Nové povolenky na benzin nebo plyn jsou dražší než pro uhelné elektrárny

Obrázek
Ilustrační foto
ilustrační foto
Business

V květnu začalo obchodování s novým typem emisních povolenek. Ty mají od roku 2027 zdražit benzin, naftu, uhlí i plyn. Ceny povolenek jsou zatím vyšší, než se předpokládalo.

🚩 Proč je to důležité: Zdražení fosilních paliv domácnostem má být dalším motivem ke snižování spotřeby špinavých zdrojů energie. Jenže opatření nejvíce dopadne na ty nejchudší.

➡️ Co se stalo: Od roku 2027 budou emisní povolenky potřeba i u paliv a vytápění. První obchodování s nimi, o kterém informoval Ekonomický deník, přineslo nečekaně vysoké ceny. A s tím i riziko poměrně velkých dopadů na peněženky Čechů.

Překvapením jsou částky, za které se nové emisní povolenky (EU ETS 2) obchodují. Jsou výrazně vyšší než Evropou slibovaný strop 45 eur za tunu. Obchodovat se začalo nad 76 eury a v půlce května se cena přiblížila 82 eurům, v posledních dnech se drží v rozmezí 78 až 81 eur. Jsou tak dokonce dražší než povolenky, které si musí kupovat uhelné elektrárny a další velké průmyslové podniky.

Taková cena by znamenala citelný dopad do cen paliv. Například benzin i nafta by mohly zdražit o pět až šest korun na litr. V případě zemního plynu by mohlo jít o 500 korun za každou megawatthodinu. Současná cena samotného plynu se přitom pohybuje kolem 1000 korun za megawatthodinu.

Nejvyšší dopady budou u uhlí. Metrák by při stávající ceně povolenky zdražil o zhruba 700 korun. To by znamenalo více než zdvojnásobení cen. Vytápění hnědým uhlím by tak prakticky přestalo dávat ekonomický smysl.

Zatím jde ale jen o teoretické odhady. Obchodování se dosud spustilo jen na rok 2028. Důvodem je nejistota, zda dojde ke spuštění mechanismu již v roce 2027. Evropská unie při schvalování uvedla, že vše se může o rok odložit, pokud by byly vysoké ceny energií. Česko je jednou ze zemí, které usilují o odklad nových povolenek a chtějí i záruky pro maximální cenu. Většina zemí EU ale změny zatím nechce.

Obchodují se jen malé objemy a v režimu futures, tedy budoucích kontraktů. Cena říká, jaká se čeká hodnota této nové emisní povolenky v prosinci 2028. Není jisté, zda se do všeho nakonec Evropská unie nevloží a nepokusí se cenu snížit. Slíbila, že tak udělá, pokud bude cena povolenky vyšší než 45 eur v cenách roku 2020. To dnes odpovídá zhruba 55 eurům. I taková hodnota by ale znamenala zvýšení ceny paliv o zhruba čtyři koruny na litr a výrazné zdražení uhlí a zemního plynu.

🔎 Kontext: Česká vláda tvrdí, že chce zavedení emisních povolenek na vytápění domácností zabránit. Nafta pro zemědělství i pro vlaky bude mít v Česku výjimku.

V červenci se začne s novými povolenkami obchodovat i na lipské energetické burze EEX. O skutečných dopadech na ceny paliv a vytápění se začne rozhodovat až podle průměrů obchodování v příštím roce.

V principu má nová emisní povolenka motivovat k volbě úspornějších vozů a většímu využívání železniční dopravy namísto silniční, i ke zkracování vzdáleností, na které se zboží převáží. Stejně tak u vytápění má dávat větší smysl zateplovat, snižovat spotřebu energií a přecházet na technologie s nižšími emisemi. 

Vše je schváleno již dva roky, po které měly jednotlivé vlády občanům chystané změny vysvětlovat a motivovat je k investicím. Například přes dotace na zateplení či zelenější technologie vytápění.

Obecným principem stejně jako u emisních povolenek pro energetiku a velké průmyslové podniky je to, že se objem povolených emisí bude postupně snižovat, a s tím by měla růst i cena každé povolenky. V roce 2050, kdy chce EU dosáhnout takzvané klimatické neutrality, by i kvůli ceně povolenky nemělo dávat žádný ekonomický smysl emise vytvářet.

Peníze vybrané z nových povolenek se mají vracet prostřednictvím Sociálního klimatického fondu. Z něj se budou rozdělovat prostředky lidem a malým firmám, na které ceny energií nejvíce dopadají. Má se z nich financovat například zateplování.

Šetřete svůj čas. Odebírejte naše ranní a večerní newslettery. Zdarma.

Více z Publika

© Publico 2025

Vyhledávejte na Publiku