Nájezdy zvěře ohrožují dopravu na nové D3. Policie už řešila přes 30 případů

Lesní zvěř způsobuje na nových úsecích dálnice D3 uzavírky a dopravní nehody. Provizorní ploty ji nedokážou zastavit, ty definitivní mají být ale hotové až koncem roku.
🚩 Proč je to důležité: Dálnice D3 je jednou z hlavních dopravních tepen, které využívají Češi při cestě na letní dovolenou.
➡️ Co se stalo: Když se začátkem května objevila zpráva, že skupina srnek přerušila provoz na dálnici D3, působilo to úsměvně. Jenže není. Ve skutečnosti jde o problém, který ohrožuje řidiče i provoz na dálnici už několik měsíců.
„Od počátku tohoto roku evidujeme více než 30 oznámení o pohybu lesní zvěře na dálnici D3. Bezmála polovina z nich byla vedena jako dopravní nehoda – střet s lesní zvěří,“ uvedl pro Publico mluvčí krajského ředitelství jihočeské policie Milan Bajcura.
Podle policie se problém koncentruje na úseku od 131. kilometru dálnice v Českých Budějovicích až po 159. kilometr u Kaplice, tedy na třech nově dokončený úsecích dálnice D3, které byly slavnostně otevřeny teprve 21. prosince loňského roku. Jenže z vyjádření policie vyplývá, že tak úplně hotové nejsou. „Pravděpodobnou příčinou je, že v některých úsecích chybí oplocení dálnice,“ uvedl Bajcura.
„Jednou z podmínek pro zprovoznění dálnice D3 v daném úseku bylo, aby hlavní trasa stavby byla oplocena, a to buď trvalým, nebo alespoň dočasným oplocením,“ uvedl pro Publico mluvčí jihočeského Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Adam Koloušek. Samotná dálnice tedy podle něj alespoň provizorně oplocená je. Finální ochrana dopravní tepny do Rakouska má být ale hotová až koncem roku.
To může být problém především během blížících se prázdninových měsíců. D3 patří dlouhodobě k nevytíženějším trasám, které směřují k oblíbeným přímořským letoviskům. S jejím čerstvým rozšířením se navíc dá počítat s tím, že se vytíženost v létě ještě zvýší. Přebíhající zvěř tak může představovat ještě větší problém než dnes.
🔎 Kontext: Podle Kolouška není stále zcela jasné, odkud se zvěř na dálnici vlastně dostává. „Oplocení je instalováno pouze na hlavní trase. Ostatní příjezdové cesty, jako například silnice na mimoúrovňových křižovatkách, oploceny nejsou,“ uvedl s tím, že zvěř na dálnici může vbíhat právě z nich.
Problém ale můžou být i služební vjezdy, které jsou chráněné jenom závorou. „Může rovněž docházet k tomu, že zvěř nějakým způsobem překoná provizorní nebo i trvalé oplocení,“ připustil Koloušek.
Nové úseky dálnice D3 vyšly na 14,5 miliardy korun. „Ještě před vánočními svátky otevíráme nesmírně důležitou část dálnice D3 kolem Českých Budějovic až ke sjezdu Kaplice nádraží. Je to téměř 30 kilometrů, které urychlí a zjednoduší cestu mnoha lidí, kteří míří na jih, do Rakouska nebo až k moři,“ uvedl v prosinci ministr dopravy Martin Kupka (ODS).