Milion a půl za předvolební sušenky. Kolik už utratily strany za kampaň?

Obrázek
Předvolební billboard hnutí ANO (navrchu) a předvolební billboard koalice SPOLU dne 21. září v Praze. Na billboardech jsou předseda hnutí ANO Andrej Babiš a premiér, předseda ODS a lídr koalice Spolu Petr Fiala.
Předvolební billboard hnutí ANO (navrchu) a předvolební billboard koalice SPOLU dne 21. září v Praze. Na billboardech jsou předseda hnutí ANO Andrej Babiš a premiér, předseda ODS a lídr koalice Spolu Petr Fiala.
Politika

Maximální částka, kterou mohou politické strany ze zákona utratit za kampaň ve sněmovních volbách, je 90 milionů korun. Osm dní před volbami se nejvíce k dosažení tohoto limitu blíží koalice Spolu. Naopak největší šetřílkové jsou u Motoristů.

🚩 Proč je to důležité: Strany a hnutí musí mít povinně zřízený transparentní účet, na kterém jsou zaznamenány všechny výdaje, ale i příjmy, které plynou hlavně z darů a příspěvků od státu.

💰 Co se stalo: Úspěšná politická kampaň není vůbec levná záležitost. Sumy v řádech desetitisíců až statisíců korun odcházejí z účtů stran prakticky denně. Strany nejčastěji utrácejí za poměrně očekávané položky, jako jsou billboardové kampaně, natáčení videí, propagace na sociálních sítích, tisk a výlep plakátů a letáků, nákup reklamních předmětů či pronájem prostor a catering.

Najdou se ale i zajímavější útraty. Třeba koalice Spolu vydala 40 tisíc korun na nákup helia. A Motoristé hned několikrát fakturovali nákup předvolebních sušenek. Celkem za ně utratili 1,4 milionu korun. 

To uskupení SPD+ pořádá po Česku své jarmarky, kde jednak vystupují jeho politici, a navíc si tam lidé mohou nakoupit potraviny. Při pohledu na transparentní účet je u kolonky „jarmarky“ uvedena firma Praha Na Vlastní Oči, která patří členovi hnutí Vítězslavu Novákovi, a suma necelých 4,5 milionu korun. A třeba hnutí STAN zase utratilo čtvrt milionu korun za květiny.

Kdo tedy nejvíc utrácí? Zatím suverénně první je koalice Spolu s 63,4 miliony korun a zůstatkem na účtu přes 700 tisíc. Následuje hnutí STAN s 43,8 miliony korun a zůstatkem asi 2,5 milionu. Hned za nimi jsou Piráti s výdaji 42,7 milionu korun a zůstatkem 1,3 milionu.

Až čtvrté je hnutí ANO, které vydalo na kampaň 36,8 milionu korun, na účtu mu nyní zbývá přes 9,6 milionu korun. Následuje SPD s 33,7 miliony výdajů a 155 tisíci korunami zůstatku.

To Stačilo! vydalo 29,5 milionu korun a na účtu mělo ke středečnímu večeru 71 tisíc korun. Motoristé dali za kampaň 16 milionů korun a zůstatek mají necelý čtvrt milion.

📢 Co kdo říká:

Karel Havlíček, místopředseda hnutí ANO: „Naším cílem není do mrtě vyprázdnit pokladnu, naším cílem je, abychom efektivně zasáhli naše voliče, i ty, kteří váhají.“

Zbyněk Stanjura, ministr financí a místopředseda ODS: „Osobně jsem příznivec těch limitů, aby nerozhodovaly v kampani jen peníze, takže limit je spravedlivý pro všechny, a tím pádem budou rozhodovat programy a osobnosti.“

Tomio Okamura, předseda SPD: „Budeme malinko pod touto hranicí. V podstatě všechno je nasmlouvané, všechno je hotové, takže výkyvy už ani nepředpokládám.“

Zdeněk Hřib, šéf Pirátů: „Za Pirátskou stranou nestojí žádný fosilní oligarcha ani žádný dotační agrobaron, takže my rozhodně nenarazíme do limitu, který je zákonem stanoven pro volby.“

Roman Roun, mluvčí Stačilo!: „Velmi milým překvapením pro nás je, že lidé formou daru už vybrali několik milionů. Ale určitě se nebudeme pohybovat přes čtyřicet milionů korun investic.“

➡️ Kontext: Hnutí ANO plánuje vydat na kampaň klidně celý limit 90 milionů korun. Beze zbytku hodlá sumu 90 milionů vyčerpat i koalice Spolu. Hnutí STAN se ke svému cíli pomalu přibližuje, neboť počítalo s výdaji okolo 60 milionů korun.

SPD utratí slovy předsedy Tomia Okamury přibližně osmdesát milionů. Piráti na kampaň dají mezi padesáti až šedesáti milionů. I Stačilo! se blíží svému limitu, kdy odhadovalo výdaje na 30 až 40 milionů korun. A Motoristé předpokládají výdaje v řádech desítek milionů.

Šetřete svůj čas. Odebírejte naše ranní a večerní newslettery. Zdarma.

Více z Publica

Šetřete svůj čas.
Odebírejte náš newsletter.
© Publico 2025

Vyhledávejte na Publiku