Extrémní rozdíly škol. Žáci ze Sokolova jsou oproti jiným o několik let pozadu

Horších výsledků často dosahují žáci v krajích, které trpí větším množstvím sociálních a ekonomických problémů. Jde především o Ústecký, Karlovarský a Moravskoslezský kraj. Obří rozdíly jsou ale i mezi jednotlivými okresy. Ukazují to aktuální data České školní inspekce.
🚩 Proč je to důležité: Rozdíly ve výsledcích žáků mezi okresy se podle inspekce prohlubují. Může to mít dopad na jejich budoucí uplatnění na trhu práce.
➡️ Co se stalo: „Je to, jako bychom srovnávali výsledky několika různých států, a to ještě z mnoha kontinentů. A to přesto, že jsme v jednom vzdělávacím systému.“ Tak moc se podle ústředního školního inspektora Tomáše Zatloukala liší znalosti žáků v regionech Sokolov a Praha-východ.
Právě v krajích s největšími městy, jako je Praha, Brno nebo Plzeň, dosahují žáci nejlepších výsledků.
Zatloukal ale upozornil, že se najdou i výjimky, kde se daří žákům dosahovat lepších výsledků navzdory negativním socioekonomickým vlivům. Jde například o okresy ve Zlínském či Moravskoslezském kraji, konkrétně třeba Vsetín či Opavu.
Šetření také ukázalo, že v sociálně slabších okresech, zejména na severozápadě Čech a části Moravskoslezska, jsou častější problémy s kázní. Více než 40 procent tamních škol dokonce uvedlo, že se potýkají se závažnými kázeňskými přestupky.
📢 Co kdo říká:
Tomáš Zatloukal, ústřední školní inspektor: „Vzdělávací výsledky žáků jsou ovlivněny socioekonomickými podmínkami v daných regionech. Hlavními příčinami je, že školy v těchto územích mají horší materiální a personální podmínky a mají žáky z obtížného rodinného prostředí, což se projevuje nižší mírou spolupráce s rodiči.“
Mikuláš Bek (STAN), ministr školství: „V posledních dvou letech došlo k významnému posunu vzdělávací politiky. Zavedli jsme změny ve financování ve školství, které zohledňuje regionální rozdíly.“
🔎 Kontext: Minimalizovat dopady znevýhodněného prostředí pomáhají podle šéfa inspekce kvalifikovaní učitelé. Tedy ti kteří mají pedagogické vzdělání. V severozápadních regionech jich je ovšem nedostatek. „Tedy v oblastech, kde bychom naopak potřebovali ty nejlepší učitele, protože tam školy pracují s žáky, kteří přicházejí z velmi obtížných podmínek,“ uvedl Zatloukal.
Například v Karlovarském kraji může podle něj být důvodem nedostatku to, že v kraji není žádná fakulta připravující učitele. Problém se ale týká i bohatší Prahy. Za tím může být rozdíl mezi reálnou mzdou a životními náklady v hlavním městě.
👀 Co dál sledovat: Od ledna 2026 začne platit princip indexace škol. Ten umožní poslat více peněz školám, které například vzdělávají větší množství dětí ze sociálně slabšího prostředí či cizinců.