Milion a půl za předvolební sušenky. Kolik už utratily strany za kampaň?

Maximální částka, kterou mohou politické strany ze zákona utratit za kampaň ve sněmovních volbách, je 90 milionů korun. Osm dní před volbami se nejvíce k dosažení tohoto limitu blíží koalice Spolu. Naopak největší šetřílkové jsou u Motoristů.
🚩 Proč je to důležité: Strany a hnutí musí mít povinně zřízený transparentní účet, na kterém jsou zaznamenány všechny výdaje, ale i příjmy, které plynou hlavně z darů a příspěvků od státu.
💰 Co se stalo: Úspěšná politická kampaň není vůbec levná záležitost. Sumy v řádech desetitisíců až statisíců korun odcházejí z účtů stran prakticky denně. Strany nejčastěji utrácejí za poměrně očekávané položky, jako jsou billboardové kampaně, natáčení videí, propagace na sociálních sítích, tisk a výlep plakátů a letáků, nákup reklamních předmětů či pronájem prostor a catering.
Najdou se ale i zajímavější útraty. Třeba koalice Spolu vydala 40 tisíc korun na nákup helia. A Motoristé hned několikrát fakturovali nákup předvolebních sušenek. Celkem za ně utratili 1,4 milionu korun.
To uskupení SPD+ pořádá po Česku své jarmarky, kde jednak vystupují jeho politici, a navíc si tam lidé mohou nakoupit potraviny. Při pohledu na transparentní účet je u kolonky „jarmarky“ uvedena firma Praha Na Vlastní Oči, která patří členovi hnutí Vítězslavu Novákovi, a suma necelých 4,5 milionu korun. A třeba hnutí STAN zase utratilo čtvrt milionu korun za květiny.
Kdo tedy nejvíc utrácí? Zatím suverénně první je koalice Spolu s 63,4 miliony korun a zůstatkem na účtu přes 700 tisíc. Následuje hnutí STAN s 43,8 miliony korun a zůstatkem asi 2,5 milionu. Hned za nimi jsou Piráti s výdaji 42,7 milionu korun a zůstatkem 1,3 milionu.
Až čtvrté je hnutí ANO, které vydalo na kampaň 36,8 milionu korun, na účtu mu nyní zbývá přes 9,6 milionu korun. Následuje SPD s 33,7 miliony výdajů a 155 tisíci korunami zůstatku.
To Stačilo! vydalo 29,5 milionu korun a na účtu mělo ke středečnímu večeru 71 tisíc korun. Motoristé dali za kampaň 16 milionů korun a zůstatek mají necelý čtvrt milion.
📢 Co kdo říká:
Karel Havlíček, místopředseda hnutí ANO: „Naším cílem není do mrtě vyprázdnit pokladnu, naším cílem je, abychom efektivně zasáhli naše voliče, i ty, kteří váhají.“
Zbyněk Stanjura, ministr financí a místopředseda ODS: „Osobně jsem příznivec těch limitů, aby nerozhodovaly v kampani jen peníze, takže limit je spravedlivý pro všechny, a tím pádem budou rozhodovat programy a osobnosti.“
Tomio Okamura, předseda SPD: „Budeme malinko pod touto hranicí. V podstatě všechno je nasmlouvané, všechno je hotové, takže výkyvy už ani nepředpokládám.“
Zdeněk Hřib, šéf Pirátů: „Za Pirátskou stranou nestojí žádný fosilní oligarcha ani žádný dotační agrobaron, takže my rozhodně nenarazíme do limitu, který je zákonem stanoven pro volby.“
Roman Roun, mluvčí Stačilo!: „Velmi milým překvapením pro nás je, že lidé formou daru už vybrali několik milionů. Ale určitě se nebudeme pohybovat přes čtyřicet milionů korun investic.“
➡️ Kontext: Hnutí ANO plánuje vydat na kampaň klidně celý limit 90 milionů korun. Beze zbytku hodlá sumu 90 milionů vyčerpat i koalice Spolu. Hnutí STAN se ke svému cíli pomalu přibližuje, neboť počítalo s výdaji okolo 60 milionů korun.
SPD utratí slovy předsedy Tomia Okamury přibližně osmdesát milionů. Piráti na kampaň dají mezi padesáti až šedesáti milionů. I Stačilo! se blíží svému limitu, kdy odhadovalo výdaje na 30 až 40 milionů korun. A Motoristé předpokládají výdaje v řádech desítek milionů.