Hamburk má být do 15 let bez emisí. Musí omezit dopravu, jezdit se bude třicítkou

Svobodné a hanzovní město Hamburk musí po referendu stanovit konkrétní emisní cíle pro dopravu, domácnosti i podniky. Plánovaná klimatická neutralita ale naráží na zásadní obtíže. Podle expertů jí bude možné dosáhnout jen s velkým úsilím.
🚩 Proč je to důležité: Hamburk se zavázal být příkladem pro zelenou transformaci. Podporovatelé tohoto kroku očekávají, že město tím naplní morální zodpovědnost vůči planetě a proměna bude „motorem inovací“.
➡️ Co se stalo: Druhé největší město Německa musí být klimaticky neutrální (nulové emise skleníkových plynů) do roku 2040. Rozhodli o tom obyvatelé města v nedělním referendu, kde byla s 53,1 % hlasů přijata iniciativa Hamburger Zukunftsentscheid (Hamburské rozhodnutí o budoucnosti). Výsledek byl tedy poměrně těsný, píše například deník Bild.
Hamburk tak má klimatického cíle dosáhnout ještě o pět let dříve, než je federální úroveň – pro celé Německo platí rok 2045. V Německu i v Evropské unii přitom v současnosti zaznívají pochybnosti o proveditelnosti zelené transformace.
Přijatý návrh zákona vzešel z prostředí klimatického hnutí Fridays for Future, inspirovaného švédskou aktivistkou Gretou Thunberg. Podle iniciátorů už nestačí čekat na federální vládu – a Hamburk jako bohaté, technologicky vyspělé a mezinárodně významné město má být klimatickým lídrem pro ostatní země Německa i Evropy.
V zákonu je rovněž zakotveno, aby opatření byla prováděna způsobem, který je sociálně přijatelný. To zahrnuje i prevenci negativních dopadů na nízkopříjmové skupiny.
📓 Plány: Závazek neobsahuje konkrétní kroky, ale ukládá hamburské radnici a sněmu upravit klimatický plán tak, aby odpovídal novému cíli. Od roku 2026 mají platit roční limity emisí CO₂, které se budou postupně snižovat. Pokud budou překročeny, město předloží nápravný program s cílem přebytek v dalších letech kompenzovat.
Do roku 2030 se stávající kurz nemění – cíl snížit emise o 70 procent oproti roku 1990 zůstává v platnosti. Opatření v následující dekádě ale budou muset být výrazně přísnější, aby cíle pro rok 2040 byly reálné, píše list Süddeutsche Zeitung.
Podle znaleckého posudku, který nechalo město vypracovat, je cíl „v zásadě dosažitelný“ v průmyslu a odpadovém sektoru. V sektorech dopravy, domácností a služeb však bude nutné vynaložit „velké úsilí“.
Očekává se, že obyvatelé budou muset například vyměnit všechny plynové a olejové kotle, zrychlí se sanace budov a přechod na obnovitelné zdroje – například instalace tepelných čerpadel. V celém městě může také začít platit nejvyšší povolená rychlost 30 km/h a na mnoha místech může být doprava výrazně omezena. Může dojít i k zákazům vjezdu vozidel s vyššími emisemi.
❌ Kritika: Například německý Bild uvádí, že iniciativa může znamenat vyšší náklady pro domácnosti, firmy i městský rozpočet. Hovoří se o zvýšených nájmech nebo o nutných dotacích.
Pokud se firmy kvůli nákladům přestěhují mimo Hamburk, změní se jen lokace zdroje emisí, nikoli jejich množství, zní další kritika. Mnohá rozhodnutí – například o energetických sítích, dotacích nebo výstavbě – se navíc dějí na spolkové či evropské úrovni, tedy mimo pravomoci Hamburku.
👀 Co dál sledovat: Je otázka, jak rychle město přenese iniciativu do konkrétních kroků.