Labubu mánie. Hračku, která uhranula dospělé, některé země zakazují

Obrázek
Sběratelské plyšové panenky Labubu
Sběratelské plyšové panenky Labubu
Česko

Špičaté zuby od ucha k uchu, poťouchlý úsměv, velké oči a zavalité tělo. Velká kráska to není. Hračka Labubu přesto, nebo spíš právě proto, pobláznila děti a hlavně dospělé. V některých zemích je ale figurka na černé listině.

🚩 Proč je to důležité: Labubu je příkladem moderního marketingu „bez tradičních reklam“, kdy značka může vyrůst díky aktivitě lidí na sociálních sítích. Je ukázkou úspěšného propojení umění, sběratelství a popkultury, které oslovuje hlavně dospělé zákazníky.

➡️ Co se stalo: Čínský výrobce Pop Mart ohlásil, že za letošní první pololetí vydělá o 350 % víc než ve stejném období loňského roku. Za rok 2024 utržil 1,81 miliardy dolarů, z velké části právě díky plyšákům Labubu.  

Figurky před deseti lety navrhnul výtvarník a designér hraček Kasing Lung jako ilustrace k obrázkovým knihám. Inspiroval se severskou mytologií. Návrhy prodal čínské firmě Pop Mart, která začala v roce 2023 malá monstra prodávat jako klíčenky. 

O jejich propagaci se zasloužila thajská zpěvačka Lisa z Blackpink, která začala zveřejňovat své fotografie s Labubu pro více než 100 milionů sledujících na Instagramu a TikToku. A pak hračka byla všude. Měla ji Rihanna, Kim Kardashian, Dua Lipa.

Dospělé ženy si je připínají na drahé kabelky, fanoušci je věší na zrcátka automobilů, tvoří z nich módní doplňky. Podle americké agentury Circana jsou to právě dospělí, zejména ženy, kteří si kupují malá monstra pro sebe. 

Základní ceny originálních Labubu se pohybují od 20 do 300 dolarů. Nejrůznější sběratelské edice příšerek jsou mnohonásobně dražší. Na trhu jsou také takzvané slepé krabičky, z nichž se stal fenomén. Kupující platí za moment překvapení. Nevědí totiž předem, kterou figurku si pořídili.

Hračka ale vyvolává také kontroverze. V části Iráku ji zakázali, v Rusku se o tom diskutuje. Prý děsí děti. Tisíce panenek pak byly zabaveny s tím, že obsahují démonické duchy. Naopak v Thajsku se začalo věřit, že může přinést štěstí a bohatství.

💎 Čím je výjimečná:
✔️ Unikátní takzvaný „cute-ugly“ design (roztomile-ošklivé vzezření): Velké uši, velké oči, devět špičatých zubů a kulaté chlupaté tělíčko. Tato kombinace vybočuje z tradičního pojetí krásy a lidé si k Labubu vytvářejí emocionální pouto. Hračka má ideální rozměr, je malá a lze ji nosit všude s sebou.

✔️ Blind boxy, slepé krabičky: Moment překvapení vyvolává mechanismus očekávání a touhy po dalších nákupech.

✔️ Exkluzivní sběratelské edice: Na trh přišlo přes 300 variant Labubu, například tematické edice podle ročních období, značek nebo limitované série. Speciální verze mohou stát i tisíce dolarů.

✔️ Zapojení hvězd a sociálních sítí: Labubu za svůj úspěch může vděčit světovým celebritám, které hračku propagují na sociálních sítích.

📢 Co kdo říká: 
Emily Broughová ze společnosti Pop Mart v Americe: „Z postavy se stal sběratelský a stylový symbol.“

🍫 Kontext: Šílenství Labubu má řadu společných rysů s nedávnou epidemií dubajské čokolády. Oba produkty spojují emoce se statusem, aniž by šlo o extrémně vysoké vstupní náklady (oproti třeba hodinkám nebo autům). 

Obě značky „vyrostly“ mimo centrum západní kultury. Labubu je z Číny, dubajská čokoláda z arabského světa, přesto globálně prorazily. Cílí na dospělé, kteří chtějí „malou luxusní radost“. Jak Labubu, tak dubajská čokoláda se prosadily díky sociálním sítím a provázelo je vytváření dojmu nedostatkovosti.

Šetřete svůj čas. Odebírejte naše ranní a večerní newslettery. Zdarma.

Šetřete svůj čas.
Odebírejte náš newsletter.
© Publico 2025

Vyhledávejte na Publiku