RECENZE: Film, který ovládl Vary. Sbormistr rozkrývá principy sexuálního zneužívání

Nekončící ovace, slova o tom, že se v mladé zpěvačce a herečce Kateřině Falbrové „zrodila hvězda“ a film by si zasloužil nominaci na Oscara. Tak na snímek Ondřeje Provazníka Sbormistr reagovalo festivalové publikum v Karlových Varech, před kterým v neděli 6. 7. proběhla světové premiéra. Jde o zasloužený úspěch.
🎥 Proč na to jít: Zdařilé, postupně gradující psychologické drama je inspirované kauzou Bohumila Kulínského, dirigenta odsouzeného za sexuální zneužívání nezletilých sboristek. Byť nejde o dokumentární rekonstrukci známého případu, ale o fikci, snímek realisticky popisuje princip zneužívání moci obdivovaným a charismatickým mužem ve skupině dospívajících dívek.
🔎 O co jde: Děj se odehrává v Praze v roce 1992, tedy přesně v době, kdy byla Kulínského hvězda na vrcholu a Bambini di Praga platily za nejznámější pražský dívčí sbor. Jak se o několik let později ukázalo, prestižní těleso nevynikalo jen uměleckými kvalitami, ale také mimořádně toxickým prostředím. Panoval v něm kult osobnosti, docházelo k sexuálnímu zneužívání a také k šikaně mezi sboristkami.
👀 Jak to vidí Publico: Režisér a autor scénáře Ondřej Provazník (tvůrce řady dokumentů a společně s Martinem Duškem oceňovaného celovečerního debutu Staříci), se takto podrobně Kulínského biografií nezabývá, soustředí se jen na motiv pokřivených vztahů v úspěšném dívčím sboru.
Děj sleduje dvě sestry, patnáctiletou Lucii (Maya Kintera, mimochodem dcera výtvarníka Krištofa Kintery) a třináctiletou Karolínu (členka Khünova dětského sboru Kateřina Falbrová), které vyráží s pěveckým sborem na soustředění na horách. Jde o důležitou akci, protože tu sbormistr se svou matkou budou vybírat zpěvačky pro zájezd do New Yorku – zkraje 90. let obrovská motivace.
V horském hotelu se odehrávají pěvecké zkoušky, každodenní zákeřnosti mezi dívkami, a především promyšlené manipulace sbormistra, který to s pubertálními sboristkami umí. Dívky dělají, co mu na očích vidí, za běžnou normu se tu bere třeba společná návštěva sauny (je to zdravé pro plíce).
Sbormistr Vítězslav Mácha (vynikající slovenský herec Juraj Loj), se ve sboru těší absolutnímu obdivu a respektu. Mladé sboristky s ním navíc pojí spiklenecká tajemství spojená s pocity vlastní výjimečnosti – či zhrzenosti.
Mácha ale není žádný oplzlý úchyl, nýbrž kultivovaný charismatický muž, který se k dívkám dokáže chovat jako autoritativní šéf i jako citlivý a vtipný kamarád, který si s holkami zpívá večer u kytary písničky kapely Lucie – zkrátka ideální manipulátor, kterému pubertální zpěvačky zobou z ruky a soupeří o jeho přízeň.
Režisér buduje psychologické drama, aniž by divákům všechno temné a bolestivé servíroval na stříbrném podnose. Naopak, nechává je přemýšlet a rozmotávat pavučinu vztahů mezi sbormistrem a jeho svěřenkyněmi, jednotlivými sboristkami – i sestrami, které sice spojuje silné pouto, ale dělí temné tajemství.
Stejně chytře promyšlená je jediná explicitní scéna sexuálního zneužití. Je podaná (v české kinematografii snad poprvé) mrazivě autenticky. Agresor nenaráží na žádný odpor a oběť ani nehlesne – přesto je zřejmé, že jde o situaci, která ji navždy hluboce poznamená. Takhle ve skutečnosti vypadá znásilnění (což od letošního roku chápe i český právní řád. Kulínského v roce 2009 neodsoudili za znásilňování, ale za to, že souložil s nezletilými, včetně dvanáctiletých dívek).
🔨 Verdikt: Příběh by se dal zpracovat bulvárně a senzacechtivě, Sbormistr se ale vydává úplně jinou cestou. Provazníkův film je ve zpracování tak citlivého a pro mnohé ženy bolestného tématu mimořádně empatický. Jeho síla tkví právě ve schopnosti vyprávět v náznacích, pomocí detailů, nenápadných pohledů a nejednoznačných situací, které mají ohromně silnou výpověď.
Stejně tak lze vyzdvihnout casting, ať jde o už zmíněného Juraje Loje, obě hlavní hrdinky (které si své pěvecké party nazpívaly samy) anebo představitelky sboristek, které v sobě mají přesný mix pubertální neohrabanosti i probouzející se ženské energie. Obrovskou roli ve filmu – pochopitelně – hraje hudba. Andělsky čisté dívčí hlásky v kontrastu s drsnou realitou dojímají, ale nesklouzávají ke kýči (což by se mohlo hravě stát).
V angličtině se film jmenuje Broken Voices, tedy Zlomené hlasy. Sbormistr je chytře natočený film na důležité téma, který má reálnou šanci zabodovat i na zahraničních festivalech.
🔎 Kontext: Bohumil Kulínský byl v roce 2009 odsouzený za pohlavní zneužití třiadvaceti dívek a útisk dalších devatenácti (což je právní kategorie pro situaci, kdy je oběť donucena něco strpět z důvodu závislosti či podřízenosti). Dostal pět a půl roku – odseděl si polovinu.
Nutno vzpomenout, že tehdy vznikla petice známých osobností, které požadovaly Kulínského propuštění – podepsali ji například Ondřej Soukup, Jiří Korn, Marta Kubišová či Ivo Mathé nebo Jiří Bělohlávek.
Kulínský se po propuštění nedokázal vrátit na výsluní, byť se hudbě částečně věnoval. Pracoval jako asistent dokumentaristky Olgy Špátové, taxikář a v roce 2018 zemřel ve svém pražském bytě.