Na STK jednou ročně? V Česku by se unijní návrh mohl týkat více než čtyř milionů aut

Obrázek
ilustrační foto
ilustrační foto
Česko

Dnes musejí auta, která jsou stará přes 10 let, na technickou kontrolu jednou za dva roky. Evropská komise teď navrhuje, aby se interval zkrátil na jeden rok a starší vozy tak byly pod přísnějším dohledem. Proti úpravě se už postavil ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

🚩 Proč je to důležité: Změna by mohla přinést nejen vyšší náklady na provoz vozidla, ale i problémy se sehnáním volného termínu na STK. V Česku by se změna mohla týkat milionů vozidel. 

➡️ Co se stalo: Podle posledních údajů Eurostatu bylo v roce 2023 v Česku registrováno víc jak 4,1 milionu automobilů, které stářím přesahovaly deset let. V Evropském srovnání je to osmá nejvyšší příčka. Pokud by tedy návrh evropské komise prošel, Česko by patřilo mezi státy, které novinka zasáhne nejvíce. 

„Starší vozidla mívají více závad, častěji se podílejí na dopravních nehodách a je mezi nimi vyšší podíl vozidel s vysokými emisemi,“ píše Evropská komise v návrhu své směrnice. Komise tak doufá, že přísnější dohled by mohl vést k větší bezpečnosti a menšímu znečištění. Informaci jako první přinesl server Zdopravy.

Novinka ale v Česku vzbudila odpor hned v začátku. „Návrh Evropské komise na roční kontroly starších automobilů je byrokratický bič a zbytečná zátěž pro občany – časová i finanční. JSME PROTI a budeme tomu aktivně bránit,“ uvedl Kupka na síti X.

Podle Evropské komise již podobná opatření platí v 16 státech EU. Mimo jiné v Rumunsku, Polsku či Bulharsku.

Návrh by ale teoreticky mohl zkomplikovat dostupnost kontrol pro všechna vozidla. Stanice technické kontroly (STK) by se totiž mohly dostat pod tlak kvůli zvýšenému zájmu. „Dnes to chodí tak, že buď se objednáte na STK, anebo tam přijedete ‚nablind‘ a vezmou vás. Nově by to asi znamenalo, že by musel vzniknout rezervační systém, kam se ve velkém předstihu registrujete. Aby se ten nápor rozplynul,“ uvedl pro MF DNES Tomáš Chuděj, místopředseda Asociace STK.

💡 Kontext: Zatím není jisté, kolika řidičů by se legislativa mohla dotknout. Především u starších vozidel totiž platí, že ne všechna registrovaná vozidla jsou ve skutečnosti také provozovaná.

Přesnější údaje nabízí analýza společnosti Cebia z konce loňského roku. Podle oficiálních dat dosahuje průměrné stáří vozového parku v Česku 16,41 let. Reálný stav podle analýzy sice tak kritický není, i tak je ale číslo vysoké. Podle společnosti Cebia, která vychází z dat technických kontrol a skutečného provozu, se ukazuje, že vozidla jezdící na STK mají průměrné stáří 12,74 let.

„Při zakoupení nového vozu do rodiny si Češi nechávají stávající starší auta jako další auto do rodiny a stává se, že ho prakticky neprovozují, nebo s ním ani nejezdí na STK,“ uvedl možné důvody, proč jsou čísla tak rozdílná, ředitel společnosti Cebia Martin Pajer.

👀 Co sledovat v dalších dnech: Legislativní návrh Evropské komise bude muset schválit Evropský parlament a Rada.

Šetřete svůj čas. Odebírejte naše ranní a večerní newslettery. Zdarma.

Více z Publika

© Publico 2025

Vyhledávejte na Publiku