Trump zase vytáhl cla na auta, propadly i akcie amerických automobilek

Na trzích panovala v posledních dnech nejistota. Nikdo nevěděl, zda Donald Trump s cly neustoupí a situace se neuklidní. Jenže americký prezident naopak oznámil, že od 3. dubna zavádí 25procentní cla na automobily.
🚩 Proč je to důležité: Trump svými výroky o clech, jejich odvoláváním, zaváděním a vyhrožováním ještě vyššími už měsíce hýbe globální ekonomikou. Všichni jsou raději opatrnější. A to ve výsledku dopadne negativně i na Česko.
➡️ Co se stalo: Spojené státy zavádějí na dovoz automobilů clo ve výši 25 procent. Výrazně tím sníží konkurenceschopnost dovážených vozů. Výjimku mají jen ty, které jsou z podstatné části z dílů vyrobených v USA. Každý z nich ale musí potvrdit americká vláda.
Tato cla zásadním způsobem zasáhnou globální automobilový průmysl. V konečném důsledku postihnou i Česko. Tuzemské automobilky sice auta přímo do USA nevyvážejí, je zde ale řada dodavatelů pro evropské automobilky, které do USA vyvážejí. Některé díly pak vozí i do závodů v Kanadě a Mexiku.
Trh rychle ukázal, co si o zavedení cel myslí. Hodnotu začaly ztrácet akcie amerických automobilek, protože i na ně cla negativně dopadnou. Klesají ale i hodnoty dalších firem nesouvisejících s autoprůmyslem. Investoři čekají, že celní války přinesou do obchodu jen špatnou náladu a sešněrují hospodářství.
🗣️ Co kdo říká:
Donald Trump, americký prezident: „Automobily a některé automobilové díly jsou dováženy do Spojených států v takovém množství a za takových okolností, že hrozí narušení národní bezpečnosti Spojených států.“ Prezident může cla zavést jen v případě, že to ohrožuje americkou bezpečnost, tento důvod tak musel zmínit.
Sigrid de Vriesová, generální ředitelka evropské asociace automobilek ACEA: „Evropské automobilky investují v USA již desítky let, vytvářejí pracovní místa, podporují hospodářský růst v místních komunitách a generují obrovské daňové příjmy pro americkou vládu. Vyzýváme prezidenta Trumpa, aby zvážil negativní dopad cel nejen na globální výrobce automobilů, ale i na domácí výrobu v USA.“
🔎 Kontext: Automobilový průmysl je výrazně globalizovaný. Americký trh je po Číně druhý největší na světě a výrobci mu chtějí být s produkcí co nejblíže, a to alespoň u těch nejprodávanějších modelů. Japonské, korejské i evropské automobilky proto mají výrobní závody přímo v USA. Kvůli bezcelnímu obchodu v Severní Americe se ale část produkce nachází i v Mexiku a Kanadě. V těchto dvou zemích kvůli nižším nákladům vyrábějí i samotné americké automobilky.
Prakticky nedává smysl, aby Evropská unie zavedla odvetná cla na americké automobily, protože nejvíce se z USA do Evropy dováží vozy BMW a Mercedes. Právě to je jedním z důkazů míry globálního propojení autoprůmyslu.
Donald Trump opakuje názor, že obchod s Evropou není pro USA výhodný. Zmiňuje například, že Evropa má vyšší cla na americké automobily než Američané na ty evropské. Opomíjí ale, že Američané mají půl století vysoká cla na evropské užitkové vozy, čímž je zcela vytlačily z tamního trhu.
👀 Co sledovat v dalších dnech: Stejně jako v posledních týdnech je třeba sledovat, zda Trump opět neustoupí, nebo zda naopak nepřijde s dalšími cly.