Revoluce ve veřejné dopravě. S „autobusy na zavolání“ počítá většina krajů

Zatímco nyní se cestující musí přizpůsobit dopravě, nově by to mohlo být naopak. Kraje se chystají na příchod „autobusů na zavolání“. Z průzkumu serveru Publico vyplývá, že o nový typ hromadné dopravy, kterou si lidé budou moci přivolat podobně jako taxislužbu, bude velký zájem.
🚩 Proč je to důležité: Nový systém může významně usnadnit život zejména lidem na periferiích – například v přístupu k lékařům nebo obchodům.
➡️ Co se stalo: Dosud platí, že veřejná doprava musí jezdit po předem daných trasách. Každý spoj má svou linku, zastávky a jízdní řád – bez ohledu na to, kolik lidí ho skutečně využívá. To se teď zásadně mění. Poptávková doprava totiž místo pevných linek obsluhuje celé území podle skutečné potřeby lidí. Počítá se s tím, že si lidé spoj objednají pomocí aplikace, vozidlo je následně vyzvedne v dohodnutém čase – a klidně i mimo klasické zastávky.
Novelu zákona o silniční dopravě podepsal prezident na konci dubna a platit začne od července. Pro mnoho krajů to znamená zelenou pro spuštění poptávkové dopravy, pro kterou se vžil název „autobus na zavolání“.
Na testování nového typu hromadné dopravy, se aktuálně připravuje minimálně devět krajů. Šest z nich už navíc vyzkoušelo její omezenou verzi v pilotních projektech.
📢 Co kdo říká: Velké plány má například Středočeský kraj, který poptávkovou dopravu testuje už od loňska. Nová legislativa mu umožní plány zásadně rozšířit. Kraj ji chce využít hlavně pro řidčeji obsazené večerní spoje.
„Večerní poptávková doprava PID Haló nově pokryje přibližně 230 kilometrů čtverečních Středočeského kraje, kde žije zhruba 50 tisíc obyvatel,“ uvedl pro Publico radní pro oblast veřejné dopravy a mobility Petr Borecký (STAN). Kraj počítá s tím, že náklady na poptávkovou dopravu vyjdou ročně zhruba na 350 milionů korun.
Nejde ale jen o velké kraje. I ty menší často řeší, jak zajistit dopravu pro své obyvatele mimo hlavní centra. Například Karlovarský kraj změnu zákona nejen vítá, ale dokonce se na ni už předem připravil.
„Karlovarský kraj loni zakoupil 20 nových malých autobusů Rošero s pohonem na CNG právě s předpokladem, že budou využívány v novém systému poptávkové dopravy,“ řekla pro Publico krajská mluvčí Jitka Čmoková.
🔎 Kontext: Změna může na první pohled působit nenápadně, ale její dopady mohou znamenat revoluci, zejména pro obyvatele periferních oblastí. „Novinka umožní obcím a krajům řešit dopravní obslužnost s přihlédnutím k aktuálním potřebám lidí,“ uvedl na síti X ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Trasa se sestaví podle aktuálních objednávek, což umožní rychlejší a pohodlnější cestování bez zbytečných zajížděk. Podle staré legislativy to u veřejné dopravy možné nebylo. Navíc místo velkých autobusů, které často vozí vzduch, mohou dopravu zajišťovat menší a úspornější vozidla. Dopravci totiž už nebudou vázáni na konkrétní linku – budou mít licenci na celé území, které budou obsluhovat podle aktuální poptávky.
👀 Co sledovat v dalších dnech: Kraje teď postupně začnou zveřejňovat své plány s poptávkovou dopravu.