Americká cla tvrdě dopadnou i na Česko. Pokud opravdu začnou platit

Obrázek
Škoda Auto
Ilustrační foto
3.4.2025 - 18:30 Business

Česko jako exportní země nestojí mimo současné celní války. Nečekaně vysoká Trumpova cla s jistotou pocítí negativně. 

🚩 Proč je to důležité: Nová americká cla jsou největším novým rizikem pro globální ekonomiku, mohou výrazně ovlivnit i kondici českých exportérů.

➡️ Co se stalo: Ministerstvo financí čeká, že nová americká cla zpomalí růst české ekonomiky o 0,6 až 0,7 procentního bodu. Jinými slovy říká, že umažou zhruba třetinu původně očekávaného růstu. Lednový odhad počítal se zvýšením HDP o 2,3 procenta.

USA je až desátý největší odběratel českého zboží, jenže velká část exportu tam jde nepřímo. Nejčastěji jako součást německých výrobků. Podle dostupných dat je USA po Německu druhý největší koncový odběratel české přidané hodnoty. Cla ve výši 20 až 25 procent to mohou výrazně ohrozit.

Zajímavostí je, že největší čeští exportéři do USA jsou americké firmy, či přesněji poloamerické firmy. Úspěšný je vývoz leteckých motorů a jejich částí, což připadá například na pražskou pobočku GE Aviation, nebo na PBS z Velké Bíteše, která patří Američanovi Williamu Diddenovi. Ve velkém se vyváží i nakladače Bobcat, které se vyrábí v Dobříši. Bobcat je americká firma, vlastní ji ale korejský Doosan. 

Významný je také vývoz mikroskopů, například z brněnské společnosti Tescan, kterou v roce 2022 koupili Američané, a FEI, což je pobočka americké firmy. I další podniky, které se podílejí na exportu do USA, mají často americkou stopu. 

Samostatnou kapitolou je automobilový průmysl. Prakticky každý vůz, který se z Evropy vyváží do USA, má nějaké díly z Česka. Často je ale mají i vozy vyráběné přímo v USA. Celní války mohou celý tento byznys ohrozit.

ČTK uvádí příklad situace plzeňské Doosan Škoda Power. Tato firma má v USA několik kontraktů, třeba na dodávku turbíny pro paroplynovou elektrárnu do Lansingu v Michiganu a dílů a servisu pro největší americkou paroplynovou elektrárnu v Midlandu ve stejném státě. Loni v únoru nasmlouvaly turbosoustrojí pro spalovnu odpadu ve Spring Hill na Floridě. Co se ale stane, když bude dovoz z Česka zatížen 20procentním clem? 

Mnoho českých firem nyní trne, co s jejich zakázkami bude. Clo výrazně sníží jejich konkurenceschopnost. Nemusí to tak ale být vždy. Pokud například v globální soutěži stojí hlavně proti čínským firmám a na ty bude uvaleno vyšší clo, mohou být české podniky ve výhodě. Američané navíc nemohou celý dovoz nahradit ze dne na den. 

📢 Co kdo říká: 

Jan Rafaj, prezident Svazu průmyslu a dopravy ČR: "Krok Donalda Trumpa je naprosto bezprecedentní a dopady mohou být na český průmysl masivní. Česká ekonomika je proexportní, většina sice končí v Evropě, ale jako subdodávka potom putuje právě do USA. Nejvíce cla dopadnou na automobilový průmysl a strojírenství, ale dotknou se i jiných oblastí, jako třeba chemie, farmacie a další. Trump svými kroky vytváří ještě větší chaos, který může poškodit celosvětovou ekonomiku." 

🔎 Kontext: Nově zaváděné 20procentní clo, a dokonce 25procentní na auta a jejich díly, může pozici českých firem na americkém trhu zásadně zhoršit. 

Je tu i možný sekundární efekt. Menší vývoz z Evropy do USA může znamenat propouštění, úsporná opatření a menší zisky napříč Evropou, což by mělo dopad na celou ekonomiku. To se v důsledku přenese i na firmy, které s USA nemají nic společného. 

Trumpem oznámená cla se mohou projevit i v tom, že se například asijští výrobci budou snažit uplatit své výrobky v Evropě a české firmy tím mohou čelit silnější konkurenci. 

👀 Co sledovat v dalších dnech: Americký prezident v nařízení přímo uvedl, že je prostor cla změnit, pokud jednotlivé země projeví snahu situaci řešit. Naopak slíbil poplatky je ještě zvýšit, pokud dojde k zavedení odvetných cel.  Může se tak ještě stát, že se sazby výrazně změní.

Šetřete svůj čas. Odebírejte naše ranní a večerní newslettery. Zdarma.

Více z Publika

© Publico 2025

Vyhledávejte na Publiku