Pozor na energošmejdy. Zneužívají plnou moc, problémy dělají i po letech

Obrázek
ilustrační foto
ilustrační foto
Česko

Energetický regulační úřad (ERÚ) v poslední době opět zaznamenal nárůst počtu stížností na takzvané energošmejdy. Jde zejména o nepoctivé terénní prodejce, jejichž ústní sliby se výrazně liší od následně podepsané písemné smlouvy. 

🚩 Proč je to důležité: Napálení klienti platí zbytečné poplatky či sankce.

➡️ Co se stalo: Nepoctiví prodejci se podle úřadu u zákazníků objevují bez předchozího ohlášení, nabízejí výraznou slevu na platbách za elektřinu či plyn. Smlouvy chtějí podepsat rovnou na místě a často veškeré podepsané dokumenty následně odnášejí. Co ústně přislíbí, se přitom podle ERÚ častokrát diametrálně liší od podepsané smlouvy.

„Problém je, když spotřebitel zprostředkovateli podepíše plnou moc a energošmejd mu na základě ní sjedná nového dodavatele, aniž by se ohlížel na trvající závazek u dodavatele stávajícího. Ten pak vyměří oprávněnou smluvní pokutu a po spotřebiteli požaduje její uhrazení,“ uvedla členka Rady ERÚ Markéta Zemanová.

Energošmejdi ovšem podle úřadu zákazníkům lživě tvrdí, že se stávajícím dodavatelem vše vyřeší bez hrozby pokuty. A navíc si často nárokují odměnu za zprostředkování změny dodavatele nebo za péči o smluvní zajištění dodávek elektřiny a plynu, o kterých se ale při osobním jednání nezmíní.

📢 Co kdo říká:
Markéta Zemanová, členka Rady ERÚ: „Pokud na nás někdo tlačí, že podpis je nutný teď hned, je to už samo o sobě znamení, že zprostředkovatel patrně nejedná v náš prospěch, ale výhradně ve prospěch svůj.“

🔎 Kontext: ERÚ se v poslední době setkává také s tím, že nepoctiví prodejci dělají problémy svým zákazníkům i po letech, kdy se spotřebitelé rozhodnou sami změnit dodavatele. 

Argumentují tím, že jde o porušení staré dohody a nárokují si mimořádný vstupní bonus, který spotřebitel před lety dostal. Pokuta bývá několikatisícová a typicky jde o smlouvy uzavřené ještě před létem 2022, kdy zprostředkovatelé přešli pod dozor ERÚ.

„To ovšem nic nemění na tom, že spotřebitelé mají právo i tyto smlouvy kdykoliv a bez jakýchkoliv sankcí ukončit. Pokud už zprostředkovatele k ničemu nepotřebují, doporučila bych to učinit všem, ať jim zbytečně nezůstávají letité závazky,“ dodala Zemanová.

Zároveň je podle ní možné se bránit i proti pokutám ze starých smluv, protože často odporují pravidlům.

Připomněla také, že je klíčové si veškeré dokumenty před podpisem pečlivě přečíst, na cokoliv nejasného se vyptat, a především si vzít čas na rozmyšlenou. 

Šetřete svůj čas. Odebírejte naše ranní a večerní newslettery. Zdarma.

Více z Publika

Šetřete svůj čas.
Odebírejte náš newsletter.
© Publico 2025

Vyhledávejte na Publiku