Školy neumí rozpoznat nadané děti, tvrdí studie. Talentů může být až o 100 tisíc víc

V Česku je výrazně více nadaných žáků, než uvádějí oficiální statistiky. Některé talenty školský systém zkrátka přehlíží. Nejčastěji přitom jde o děti ze socioekonomicky znevýhodněného prostředí. Upozorňuje na to nová studie Institutu pro demokracii a ekonomickou analýzu (IDEA).
🚩 Proč je to důležité: Podle výkazů základních škol je v populaci 0,2 procenta nadaných dětí. Nová studie ukazuje, že výjimečné schopnosti v oblasti matematického a logického myšlení jich má mnohonásobně víc, a to okolo 10 procent - tedy přes 100 tisíc žáků.
➡️ Co se stalo: Autoři studie se zaměřili na data z mezinárodních testování TIMSS a PISA, do kterých se čeští žáci pravidelně zapojují - ve 4. třídě a v 15 letech. Z analýzy výsledků vyplynulo, že velké množství nadaných dětí školský systém neumí identifikovat. Sítem, který by je měl rozpoznat, propadají.
„Některé skupiny žáků jsou systematicky přehlíženy. Nejčastěji se to týká dívek a také žáků ze socioekonomicky znevýhodněného prostředí,“ zdůraznili autoři studie.
Například dívky tvoří v oficiálních statistikách pouze 25 procent nadaných žáků, přestože podle výzkumných dat jich je 42 procent.
📢 Co kdo říká:
Miroslav Hřebecký, programový ředitel EDUin pro Publico: „To, že některé děti propadají systémem, souvisí s nerovnostmi ve vzdělání. Ty totiž nejsou jenom příjmové, ale jsou otázkou i kulturního kapitálu nebo podnětnosti rodiny. Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) nám v každé zprávě předhazuje, že opravdu máme velké nerovnosti. Mnoho chudších států má vzdělávání vyrovnanější.“
Jan Zeman, analytik vzdělávání PAQ Research pro Publico: „Přehlížení nebo předsudky vůči některým skupinám jsou v českém školství stále přítomné. Nejhůře jsou na tom děti, které pro jejich sociální znevýhodnění mohou školy automaticky považovat za lehce mentálně postižené a vzdělávat je ve speciálních školách.”
Ministerstvo školství: „Na podporu nadaných žáků bylo v roce 2025 alokováno 85,5 milionu korun. Loni vznikla platforma, která si stanovila více se zaměřit na podporu pro identifikaci nadaných žáků. S tím souvisí také zavedení spádovosti pedagogicko-psychologických poraden.”
Luboš Zajíc, prezident Asociace ředitelů základních škol pro Publico: „Nadaný žák musí být identifikován pedagogicko-psychologickou poradnou a pak má nárok na zvláštní zacházení. Druhá věc je, když nadané žáky rozpoznají školy a snaží se s nimi pracovat, ať už přípravou na soutěže, nebo formou kroužků. Ti se ale do statistik nepropíší. Čili nadaných dětí je relativně dost, ale identifikace přes poradny není úplně to pravé.“
🔎 Kontext: Na to, že je nadaných žáků více, než školy registrují, opakovaně upozorňuje i Česká školní inspekce. Podle jejího šetření z roku 2022 bylo na základních školách 5 procent nadaných dětí a na středních školách 7 procent. Také inspekce poukazuje na to, že školy nadané děti málo podporují a neumí je systematicky vyhledávat. Podporovat to přitom má i inkluzivní novela, která začala platit od září 2016.
„Myšlenky zpracované v novele školského zákona (tzv. inkluzivní novela) směřovaly nejen k podpoře žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, ale stejnou měrou i k podpoře žáků nadaných, talentovaných a mimořádně nadaných. U nich ale není dostatečně zajištěna,“ upozornila inspekce.