Chaos na pražském letišti. Mlha zastavila provoz, cestující neměli informace

Letiště Václava Havla se ve středu dostalo do obrovských problémů. Zhruba pět hodin nepovolovalo ani starty, ani přistání. Na vině bylo počasí i rekonstrukce.
🚩 Proč je to důležité: Hlavní dráha letiště je v opravě až do poloviny srpna. Podobná situace jako ve středu tak může nastat i během letní sezony.
➡️ Co se stalo: Mlha ve středu ráno zastavila provoz na pražském letišti. Vedla ke zpoždění, zrušení či odklonění desítek letů. Vedlejší dráha, která se nyní během oprav té hlavní využívá, totiž není připravena na přistávání letadel za snížené viditelnosti.
Letišti trvalo čtyři hodiny, než na své webové stránky umístilo informaci o pozastaveném provozu. Žádné konkrétní informace ale neuvedlo. Doporučilo vyčkat na informace od leteckých společností a sledovat jeho „kanály“. Bez upřesnění, o jaké by mělo jít.
Stránky letiště byly přetížené. I u letů, které byly odkloněny na jiná letiště a počítalo se, že do Prahy doletí později, bylo uvedeno „zrušeno“.
První let, který v Praze po přerušení provozu přistál, byl ze Ženevy, a to v 10:15. Vzdal totiž kroužení nad Příbramí a zamířil na letiště ve Vídni. Při otevření dráhy v Praze tak byl paradoxně nejblíže.
I další lety, které měly dostatek paliva, dlouze kroužily nad několika místy v Česku. Jiné přistávaly v Berlíně, Lipsku, Drážďanech, Linci, Brně, Vídni nebo Vratislavi. Část letů se vrátila do původního místa, některé byly zrušeny.
📢 Co kdo říká: „Ranní snížená viditelnost ovlivnila k 10:00 celkem 24 příletů, šest letů bylo zrušeno a všechny ranní spoje jsou zpožděny. Prosíme cestující, aby vyčkali na informace od své letecké společnosti,“ uvedlo po pětihodinových potížích pražské letiště na síti X.
„S ohledem na to, že vedlejší dráha není přizpůsobena pro vzlety a přistání za snížené viditelnosti, provádíme opravy v měsících, kdy je na základě dlouhodobých statistik výskyt mlh nejnižší,“ uvedla v lednu ředitelka komunikace letiště Eva Krejčí.
🔎 Kontext: Letiště dlouhodobě usiluje o novou dráhu a její stavbu avizuje už více než dvacet let. Dlouhodobě ale naráží na protesty občanů a sdružení.
Mezi evropskými letišti s jedinou využitelnou drahou patří Praha mezi nejvytíženější. Problémy nastávají ve špičkách. Středeční události ukázaly, že problematické je také obnovení provozu po delší pauze. Zpoždění narůstala i po otevření dráhy.
Došlo k výraznému rozhození letových řádů. Letadla zpravidla naberou další cestující a letí pryč. Pětihodinové zpoždění pak znamená, že nezvládnou jednu evropskou otočku. Bylo tak třeba najít náhradní stroje a posádky nebo lety zcela zrušit.
Například cestující z Kataru přistáli ve Vídni, kde čekali více než čtyři hodiny. Do Prahy se dostali s pětihodinovým zpožděním. Cestující z Tchaj-peje museli čekat v Linci, ti z Pekingu zase v Berlíně. Odškodnění ale zřejmě nedostanou. Na špatné počasí se evropské kompenzace nevztahují.