Sugar Denny místo billboardů. Piráti vsadili na influencery, Spolu zaspalo

Pirátská kampaň potvrdila, že politická komunikace se přesouvá z tiskových sálů na sociální sítě. Strana vsadila na takzvaný politainment – propojení politiky a zábavy, které dokáže oslovit i mladé voliče. Naopak koalice Spolu podle expertů tento trend fatálně podcenila.
🚩 Proč je to důležité: Piráti ve volbách předvedli kampaň, která se podle odborníků zapíše do učebnic politického marketingu.
➡️ Co se stalo: Jednou z nejviditelnějších tváří pirátské kampaně se letos stala influencerka Denisa Kouřílková, známá jako Sugar Denny. Má přes 200 tisíc sledujících, převážně z generace Z, a patří mezi otevřené podporovatelky Pirátů.
Do zahájení jejich letní kampaně se zapojil i další známý influencer Big Daddy Mikky (vlastním jménem Mikoláš Trkal). Stal se součástí social media týmu, moderoval živé podcasty a účastnil se předvolebních akcí.
Piráti měli influencery dokonce i na kandidátkách. Výraznou tváří kampaně se stal youtuber a propagátor vědy Martin Rota, který v Praze kandidoval z posledního místa. „Piráti mají expertní týmy a záleží na datech, ne na ideologii,“ vysvětlil jeden z důvodů své kandidatury.
Podle marketéra Jakuba Horáka právě ochota Pirátů spolupracovat s tvůrci z on-line prostředí kontrastovala s přístupem koalice Spolu. Připomněl například zkušenost influencera Jana Špačka, který nabízel rozhovor premiéru Petru Fialovi – několik týdnů bez reakce. „Člověk nemusí být politický marketér, aby pochopil, že takto se k tvůrci, jehož pořady sledují stovky tisíc mladých lidí, strana chovat nemá,“ uvedl Horák.
Dodal, že zatímco Spolu působilo zdrženlivě a formálně, Piráti – podobně jako už dříve hnutí ANO – pochopili, že dnešní politická komunikace se odehrává v podcastech, videích a na TikToku, ne v televizních debatách.
📱 Babišovy influencerky a Turkova osobnost: Do kampaně hnutí ANO se zapojily marketingové specialistky Aneta Zicklerová a Viktorie Kalivodová, které vytvářejí obsah zaměřený především na kritiku současné vlády. Jako influencerky ale nemají vlastní obsah a tvoří výhradně materiály pro potřeby hnutí ANO.
Motoristé pak využívají osobnost Filipa Turka, který měl silnou fanouškovskou základnu už před vstupem na politickou scénu.
📢 Co kdo říká:
Denisa Kouřílková, influencerka, pro Publico: „Piráti jsou moje oblíbená strana od doby, co jsem začala sledovat televizi u rodičů. Jsou lidští, nemají žádnou korupční kauzu. Je to jediná strana, která vnímá moji generaci.“
Jakub Horák, politický marketér, pro Publico: „V USA se už velká část politické kampaně odehrává právě formou účasti kandidátů v nejrůznějších podcastech a influencerských videích. Pryč jsou ty časy, kdy si voliči poslušně v určený čas zapínali televize s debatami politiků. Projevy dnes zajímají lidi asi stejně jako programy politických stran – nikdo je nečte, nikdo se na ně nedívá. Důležité jsou emoce, schopnost projevit lidství, udělat si ze sebe legraci.“
Marcela Konrádová, odbornice na politický marketing, pro Publico: „Piráti měli letos jednu z nejpovedenějších kampaní – byla velmi dobře zacílená, koncentrovaná na témata, která u pirátských voličů rezonují. Skvěle využila politainment i díky zapojení influencerů, kteří byli autentičtí.“
Jaroslav Poláček, volební manažer a šéf agentury Produkujeme, pro Publico: „Známé tváře nasadili Piráti na konci – a správně. Poslední dny kampaně jsou jako poslední minuty zápasu: musíte do toho dát všechno a známý obličej nejvíce pomáhá sdílení. Strany obvykle zapomenou, že v pátek a v sobotu se ještě rozhodují tisíce lidí. Úderem druhé hodiny to nekončí. Piráti patřili mezi ty, kdo to pochopili – a zůstali ve hře.“
🔎 Kontext: Na kampani Pirátů se podílel britský stratég Paul Hilder, agentura Werk Camp Kláry Slavíkové a marketingový tým AdHackers, který zajišťoval digitální a obsahovou strategii.