Slíbená stopadesátka na dálnici se opět odkládá. Chybí značení

Navýšení maximální rychlosti na 150 km/h je v plánu nejdřív na podzim. Původně se měli první motoristé projet vyšší rychlostí po dálnici D3 už v červnu, pak se termín přesunul na srpen, teď ale silničáři počítají se spuštěním až v říjnu. Vyšší rychlost přitom slibovala vláda ve svém programovém prohlášení.
🚩 Proč je to důležité: Zvýšení rychlosti je jedna z nejvýraznějších změn, které současná vláda prosadila v oblasti dopravy. Kvůli průtahům ale hrozí, že se novinku nepodaří uvést do provozu do sněmovních voleb.
➡️ Co se stalo: Dálnice D3 v úseku mezi Českými Budějovicemi a Táborem se má stát první testovací zónou pro navýšení rychlosti na 150 km/h. Už od začátku bylo ale jasné, že k tomu nebude stačit jen běžná plechová značka. Vyšší rychlost bude totiž povolena pouze při dobrém počasí a přijatelném provozu. K tomu jsou potřeba digitální telematické systémy, které znají řidiči třeba z dálnice D1 a které umožňují upravovat pravidla pro jízdu v reálném čase. Jenže právě u tabulí se plán na 150 km/h zasekl. Upozornil na to server Novinky.cz.
Podle mluvčího Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jana Rýdla se termín posunul, protože se prodloužila soutěž na dodání systému. „Byly tam doplňující dotazy uchazečů. V souladu se zákonem se pak posouvá lhůta,“ vysvětlil.
Přestože zákon, který navýšení rychlosti umožňuje, platí už od začátku letošního roku, silničáři aktuálně odhadují, že by se první řidiči mohli reálně projet po dálnici stopadesátikilometrovou rychlostí v průběhu října.
„Samozřejmě, že z toho nemám radost. Na druhou stranu to zpoždění nic fatálního neznamená. Tady nejde o žádnou předvolební kampaň, to, že to bude později, mě nijak v tomto směru nezneklidňuje,“ řekl Novinkám ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
🔎 Kontext: Závazek navýšit rychlost na některých dálničních úsecích je vysoce politické téma, které se dokonce dostalo do programového prohlášení vlády. Jestli se jej ale podaří splnit do voleb, není jasné. Volby se konají 3. a 4. října. Teoreticky tedy může ministerstvo dopravy termín těsně stihnout.
Ze zvyšování rychlosti nicméně Češi nadšení nejsou. Většina lidí si to podle průzkumu agentury NMS Market Research nepřeje. Upozornil na to server iDNES.cz. Pro zachování nastavené hranice 130 km/h je podle průzkumu z letošního května 59 procent dotázaných.
Vyšší rychlost by uvítali především mladší řidiči a muži. Téměř dvě třetiny voličů vládních i opozičních stran se shodují na zachování stávajícího limitu, jednoznačnou podporu zvýšení rychlosti naopak vyjadřují příznivci hnutí Motoristé sobě.
🚙 Plány do budoucna: ŘSD by výhledově chtělo zvýšit maximální povolenou rychlost na 150 kilometrů v hodině i na některých dalších dálničních úsecích. Vyšší limit by mohl platit například na dálnici D1 mezi Přerovem a Ostravou nebo na D11 u Hradce Králové.
Podle šéfa ŘSD Radka Mátla však silničáři musejí nejprve vyhodnotit zkušenosti z pilotního zvýšení rychlosti právě na dálnici D3. „Vytipováváme dálnice, které jsou bezpečné z hlediska trasování, směrových a výškových oblouků, ale i z hlediska intenzity provozu,“ uvedl.
Zvláštní pozornost je podle něj nutné věnovat hustotě kamionové dopravy a riziku, které přináší větší rychlostní rozdíl mezi nákladními a osobními vozy.