Líný víkend: Krásná Scarlett Johansson, nový Kehlmannův román a válka kolem Sbormistra

Jestli je na podzimu něco pozitivního, tak určitě vědomí, že je doma nejlíp. Samozřejmě by bylo ideální obývat anglické panství s krbem a výhledem na mlžná blata, ale určitě postačí i obyčejný byt, deka, kniha a televizní ovladač. Máme pro vás tři podzimní tipy.
📕 Literatura
Daniel Kehlmann: Šálivá hra světla
Argo
To se nám to krásně protíná, v aktivních tipech doporučujeme Das Filmfest, kde byl letos k vidění film Georga Wilhelma Pabsta Ulička, kde není radosti (Die freudlose Gasse) z roku 1925 s mladou Gretou Garbo v hlavní roli. A témuž režisérovi – který se mimochodem narodil v Roudnici nad Labem, byl vzdáleně příbuzný s rodinou Havlů a Gretu Garbo pro filmový průmysl objevil – věnoval svůj nejnovější román rakousko-německý spisovatel Daniel Kehlmann.
Jeho příběh o umělci v třetí říši, odvaze a kolaboraci je strhující, jako ostatně v případě autora románů Vyměřování světa a Tyll vždy. „Uzavři mír s netvorem a on se objeví znovu, u tebe doma, připlíží se ze sklepa, a pak už bude pozdě. O tom vypráví Kehlmann,“ píše o jeho nejnovějším díle The Daily Telegraph.

🎥 Film
Asteroid City
HBO
Jako vždy velkolepé herecké obsazení (Scarlett Johansson, Jason Schwartzman, Tom Hanks či Tilda Swinton) a originální kombinace absurdního humoru, nostalgie – i existenciálních otázek. Od neděle je v nabídce HBO k dispozici film Wese Andersona Asteroid City, což je dobrá zpráva pro každého, kdo má rád jeho osobité filmy plné vizuální poezie a jemné ironie.
Děj je zasazený do fiktivního amerického městečka padesátých let, kde se během vědeckého kongresu dětí odehraje bizarní mimozemská událost. Typicky andersonovsky stylizovaný snímek kombinuje melancholii, absurditu i hravý vizuální minimalismus a zároveň přemýšlí o lidské touze po smyslu v chaotickém světě.
🎞️ Film
Sbormistr
Netflix
O tomhle snímku se dá říct, že je to nezaslouženě nejkontroverznější český film roku. Ovace na karlovarském festivalu spláchla ledová sprcha v podobě nařčení, že byl ve filmu využitý příběh skutečné dívky, která k tomu nedala svolení. Režisér se bránil, že je jeho příběh modelový, ale to už se v mediálním prostoru tak zuřivě diskutovalo, že všechny argumenty padaly pod stůl a vypukla česká filmová kulturní válka.
Možná by stálo za to vymazat z hlavy vše přečtené a podívat se na Sbormistra zcela nezatíženě jako na filmový příběh, jehož jediným smyslem je vyprávět o zlu, které může být blíž, než si myslíme. Právě teď je film k vidění na Netflixu. Rozhovor s režisérem si můžete přečíst zde.
