které ve volebních průzkumech dosahují pětiprocentní hranice, potřebné pro vstup do Sněmovny.
🚩 Proč je to důležité: Plány politických stran jsou pro voliče jedním z hlavních ukazatelů, jak se v říjnu u urny rozhodnout.
Jít do hloubky (6 min čtení)V části Německa zakázali neohlášené testy ve školách. V Česku o tom rozhodnou ředitelé

V srpnu přišla německá spolková země Porýní-Falc s překvapivým zákazem. Tamní školy už nemohou dětem dávat testy, které nejsou dopředu ohlášené. V českých školách se podobný plošný zákaz podle ministerstva nechystá. Ale ředitelé je mohou zakázat, pokud by chtěli.
🚩 Proč je to důležité: Podle některých studií mohou mít neohlášené testy negativní vliv nejen na psychiku dětí, ale i na jejich studijní výsledky.
Jít do hloubky (3 min čtení)Ať si UK vezme půjčku, stavba Albertova nesmí poškodit ostatní školy, říká Plaga

Průšvih s opožděnou stavbou vědeckého centra na pražském Albertově zdědí nový ministr školství. Už nyní je jasné, že Karlova univerzita si s náklady sama neporadí. Současný ministr Mikuláš Bek (STAN) mluví o možné pomoci od státu. Jenže jeho možný nástupce Robert Plaga z ANO je proti – podle něj by to nebylo „výchovné“.
🚩 Proč je to důležité: Plaga odmítá, aby za prodlení pykaly ostatní vysoké školy. Vzhledem k průzkumům je možné, že po volbách bude tento problém sám řešit.
Jít do hloubky (3 min čtení)Česko má oproti Evropě málo vysokoškoláků. Převládá střední odborné vzdělání

V porovnání se zeměmi OECD patří Česko k zemím s nejnižším podílem lidí s vysokoškolským vzděláním. Má je čtvrtina dospělé populace, zatímco průměr mezinárodní organizace, kde je dohromady 38 zemí, je 42 procent. Prim naopak Češi drží v odborném vzdělání.
🚩 Proč je to důležité: Absolventi vysokých škol mají v průměru o 60 procent vyšší příjmy než absolventi středních škol.
Jít do hloubky (2 min čtení)Děti s vlastním obědem už nebudou odstrčené. Do jídelny mohou s krabičkou

Děti, které si nosí vlastní oběd z domova, mohou nově poobědvat v jídelně spolu se svými spolužáky. Novinka začala platit od 1. září a reaguje na to, že dosud nebyla tato možnost jasně nastavena. Část jídelen ale upozorňuje, že změna přichází na poslední chvíli.
🚩 Proč je to důležité: Děti, které nemohou jíst stravu ze školní jídelny například ze zdravotních důvodů, nebudou během oběda odtrženy od vrstevníků.
Jít do hloubky (3 min čtení)PŘEHLEDNĚ: Zdravější obědy, malá bakalářka i méně odkladů. Co se změní ve školách

K začátku letošního školního roku se pojí i několik významných změn. Tou hlavní je, že se po více jak třiceti letech začnou měnit jídelníčky ve školách. Nově mají být obědy pestřejší a s menším obsahem cukru i soli. Především středoškoláky pak bude zajímat, že si budou moci nově v rámci školní části maturity zvolit takzvanou absolventskou práci.
🚩 Proč je to důležité: Novinky se dotknou velkého počtu dětí, a to napříč základními i středními školami.
Jít do hloubky (3 min čtení)Českému školství ujíždí umělá inteligence. Učitelé ji využívají, ovšem mimo hodiny

Přes 60 procent dětí se chce učit o umělé inteligenci (AI) ve škole, tři čtvrtiny učitelů ji ale ve výuce vůbec nepoužívají. Ukázal to nový průzkum organizace Scio Research. Pedagogové se AI nevyhýbají, zařadit ji do výuky se ale zatím obávají.
🚩 Proč je to důležité: Žáci druhého stupně a středních škol mají v používání umělé inteligence náskok před rodiči i učiteli. Pravidelně ji ve volném čase využívá přes 70 procent z nich.
Jít do hloubky (3 min čtení)Extrémní rozdíly škol. Žáci ze Sokolova jsou oproti jiným o několik let pozadu

Horších výsledků často dosahují žáci v krajích, které trpí větším množstvím sociálních a ekonomických problémů. Jde především o Ústecký, Karlovarský a Moravskoslezský kraj. Obří rozdíly jsou ale i mezi jednotlivými okresy. Ukazují to aktuální data České školní inspekce.
🚩 Proč je to důležité: Rozdíly ve výsledcích žáků mezi okresy se podle inspekce prohlubují. Může to mít dopad na jejich budoucí uplatnění na trhu práce.
Jít do hloubky (3 min čtení)Handicapované děti zůstávají bez školy. Učte je doma, slyšeli zoufalí rodiče

Dvě desítky žáků v Praze stále nemají od září jisté místo ve škole. Jde o děti s handicapem, které nebyly při letošním zápisu nikam přijaty. Jejich rodiče dostali doporučení vzdělávat je sami doma. To ale odmítají a společně poslali otevřený dopis na magistrát.
🚩 Proč je to důležité: Od roku 2016, kdy bylo zavedeno inkluzivní neboli společné vzdělávání, se počet speciálních základních škol v Česku snížil z 349 na 320.
Jít do hloubky (4 min čtení)