Inkluzi změnit či zrušit. Co plánují strany po volbách

Jedním z výrazných témat říjnových voleb se stala inkluze ve školách. Většina stran slibuje, že ji chce revidovat, upravit nebo rovnou zrušit. Společné vzdělávání všech dětí, které funguje už skoro deset let, tak nejspíš v novém volebním období může čekat změna.
🚩 Proč je to důležité: Společné vzdělávání znamená, že se dohromady učí děti s různorodými vzdělávacími potřebami, ať už jde o žáky nadané, nebo ty s odlišným mateřským jazykem či zdravotním znevýhodněním.
➡️ Co se stalo: Většina stran se ve svých volebních programech zabývá inkluzí. Některé žádají její přezkum, jiné navrhují, aby byla zcela zrušená. „Strany se ohání tím, že když inkluzi zruší, tak se ušetří, to je hlavní motivací,“ naznačila možný důvod, proč se téma řeší, analytička organizace Učitel naživo Kateřina Konrádová.
Podle ní by ale tento krok úspory nepřinesl. Pokud by se po zrušení inkluze děti přesunuly do speciálních škol, bylo by vzdělávání třikrát dražší. Konrádová upozornila také na to, že speciální školy nemají dostatek kapacit.
Část expertů na školství ale vnímá návrh na přezkoumání fungování inkluze jako smysluplný. Analytička neziskové organizace EDUin Lucie Slejšková například tvrdí, že jsou v provedení inkluze rezervy. A je tak vhodné zkoumat, kde jsou a proč. Upozornila, že je k tomu třeba přistoupit na základě dat, nikoliv dojmů či ideologických přesvědčení. A až poté rozhodnout, co je nutné udělat.
🏫 Jak se strany staví k inkluzi?
✔️ ANO uvádí, že inkluze v původním pojetí nefunguje a je potřeba její revize tak, aby skutečně byla v nejlepším zájmu každého dítěte. V praxi to podle hnutí znamená posílení pravomoci ředitelů, pozic školních psychologů a speciálních pedagogů i kapacit poraden a speciálních škol.
✔️ Motoristé považují současné pojetí inkluze za nezvládnuté. Podle Miroslavy Krejčí, která je stranickou expertkou na školství, stála inkluze 50 až 80 miliard a výsledkem je zhoršení vzdělání dětí. Strana navrhuje, aby se v co nejkratším čase znovu vytvořily ve větší míře speciální třídy, případně speciální školy, kde by se cíleně postaraly o děti, „které nejsou schopny držet tempo vzdělávání se zbytkem třídy a brzdí všechny ostatní v tom, co se ve škole naučí“.
✔️ Piráti chtějí dotáhnout podporu školských poradenských pracovišť, zajistit personálně i finančně pozice školního psychologa, sociálního pedagoga, speciálního pedagoga, ale také asistenta pedagoga, koordinátora nadání, kariérního poradce či terénního pracovníka. Důležité je podle nich provázat činnost škol se sociální oblastí, lépe komunikovat s rodiči. Tyto kroky by měly odlehčit práci pedagogů a pomoci naplňovat specifické potřeby dětí. Inkluze a vzájemné porozumění jsou podle strany základem odolné a prosperující společnosti.
✔️ SPD míní, že inkluze, tak jak funguje je katastrofa a škodí úplně všem: učitelům, školství, dětem, a to i těm, pro které byla zamýšlena jako pomoc. Inkluzi chce hnutí zrušit, a to postupně po dobu devíti let. Prosadit chce návrat k systému speciálních škol a speciálních tříd. A profesionalizaci asistentů pedagoga v podobě studia na středních pedagogických školách.
✔️ Spolu považuje inkluzi za správný směr moderního vzdělávání, který, pokud je správně provedený, pomáhá všem vyčerpat vzdělávací potenciál a buduje tolerantní a kompaktní společnost. Navrhuje ale několik změn, a to revidovat systém na základě nabytých zkušeností, nastavit jasná pravidla a standardy pro inkluzi, nový systém financování asistentů a specialistů (speciální pedagogové, školní psychologové), systematické vzdělávání učitelů pro inkluzivní výuku a lepší diagnostiku a poradenství.
✔️ Stačilo uvádí, že je inkluze extrémně zpolitizovaným tématem, systém v některých ohledech nefunguje dobře a veřejnost ho v nynější podobě nepřijala. Proto chce koalice prosadit hlubokou inventuru inkluze a nefunkční části zrušit nebo důkladně předělat. Znevýhodněné žáky nechce hned posílat do speciálních škol. Navrhuje posílit pravomoci ředitelů škol nebo se podívat na to, zda školy umějí správně využívat asistenty pedagoga, jejichž počet podle hnutí v posledních letech prudce narostl.
✔️ STAN říká, že je společné vzdělávání zásadním prostředkem na cestě k tolerantní a zdravější společnosti. Chce posílit centra podpory, uzavřít kontrakty s vysokými školami, aby se zvýšila kapacita na potřebných oborech studia a zajistit větší podporu (a to i investiční) pro speciální třídy na běžných základních školách. Podle strany by také ve výjimečných případech mohlo dojít (přezkoumatelně) k prolomení práva zákonného zástupce v zájmu dítěte. Ne u spolupracujících rodičů, ale v případech, kdy škola potřebuje nechat provést vyšetření a získat jeho výsledky, aby mohla účinně pomáhat.
Zdroj: ČTK
📢 Co kdo říká:
Lucie Slejšková, analytička EDUinu: „V inkluzi jsme ušli už velký kus cesty a pro řadu dětí je přínosná. Na druhou stranu existují rezervy, zejména musíme dát učitelům větší podporu, aby inkluze nebyla občas jen formalitou. Inkluze vlastně znamená vícerychlostní školu a jiná už dneska ani nebude.“
Jan Zeman, analytik vzdělávání PAQ Research, pro Publico: „Přehlížení nebo předsudky vůči některým skupinám jsou v českém školství stále přítomné. Nejhůře jsou na tom děti, které kvůli sociálnímu znevýhodnění mohou školy automaticky považovat za lehce mentálně postižené a vzdělávat je ve speciálních školách.”
🔎 Kontext: Plnění inkluzivního vzdělávání se věnuje také školská inspekce. Jedno z posledních šetření například uvádí, že školy neumí systematicky vyhledávat nadané děti a málo je podporují.
„Myšlenky zpracované v novele školského zákona (tzv. inkluzivní novela) směřovaly nejen k podpoře žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, ale stejnou měrou i k podpoře žáků nadaných, talentovaných a mimořádně nadaných. U nich ale není podpora dostatečně zajištěna,“ upozornila inspekce.
👀 Co dál sledovat: O post ministra školství projevily zájem všechny partaje napříč politickým spektrem.