Matcha frčí, Japonci ji ale nestíhají vyrábět. Kavárny prodávají i nepravou

Matcha s kokosovým mlékem, ledová matcha se sirupem, sušenky a zmrzliny s matcha příchutí. Obliba japonského čaje, který byl tradičně používaný v buddhistických obřadech, strmě roste a je k vidění téměř v každé kavárně. Japonští výrobci ale jen stěží stíhají naplnit poptávku.
🚩 Proč je to důležité: Čaj matcha je jedním z největších spotřebních trendů letošního léta. Rostoucí obliba ale způsobuje problémy japonským výrobcům – a v Číně už probíhají diskuse, jak Japonsko ve výrobě „jejich čaje“ předehnat.
➡️ Co se stalo: K minulému roku kolem poloviny japonského vývozu zeleného čaje směřovalo do USA, do Evropy šlo zhruba 20 procent a čaj získává čím dál větší oblibu i na Blízkém východě.
Podle Japonské ústřední čajové asociace (JTCA) v roce 2024 činila sklizeň čaje tencha, ze kterého se prášek matcha vyrábí, kolem 5400 tun, což byl zhruba dvojnásobek oproti roku 2020. Celkově loni hodnota vývozu japonského zeleného čaje stoupla meziročně o 25 procent na 36,4 miliardy jenů (kolem 20 miliard korun).
Ani tak ale produkce nestíhá naplňovat rekordní poptávku. Podle japonských médií za tím stojí stárnutí populace. Roku 2000 bylo v Japonsku pěstitelů čaje přes 53 tisíc, k roku 2020 to bylo ale už jen kolem 12 tisíc. A zatímco stárnoucí pěstitelé odcházejí do důchodu, japonská mladá generace nemá o manuální práci zájem, zhodnotila média.
Letos navíc pěstitelům nevychází ani počasí. Jarní mrazy a letní vlny veder vedly ke snížení produkce, která je zatím meziročně až o 20 procent nižší, uvedla JTCA. Například v Kjótu, kde se vyrábí zhruba čtvrtina celkové japonské produkce prášku, tak letos cena čaje meziročně vzrostla o 265 procent na 14333 jenů (kolem 2000 korun) za kilogram.
🧋 Nedostatek a náhražky: Například podle BBC vyzývá Mezinárodní asociace pro japonský čaj k užívání prášku nižší třídy z pozdějších sklizní. Vysoce kvalitní matcha podle ní často ztrácí svou jemnou chuť, pokud se použije například v nápojích s mlékem.
Čaj by měl být „užíván s respektem, který podporuje řemeslo a tradici, která za ním stojí,“ uvedla asociace.
S rostoucí poptávkou a stoupajícími cenami se objevuje i „falešná matcha“. Jde většinou o nižší třídy práškového zeleného čaje. Tyto napodobeniny – často z listů pěstovaných na plném slunci a mletých rychle při vysokých teplotách – postrádají chuť „umami“, jemnou texturu prášku a pomalu se uvolňující kofein, které charakterizují autentickou matchu.
🫖 Čína: Na rostoucí poptávku reagují i čínská média. Nabízí se podle nich otázka, proč by z prodeje původně „jejich čaje“ mělo těžit Japonsko. Objem čínské produkce čaje je zhruba padesátkrát větší než japonský a matcha z provincie Kuej-čou si získává oblibu i na japonském trhu, píší čínská média. Podle nich tak je matcha z Číny adekvátní náhradou.
🔎 Kontext: Matcha je jemně mletý zelený čaj, který přišel do Japonska z Číny ve 12. století. V 16. století se pak způsob používání čaje ustálil převážně pro ceremoniální použití. V posledních letech se však matcha stala globálním symbolem zdravého životního stylu a zejména mladší generace ji přijaly jako alternativu ke kávě.