Ekologická daň pro dopravce má narůst až o 87 procent. Zaplatí to zákazníci

Obrázek
ilustrační foto
ilustrační foto
Česko

Nákladní doprava se prodraží. Koncem července vláda schválila navýšení poplatků za přepravu. Jednak vzroste klasické mýtné, zároveň ale naskočí citelná ekologická daň na silnicích první třídy, která se má zvýšit až o 87 procent.

🚩 Proč je to důležité: Podle dopravců nebude možné navýšení schovat do nákladů. Daň tak ve výsledku zaplatí zákazníci.

➡️ Co se stalo: Nákladní doprava na silnicích I. třídy zatím platí výrazně nižší ekologickou daň než na dálnicích. To se ale od 1. ledna 2026 změní. Vláda totiž rozhodla, že se výše daně za emise CO₂ dorovná, a to znamená citelný nárůst, který se má podle důvodové zprávy pohybovat v rozmezí od 55 do 87 procent. Rozhodující při výši sazby bude typ vozidla.

„S ohledem na stejné negativní dopady emisí CO₂ na životní prostředí, které vznikají při provozu vozidel na dálnicích i silnicích I. třídy, není pro stávající rozlišení rozumný důvod,“ píše se v důvodové zprávě k vládnímu nařízení. Daň se má zvýšit nejen nákladní dopravě, ale i autobusům.

Stát chce podle ministra Martina Kupky (ODS) peníze ze zvýšených poplatků hned investovat do dalšího rozvoje dopravní infrastruktury.

📢 Co kdo říká: „Zvýšení poplatku za emise CO₂ na silnicích prvních tříd v absolutním množství příliš peněz nepřinese, neboť se tam vybírá nějakých 11 procent mýtného, ale i to málo budou muset dopravci vybrat od svých zákazníků,“ uvedl pro Publico Martin Felix, mluvčí sdružení automobilových dopravců ČESMAD BOHEMIA, s tím, že marže dopravců jsou v současnosti natolik nízké, že novou daň nebudou schopni přičíst k vlastním nákladům.

Podle Felixe se zdanění dotkne nejvíce zásobování a místních podnikatelů, protože tranzitní doprava, která přes Česko projíždí, využívá v drtivé většině dálniční síť.

🔍 Kontext: Kromě navýšení ekologické daně na silnicích první třídy má vzrůst také plošně cena mýtného, a to o 1,5 procenta. Stát si od zvýšení daní slibuje výnos okolo 490 milionů korun.

Daň za emise CO₂ platí dopravci v Česku od března 2024. Změnu umožnila novela zákona o pozemních komunikacích, která zavedla takzvanou čtvrtou složku mýtného, kterou jsou právě emise.

Navýšení mýtného se pak velmi rychle propsalo do státních příjmů. V roce 2024 dopravci v Česku zaplatili na mýtném rekordních 17,161 miliardy korun, což představovalo meziroční nárůst o 15 procent. Jako hlavní důvod skokového nárůstu byl uváděn právě nový poplatek za emise oxidu uhličitého.

Sazba mýtného se platí za kilometr u vozidel nad 3,5 tuny a výrazně se liší podle velikosti stroje a jeho ekologické třídy. Zatímco nejmenší nákladní vozy s bezemisními motory platí v roce 2025 za jeden kilometr poplatek 0,45 koruny, ty největší se staršími motory s vyššími emisemi platí víc než 6,8 koruny za kilometr.

Šetřete svůj čas. Odebírejte naše ranní a večerní newslettery. Zdarma.

Více z Publica

Šetřete svůj čas.
Odebírejte náš newsletter.
© Publico 2025

Vyhledávejte na Publiku