Evropa se pře o odškodné za zpoždění letadel. Podle kritiků víc škodí, než pomáhá

Za zpoždění letadla mohou cestující dostat až patnáct tisíc korun. Podle části politiků jsou ale pravidla kompenzací příliš přísná a aerolinky stojí mnoho peněz. Zákazníkům navíc ani nemusí pomoci.
🚩 Proč je to důležité: Jen zlomek cestujících požádá o odškodnění, na které mají nárok. Nyní se mohou jejich práva výrazně omezit.
➡️ Co se stalo: Evropští ministři dopravy se ve čtvrtek přeli, zda změnit současné nastavení kompenzací v letecké dopravě. Část tvrdí, že současná pravidla spíše škodí, protože lidé raději doletí do cíle později než vůbec. Jiní argumentovali tím, že by změna cestující poškodila.
Debata se vede o tom, zda limit pro výplatu kompenzace ze současných tří hodin zpoždění nezvýšit. Původní návrh hovořil o pěti hodinách. Kompromisní by zachoval tři hodiny u nejkratších letů, u středních by šlo o čtyři hodiny a u dlouhých dokonce o šest hodin. Snížit by se mohla také výše kompenzací. Tuto verzi podporuje i Česko. Vše je ale zatím na začátku.
Cestující by na změně nakonec mohli i vydělat. Aeroliniím by zmírnění kompenzací ulevilo, ale Evropská unie by jim podle návrhu zakázala účtovat poplatky za příruční zavazadla standardní velikosti.
V současnosti je hranicí pro výplatu kompenzace tříhodinové zpoždění. U delších letů a u zpoždění na příletu nad čtyři hodiny lze získat 600 eur, v přepočtu patnáct tisíc korun. Poměrně vstřícná pravidla platí i po zpoždění na odletu. Už u dvouhodinového zpoždění mají cestující právo na nápoje, jídlo i například možnost telefonovat, faxovat a psát e-maily. Kompenzace jsou pak i při zrušení letů.
Platí ale důležitá výjimka, a to jsou nezaviněná zpoždění – například kvůli bouřím, stávkám a dalším těžko ovlivnitelným situacím.
Z pohledu cestujících je zpoždění velká nepříjemnost. Může jim zkazit plány a přinést jim obtížně řešitelné komplikace. Kompenzace tak v některých případech může jen zmírnit to, co lidem zpoždění způsobí.
Jenže je tu i pohled leteckých společností. Pokud v dnešních vytížených letových plánech začne docházet k problémům, aerolinie v podstatě jen nabalují další a další zpoždění a s tím i další kompenzace. V takovém případě je pro ně výhodnější některé lety zrušit. Vyjde levněji například zrušit dva lety zrušit a pasažérům vyplatit kompenzaci, než zkoušet odvézt všechny a za zpoždění platit u dalších šesti letů.
Vyplácené částky za zrušení a zpoždění jsou prakticky stejné. Navíc je zde problém i s posádkami, které v případě velkých zpoždění nemohou odletět plánovaný počet letů.
Zvažovaný polský návrh by změnil hranici zpoždění pro vyplácení kompenzace na pět hodin. To by podle leteckých společností mělo poskytnout „prostor zachránit letové řády“. Změna ze tří na pět hodin by mohla snížit počet rušených letů na polovinu.
Proti jsou hlavně Němci a Španělé. Podle nich jde o poškození spotřebitelů v zájmu aerolinií, a to navíc „těsně před prázdninami“. Na kompenzaci by dosáhla po změně jen čtvrtina lidí oproti dnešnímu stavu. Zastánci zachování stávající úpravy argumentují také tím, že tříhodinová hranice platí i v dalších zemích, například v Kanadě, Turecku a Velké Británii.
🔎 Kontext: Úlevu aeroliniím se snaží prosadit Polsko, které Unii nyní předsedá. Rozhořčení ale vyvolalo to, že by mělo jít o zrychlené řízení, ve kterém by bylo méně času na diskusi. O zvýšení hranice usiluje i Irsko, tedy země, kde sídlí největší evropský dopravce Ryanair.
Evropská komise ve svých materiálech uvedla, že letecké společnosti by letos na kompenzacích mohly vyplatit 8,1 miliardy eur. Toto číslo ale zpochybnily agentury, které se vymáháním kompenzací zabývají. Podle nich jde jen o hypotetický údaj, kdyby se o peníze přihlásili opravdu všichni, kteří na ně mají nárok. To se ale neděje, velká část cestujících se o svá práva nehlásí.
👀 Co sledovat v dalších dnech: V dalších týdnech by mělo být jasnější, jak se k otázce Evropská unie postaví a zda stávající úpravu změní.