kampaň
Sugar Denny místo billboardů. Piráti vsadili na influencery, Spolu zaspalo
Pirátská kampaň potvrdila, že politická komunikace se přesouvá z tiskových sálů na sociální sítě. Strana vsadila na takzvaný politainment – propojení politiky a zábavy, které dokáže oslovit i mladé voliče. Naopak koalice Spolu podle expertů tento trend fatálně podcenila.
🚩 Proč je to důležité: Piráti ve volbách předvedli kampaň, která se podle odborníků zapíše do učebnic politického marketingu.
Jít do hloubky (4 min čtení)Herzmann pro Publico: Vládní strany potřebují poslat Stačilo! a Motoristy pod 5 procent
🎤 ROZHOVOR TÝDNE: Volební účast okolo sedmdesáti procent je cesta, která by mohla případnou koalici Spolu, Starostů a Pirátů dovést k jejímu cíli: získat ve volbách většinu a další čtyři roky vládnout. Podle sociologa a experta na průzkumy Jana Herzmanna to ale není příliš pravděpodobné.
🚩 Proč je to důležité: I letošní volby budou nejspíš mnohem těsnější, než říkaly průzkumy. Podle Herzmanna si některé strany vedly v kampani dobře, zejména ANO a Piráti. O kampani koalice Spolu si to ale nemyslí.
Jít do hloubky (13 min čtení)Milion a půl za předvolební sušenky. Kolik už utratily strany za kampaň?
Maximální částka, kterou mohou politické strany ze zákona utratit za kampaň ve sněmovních volbách, je 90 milionů korun. Osm dní před volbami se nejvíce k dosažení tohoto limitu blíží koalice Spolu. Naopak největší šetřílkové jsou u Motoristů.
🚩 Proč je to důležité: Strany a hnutí musí mít povinně zřízený transparentní účet, na kterém jsou zaznamenány všechny výdaje, ale i příjmy, které plynou hlavně z darů a příspěvků od státu.
Jít do hloubky (4 min čtení)Nový trend voleb: Z kampaní zmizely programy, nahrazují je tváře a slogany
Volební turné probíhají naplno a politici obrážejí republiku. Hnutí ANO a koalice Spolu ale stále nezveřejnily své programy. Podle oslovených politologů jde o nový trend, za kterým stojí zrychlená doba i sázka stran na to, že voliči dlouhé dokumenty číst nechtějí. Nejde o české specifikum, podobné tendence jsou patrné i jinde ve světě.
🚩 Proč je to důležité: Dříve platilo, že strany zveřejňovaly své programy alespoň půl roku dopředu. Bývaly to obsáhlé publikace včetně strategií. Letos s tím poprvé některé strany vyčkávají do poslední chvíle. Pro voliče jsou ovšem programy důležité.
Jít do hloubky (4 min čtení)Účty stran dva měsíce před volbami: Spolu odeslalo 33 milionů, ANO polovinu
Volební kampaň je za polovinou a do hlasování zbývá devět týdnů. Blíží se tak nejostřejší část boje o poslanecká křesla. Z transparentních účtů některých stran už odešly na kampaň desítky milionů. Největší investice ale mají teprve přijít.
🚩 Proč je to důležité: Strany musejí kvůli limitu dobře rozložit síly. Toky peněz mohou naznačit, jakou volí strategii.
Jít do hloubky (3 min čtení)Nejhorší premiér Fiala, kmotr Babiš, Vojtěch a tisíce mrtvých. Volební boj se vyostřuje
Ani letos před volbami se dva nejsilnější tábory nešetří. ANO vede antikampaň proti Petra Fialovi (ODS), kterého označuje za nejhoršího premiéra vůbec. Koalice Spolu si zase vypůjčila filmové trháky – z Andreje Babiše udělala Kmotra, z Karla Havlíčka pak Obchodníka se smrtí.
🚩 Proč je to důležité: Podle předvolebních průzkumů preference dvou nejsilnějších uskupení – tedy ANO a Spolu – stagnují a nové příznivce se jim nedaří přitáhnout. Podle politologa antikampaní spíše utuží své tvrdé jádro, než že by zlákaly nové voliče.
Jít do hloubky (4 min čtení)Fiala na debatě v Ústí: Motoristů se nebojím, Klausova podpora stranám nepomáhá
Čtvrtou zastávkou premiéra a šéfa ODS Petra Fialy při jeho předvolební tour bylo Ústí nad Labem. Tedy místo, kde nemá koalice Spolu zrovna nejsilnější podporu. Před debatou byla z některých členů týmu cítit lehká nervozita, nakonec ale nebyla ústecká půda tak horká, jak čekali.
🚩 Proč je to důležité: V Ústeckém kraji vyhrálo v posledních sněmovních volbách s převahou hnutí ANO. Pokud chce koalice Spolu letos uspět, potřebuje přesvědčit i voliče v místech, kde mívá slabší výsledky.
Jít do hloubky (4 min čtení)Ostrý, ale uznávaný. Kdo je muž, který stojí za zeleno-oranžovou kampaní Spolu
Zelená a oranžová barva spojená s kampaní ODS? Pro mnoho lidí nepředstavitelné. Ne tak pro grafického designéra Pavla Fuksu. Renomovaný expert stojí za podobou nové předvolební kampaně koalice Spolu. Její styl sice veřejnost překvapil a vzbudil rozporuplné reakce, za Fuksu ale mluví zkušenosti i světové uznání.
🚩 Proč je to důležité: Koalice Spolu věří, že se jí podaří změnit zatím nepříznivé výsledky průzkumů veřejného mínění. Kvalitní kampaň bude klíčová a může zamíchat volebními výsledky.
Jít do hloubky (3 min čtení)