Nová digitalizace stavebního řízení: Vše online, seznam úkolů i oznámení přes SMS

Obrázek
Petr Kulhánek
Petr Kulhánek
Česko

Ministerstvo pro místní rozvoj představilo body, co všechno by měl umět systém digitalizace stavebního řízení. Od nových funkcí i propojení s registry si slibuje hlavně snazší a rychlejší práci se systémem.

🚩 Proč je to důležité: Nezdařená digitalizace stavebního řízení stála křeslo ministra pro místní rozvoj Ivana Bartoše (Piráti). Nyní systém běží v přechodném režimu. Předělaná, kompletní a otestovaná nová verze má být hotová do roku 2028.

➡️ Co se stalo: Resort pro místní rozvoj zveřejnil analýzu požadavků a potřeb uživatelů digitalizace stavebního řízení. Jinými slovy to, co by měl nový systém všechno umět, aby byl přívětivý jak pro stavebníky, tak pro úřady.

Sběr požadavků od uživatelů a jejich vyhodnocení pak mělo na starost ministerstvo práce a sociálních věcí, které se podílí na přípravě nového systému. Na jejich základě Národní agentura pro komunikační a informační technologie (NAKIT) navrhla nové řešení digitalizace stavebního řízení, které obsahuje na třicet bodů.

S výstupy resort pro místní rozvoj seznámí případné dodavatele v rámci předběžných tržních konzultací. Ty plánuje zahájit do konce srpna. A posloužit mají také jako podklad pro zadávací dokumentaci k veřejným zakázkám na budoucí informační systémy stavebního řízení.

🖥️ Co by měl nový systém umět:

  • Má být napojen na digitální technické mapy, katastr i základní registry osob, obyvatel i adres a nemovitostí i Centrální autentizační systém. To má zjednodušit a zrychlit práci se systémem.
  • Má být schopen automaticky třídit dokumenty, přiřazovat je do spisů a vyhodnocovat základní údaje bez zásahu úředníka.
  • Má mít funkce sdílení dokumentace přes odkazy, uchovávat jednotlivé verze podkladů nebo povolit přístup třetím osobám na vyžádání. To podle resortu výrazně zjednoduší komunikaci mezi stavebníky, úřady a projektanty.
  • Portál stavebníka i Informační systém stavebního řízení mají mít nové přehledné rozhraní s informačním panelem, který zobrazí aktuální stav řízení i nadcházející úkoly. V plánu je i systém notifikací přes e-mail nebo SMS.
  • Každý krok provedený uživatelem má být elektronicky potvrzen v podobě tzv. digitálního osvědčení. To má posílit právní jistoty účastníků řízení.
  • Vše má být plně digitalizované, aby nebylo nutné fyzické nebo datové doručování dokumentů. Všechny klíčové úkony – podání, vyjádření, odvolání – má být možné provádět výhradně online.

📢 Co kdo říká:
Petr Kulhánek (STAN), ministr pro místní rozvoj: „Analýzu požadavků připomínkovala široká pracovní skupina, ve které jsou zastoupeny velké i malé stavební úřady, obce a komory architektů nebo projektantů.“  

🔎 Kontext: Digitalizace stavebního řízení byla jedním z hlavních úkolů Ivana Bartoše (Piráti) v čele resortu pro místní rozvoj. Tu spustil začátkem července 2024. Jenže se okamžitě projevila řada problémů, na které si stěžovaly úřady, kdy systém nefungoval a práci jim naopak ztížil. 

Sám Bartoš zprvu mluvil o „porodních bolestech“, později se za problémy omluvil. Věcí se zabývala nejen vláda, ale také Sněmovna. Vše nakonec vyvrcholilo Bartošovým koncem ve vládě, po kterém Piráti opustili koalici.

Digitalizace stavebního řízení měla podle auditu zpoždění od samého začátku a resort pro místní rozvoj měl podle Kulhánka spuštění systému odložit. Audit zjistil 32 klíčových problémů, řízení mělo například personální, zakázkové nebo projektové nedostatky, kdy podle ministra došlo k „zásadním manažerským pochybením“.

Šetřete svůj čas. Odebírejte naše ranní a večerní newslettery. Zdarma.

Více z Publika

Šetřete svůj čas.
Odebírejte náš newsletter.
© Publico 2025

Vyhledávejte na Publiku