Otázky a odpovědi ke sporu Babiše s Fialou o emisní povolenky
Politici se tento týden do sebe pustili kvůli novým emisním povolenkám. Ve veřejném prostoru zaznívá řada výroků, které jsou přinejmenším zavádějící. Na koho zřejmě dopadne jejich zavedení a co vlastně vyjednala vláda Petra Fialy?
🚩 Proč je to důležité: Nové emisní povolenky ETS2 mohou domácnostem zvýšit výdaje o tisíce korun ročně. V extrémním případě i o desítky tisíc.
➡️ Pocítí Češi zavedení emisních povolenek?
Z vlády zaznívá, že díky její iniciativě nedopadnou emisní povolenky negativně na české domácnosti. Uvedl to například v úterý ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL). Realita je ale jiná.
I v optimistickém scénáři zdraží benzín a nafta o zhruba tři koruny za litr, zemní plyn by pak zdražil skoro o 300 korun za MWh. To jsou změny, které domácnosti i firmy pocítí. Dopadnou i na ty, kteří auto nemají a plyn nevyužívají. Vše se zkrátka promítne v cenách zboží a služeb. Častěji se proto už používá slovo, že nové povolenky domácnosti „neohrozí“.
➡️ Na koho dopadnou více?
Ministerstvo životního prostředí prezentovalo minulý týden studii společnosti PwC, podle které dopadnou povolenky na české domácnosti jen stokorunami měsíčně a více na ty nejbohatší. Na druhé straně povolenky přinesou i více než 100 tisíc nových pracovních míst a důležitou vzpruhu české ekonomice.
Materiál rozdělil domácnosti podle příjmů. Klíčové je ale to, jak moc využívají fosilní paliva k vytápění a dopravě. Domácnost s dálkovým vytápěním, která nemá vlastní auto, pocítí povolenky minimálně, rodina topící v nezatepleném velkém domě uhlím a dojíždějící neúspornými auty do vzdálených měst za prací může mít problém růst výdajů zvládnout.
➡️ Jaký kompromis vyjednala vláda?
Česká iniciativa, ke které se připojilo i dalších 18 evropských zemí, usiluje o to, aby byla cena povolenek předvídatelná a na avizovaný cenový strop se dalo spolehnout. Výsledek označují zástupci ANO včetně Andreje Babiše za debakl.
Úspěchem je ale už dopis komisaře pro klima Wopkeho Hoekstry i jeho vystoupení před novináři. To samo o sobě je pozitivním signálem, že obavy evropských zemí z dopadu nových povolenek bere Komise vážně.
Nyní ale vše musí projít schvalovacím kolečkem a navržené mechanismy, které mají udržet ceny povolenek pod kontrolou, proměnit v reálná pravidla. Ve zrychleném režimu by se to mohlo podařit ještě letos. Kompromis má přinést stabilnější cenu povolenky a snížit riziko příliš vysoké ceny.
➡️ Jaká bude cena povolenek?
V debatách se argumentuje cenou nové povolenky z dosavadního obchodování. Zatím ale došlo jen k pokusnému obchodování nikoliv se samotnou povolenkou, ale s finančním instrumentem, který je na ní navázaný. Zatím šlo o velmi malé objemy. Žádné povolenky ještě nebyly vydány, tedy ani prodávány.
Evropská unie hovoří o „stropu“ 45 eur za tunu, cena ale může být alespoň v prvních letech nižší, například u povolenek ETS (více v boxu níže) byla cena první roky nižší, než se předpokládalo. A systém se nakonec přepracovával, aby vyrostla a reálně přispívala ke snižování emisí. Na druhé straně mohou povolenky být i mnohem dražší. Velký vliv bude mít i to, jak se bude vyvíjet spotřeba fosilních paliv.
➡️ Kam budou směřovat peníze z povolenek?
Mají jít mimo jiné na pomoc těm nejzranitelnějším. Díky nim bude na investice do zateplení domů a nových forem vytápění.
➡️ Jaká je politická přestřelka v médiích?
Proti ETS 2 jsou všechny tři strany a uskupení nově vznikající koalice, tedy ANO, SPD a Motoristé sobě. Šéf ANO Andrej Babiš opakuje, že povolenky nezavede a bude se raději soudit. Dosluhujícího premiéra Petra Fialu v ranním videu vyzval, aby v Bruselu odmítl „zelené šílenosti“, které podle něj komise navrhuje.
„Video ukazuje, že Andrej Babiš evropské politice nerozumí,“ řekl Fiala. Premiér také vyzval členy budoucí vlády, aby přijali iniciativy jeho vlády a pokračovali v krocích, které současná dosluhující vláda zahájila.
➡️ Co říkají zastánci povolenek?
Vedle ekologů jsou zastáncem povolenek i automobilové společnosti a asociace. Chtějí totiž vyšší podporu pro elektromobilitu. A prosadit přechod na zelenou dopravu je složitější, když jsou relativně levná fosilní paliva. Hlavně u užitkových a nákladních vozidel se při současných cenách elektromobilita ekonomicky nevyplácí.
Automobilky předpokládají, že když benzin a nafta zdraží, vzroste poptávka po elektrických vozech, snáze pak splní evropské cíle a nebudou muset platit pokuty za jejich překročení.
Jaké jsou druhy povolenek:
ETS 1
Systém EU ETS zavedla Evropská unie v roce 2005 na základě takzvaného Kjótského protokolu. Jedna povolenka opravňuje k vypuštění jedné tuny CO₂ do ovzduší. Obchodování zahrnuje na 11 tisíc velkých průmyslových podniků. Ty stojí za 40 procenty evropských emisí.
Dostupných povolenek je stále méně a cena má růst s cílem snížení emisí k nule do roku 2050. Vybrané peníze se vrací hlavně do zelené energetiky a dopravy, míří i do úspor energií, například ve formě dotací na zateplení.
ETS 2
Nové emisní povolenky mají od roku 2027 zpoplatnit emise skleníkových plynů v dopravě a vytápění. Schváleny byly v roce 2023 s cílem snižovat emise skleníkových plynů rychleji, než byl původní plán. Povolenky si budou nakupovat dodavatelé zemního plynu domácnostem a firmám a dodavatelé benzinu a nafty. Předpokládá se, že se cena povolenky plně promítne v ceně energií.
ETS2 hlavně díky zahrnutí dopravy zahrnuje 47 procent evropských emisí skleníkových plynů. Ve hře je kromě silnějšího mechanismu „zastropování“ ceny i odklad o jeden rok.