Extrémní rozdíly škol. Žáci ze Sokolova jsou oproti jiným o několik let pozadu

Obrázek
Výsledky žáků 9. třídy v JPZ (čím tmavší barva, tím větší úspěšnost)
Výsledky žáků 9. třídy v JPZ (čím tmavší barva, tím větší úspěšnost)
Česko

Horších výsledků často dosahují žáci v krajích, které trpí větším množstvím sociálních a ekonomických problémů. Jde především o Ústecký, Karlovarský a Moravskoslezský kraj. Obří rozdíly jsou ale i mezi jednotlivými okresy. Ukazují to aktuální data České školní inspekce.

🚩 Proč je to důležité: Rozdíly ve výsledcích žáků mezi okresy se podle inspekce prohlubují. Může to mít dopad na jejich budoucí uplatnění na trhu práce.

➡️ Co se stalo: „Je to, jako bychom srovnávali výsledky několika různých států, a to ještě z mnoha kontinentů. A to přesto, že jsme v jednom vzdělávacím systému.“ Tak moc se podle ústředního školního inspektora Tomáše Zatloukala liší znalosti žáků v regionech Sokolov a Praha-východ.

Právě v krajích s největšími městy, jako je Praha, Brno nebo Plzeň, dosahují žáci nejlepších výsledků.

Zatloukal ale upozornil, že se najdou i výjimky, kde se daří žákům dosahovat lepších výsledků navzdory negativním socioekonomickým vlivům. Jde například o okresy ve Zlínském či Moravskoslezském kraji, konkrétně třeba Vsetín či Opavu. 

Šetření také ukázalo, že v sociálně slabších okresech, zejména na severozápadě Čech a části Moravskoslezska, jsou častější problémy s kázní. Více než 40 procent tamních škol dokonce uvedlo, že se potýkají se závažnými kázeňskými přestupky. 

📢 Co kdo říká:
Tomáš Zatloukal, ústřední školní inspektor: „Vzdělávací výsledky žáků jsou ovlivněny socioekonomickými podmínkami v daných regionech. Hlavními příčinami je, že školy v těchto územích mají horší materiální a personální podmínky a mají žáky z obtížného rodinného prostředí, což se projevuje nižší mírou spolupráce s rodiči.“

Mikuláš Bek (STAN), ministr školství: „V posledních dvou letech došlo k významnému posunu vzdělávací politiky. Zavedli jsme změny ve financování ve školství, které zohledňuje regionální rozdíly.“

🔎 Kontext: Minimalizovat dopady znevýhodněného prostředí pomáhají podle šéfa inspekce kvalifikovaní učitelé. Tedy ti kteří mají pedagogické vzdělání. V severozápadních regionech jich je ovšem nedostatek. „Tedy v oblastech, kde bychom naopak potřebovali ty nejlepší učitele, protože tam školy pracují s žáky, kteří přicházejí z velmi obtížných podmínek,“ uvedl Zatloukal. 

Například v Karlovarském kraji může podle něj být důvodem nedostatku to, že v kraji není žádná fakulta připravující učitele. Problém se ale týká i bohatší Prahy. Za tím může být rozdíl mezi reálnou mzdou a životními náklady v hlavním městě. 

👀 Co dál sledovat: Od ledna 2026 začne platit princip indexace škol. Ten umožní poslat více peněz školám, které například vzdělávají větší množství dětí ze sociálně slabšího prostředí či cizinců. 

Šetřete svůj čas. Odebírejte naše ranní a večerní newslettery. Zdarma.

Více z Publica

Šetřete svůj čas.
Odebírejte náš newsletter.
© Publico 2025

Vyhledávejte na Publiku