Čínsko-ruská družba v médiích. Země chtějí celosvětově prosazovat „společné postoje“

Zatímco americký prezident Donald Trump oslabuje americké mediální organizace, které často udávaly kurz i mimo Spojené státy, Čína a Rusko upevňují spolupráci v „globálním mediálním prostředí“.
🚩 Proč je to důležité: Ať už jde o „ruskou pravdu“ nebo o „vyprávění čínského příběhu“, obě nedemokratické země se snaží po celém světě šířit svůj vlastní výklad dění. Co se dá od prosazování „společných postojů“ Ruska a Číny čekat?
➡️ Co se stalo: Při příležitosti 80. výročí konce druhé světové války v Evropě vydaly 9. května Rusko a Čína další důkaz svého spojenectví. Dokument nazvaly Společné prohlášení o prohloubení komplexního strategického partnerství. Vyjadřují se v něm ke společné historii i k „antihumánním“ ideologiím, odmítají „historický revizionismus“ a zavazují se ke spolupráci, společnému boji a obětem „pro mír a rozvoj národů“.
Vyjadřují se i proti „hegemonismu“ nebo „tlaku Ameriky a NATO“, které obviňují z rozbíjení regionální stability. Také se zavazují k prohloubení spolupráce na různých úrovních i v mezinárodních organizacích – například v OSN nebo skupině BRICS (kromě Ruska a Číny zahrnuje Brazílii, Indii, Jižní Afriku a další rozvojové země).
Pasáž, která vzbudila velký zájem, se ale týká spolupráce na mediálním poli. Podle prohlášení se obě strany zavazují prohlubovat spolupráci v mediálních institucích, společně produkovat a sdílet audiovizuální obsah, technologie, školit odborníky a novináře nebo pořádat mezinárodní mediální fóra. Usilují také o „společné prosazování společných postojů na globálním mediálním poli“.
Ke spolupráci ruských a čínských médiích a agentur už dochází, ale zdaleka ne v takové rozsahu, který nastiňuje dokument. Oznámení plánů na mediální koordinaci přitom přicházejí ve chvíli, kdy začíná být budoucí podoba obdobných amerických organizací nejistá.
🔎 Kontext: Donald Trump už počátkem svého současného mandátu vydal několik nařízení, kterými omezil financování amerických agentur pro mezinárodní rozvoj nebo pro globální média (USAID a USAGM). Obě organizace jsou jedněmi z klíčových nástrojů americké zahraniční politiky a přímo i nepřímo financují nebo spoluorganizují mediální projekty po celém světě. Jejich fungování ale může být nyní omezené, píše například Forbes.
👀 Co dál sledovat: Rusko-čínské prohlášení neobsahuje konkrétní kroky nebo návod, nastiňuje ale potenciální podobu spolupráce. Společná mediální strategie pravděpodobně nebude cílit primárně na západní země, dá se ale čekat pozvolný nárůst vlivu v rozvíjejících se zemích – například v Asii nebo v Africe.