Třetina žáků na základní škole využívá AI. Nechtějí se učit látku zpaměti

Obrázek
ilustrační foto
ilustrační foto
Česko

Umělá inteligence mění přístup školáků ke studiu. Zavedené postupy už mnohdy odmítají. Když se ale naučí AI správně používat, zvýší se tím podle expertů jejich odolnost například vůči dezinformacím a online podvodům.

🚩 Proč je to důležité: České školství zatím na AI podle odborníků dostatečně nereaguje. K dispozici jsou nyní nové výukové materiály. Pokud se dostanou do osnov, Česko bude jednou z mála zemí EU s ucelenou vzdělávací koncepcí pro oblast AI.

➡️ Co se stalo: Od roku 2022, kdy nastal boom v dostupnosti kreativní umělé inteligence, procházejí žáci hodnotovými obraty. Často jsou také v používání AI zdatnější než jejich učitelé. Vyplývá to z průzkumu Národního institutu SYRI.

„Čím dál víc si jich myslí, že už není důležité některé předměty studovat a učit se znalosti nazpaměť,“ sdělil výzkumník z Ústavu pedagogických věd Filozofické fakulty Masarykovy univerzity v Brně Tomáš Lintner, který se na studii podílel.

Organizace AI dětem ve spolupráci s Národním pedagogickým institutem vytvořila nové vzdělávacích materiály. Určené jsou pro žáky základních i středních škol a učitelům mají poskytnout srozumitelný návod, jak o AI učit. 

Děti na prvním stupni podle materiálů ani nemusí chodit k počítačům, stačí jim tužka a papír. Pomocí příběhů se učí pochopit, jak funguje umělá inteligence, algoritmy a strojové učení. Téma lze zahrnout nejen do hodin IT, ale třeba i češtiny nebo občanské výchovy.

Pilotně už metodiku otestovalo 52 základních a středních škol v Česku. U žáků, kteří takovou výukou prošli, se podle učitelky informatiky Barbory Karpíškové zvýšila odolnost v digitálním prostředí a jsou obezřetnější před generovaným obsahem i podvody v online světě. Více také přemýšlí o tom, co o sobě sdílí třeba na sociálních sítích. A to je i podle průzkumu nezbytné.

„Bude nutné už odmala v dětech budovat odolnost proti různým hrozbám, které souvisí s rolí AI ve společnosti, protože jich bude jen přibývat,“ podotkl Lintner.

📢 Co kdo říká:
Tomáš Lintner, výzkumník Národního institutu SYRI: „Z různých výzkumů je prokázané, že když se umělá inteligence používá správným způsobem a děti i učitelé se s ní naučí pracovat, může to mít za následek zvýšenou motivaci žáků k učení a lepší vzdělávací výsledky.“ 

Eva Nečasová, tvůrkyně koncepce a spoluzakladatelka AI dětem: „Školy, které ignorují nebo zakazují aplikace generativní AI, to nebudou mít v dlouhodobějším horizontu lehké. Tyto technologie se stávají standardem v mnoha digitálních nástrojích a vyhledávacích systémech.“ 

Martin Úlovec, zmocněnec pro digitalizaci a digitální vzdělávání, ministerstvo školství: „Rozvoj digitální infrastruktury je zásadní podmínka, aby školy mohly technologie vůbec používat. Čeká nás zásadní debata, jak dlouhodobě udržet financování. Primárně jsme využívali evropské peníze, takže podpora byla spíše nárazová.“ 

🔎 Kontext: Výukové materiály jsou volně ke stažení na webu organizace. Tvůrcům se nyní ozývají některé státy, které mají o vzdělávací koncept zájem. Přeložit by je nyní chtěla i prestižní americká univerzita - Massachusettský technologický institut (MIT).

Používání AI širokou veřejností začalo na podzim 2022, kdy společnost OpenAI spustila první velký konverzační model pro veřejnost ChatGPT. Od té doby se AI stala celosvětovým fenoménem. 

K polovině června letošního roku měl ChatGPT více než 800 milionů aktivních uživatelů týdně a přibližně 122 milionů denně. Evropská komise proto koncem roku 2022 vydala nezávazné pokyny pro etické používání umělé inteligence ve výuce.

Šetřete svůj čas. Odebírejte naše ranní a večerní newslettery. Zdarma.

Více z Publika

© Publico 2025

Vyhledávejte na Publiku