Kratší čekací lhůty i přehled o vyšetřeních. Co se má změnit ve zdravotnictví
Kapacity zdravotnických zařízení se v Česku systematicky nesledují. Jejich monitoring by přitom mohl pomoci zkrátit čekací lhůty. Ministerstvo zdravotnictví s těmito kroky do budoucna počítá a v plánu je má i vznikající vláda.
🚩 Proč je to důležité: V tuzemsku fungují téměř tři desítky tisíc zdravotnických zařízení. Podle pojišťoven digitalizace pomůže zefektivnit péči i ušetřit náklady.
➡️ Co se stalo: Kapacity a čekací doby na vyšetření by se měly sledovat pomocí elektronických žádanek, které by lékaři i nemocnice museli používat povinně. Slibuje to budoucí vláda v programovém prohlášení. „Zavedeme národní monitoring kapacit s využitím povinné e-žádanky a sběru čekacích dob na úrovni poskytovatelů,“ stojí v dokumentu.
Přechod z papírových na online žádanky už schválil vládní kabinet Petra Fialy (ODS). Od ledna 2026 se nový systém bude testovat, od července to už bude povinné.
„Elektronické žádanky představují důležitý krok ke zrychlení a zefektivnění zdravotní péče. Umožňují rychlejší přenos informací, lepší přehled o stavu žádosti a snazší koordinaci mezi lékaři a zdravotnickými zařízeními,“ uvedl pro Publico mluvčí ministerstva zdravotnictví Ondřej Jakob.
Zavedením elektronických žádanek by se podle mluvčí Všeobecné zdravotní pojišťovny Viktorie Plívové odstranila duplicitní vyšetření. „K nim dnes dochází v případech, kdy lékař pacienta nemá k dispozici vyšetření od jiného ošetřujícího lékaře. Systém by ušetřil a došlo by k uvolnění kapacit, a tedy zkrácení čekací doby na vyšetření,“ přiblížila pro Publico.
Informace o vyšetřeních nyní chybí i pojišťovnám. „Například nevědí, že jejich klientovi byla vystavena žádanka na odborné vyšetření nebo zákrok, a pokud se takový klient na pojišťovnu neobrátí se žádostí o pomoc při zajištění poptávané péče, neví pojišťovna, že takovou péči potřebuje,“ upozornila pro Publico ředitelka zdravotního odboru Vojenské zdravotní pojišťovny (VoZP) Markéta Benešová.
📢 Co kdo říká:
Martin Balada, prezident Svazu zdravotních pojišťoven, pro Publico: „Elektronické žádanky pomohou lépe sledovat vyřízení požadavků na navazující zdravotní péči, budou pro pacienty snáze uplatnitelné a pro pojišťovny se zvýší účinnost kontroly. Nemohou však samy o sobě zajistit změny dostupnosti.“
Markéta Benešová, ředitelka zdravotního odboru VoZP, pro Publico: „Neexistuje žádná vymahatelná povinnost zařízení zveřejňovat nebo předávat informace o volných kapacitách ani průměrné čekací době na vyšetření, proto se velice obtížně identifikují místa a služby, které jsou zahlcené. Diskutuje se možnost centrálního objednacího systému, do něhož by byla zapojena všechna zdravotnická zařízení. Tuto cestu považujeme za optimální.“
František Tlapák, mluvčí Oborové zdravotní pojišťovny, pro Publico: „Podporujeme digitalizaci agend ve zdravotnictví, včetně digitalizace žádanek, možnosti online objednání na vyšetření a podobně, a bude-li v této věci potřebná naše součinnost, určitě se zapojíme.“
Ondřej Jakob, mluvčí ministerstva zdravotnictví, pro Publico: „K hlavním opatřením, která mají přispět ke zkrácení čekacích dob, patří především podpora rezidenčních míst v oborech, kde je nedostatek kapacit, a také úhradová bonifikace zdravotních pojišťoven za otevírání ordinací v odlehlejších regionech, přijímání vyššího počtu pojištěnců nebo prodlužování ordinačních hodin.“