Třikrát Sedm smrtelných hříchů. V Rudolfinu vystoupí Magdalena Kožená

Tři večery za sebou budou tento týden v Rudolfinu patřit koncertnímu provedení jednoaktové opery Kurta Weilla Sedm smrtelných hříchů. V druhé části koncertu České filharmonie zazní Slovanské tance Antonína Dvořáka.
🎵 Proč na to jít: Opera Sedm smrtelných hříchů (Die sieben Todsünden) Kurta Weilla a Bertolda Brechta je v mnoha ohledech – hudebních, dramaturgických i společensko-kritických výjimečná. Pod taktovkou sira Simona Rattla se hlavních pěveckých partů ujmou sopranistka Magdalena Kožená a tenor Aleš Briscein.
🔎 O co jde: Tento „zpívaný balet“ (ballet chanté) napsali Bertold Brecht a Kurt Weill v Paříži na začátku 30. let. Krátce poté, co oba emigrovali z nacistického Německa. Jde o poslední spolupráci tohoto tvůrčího dua (jež vytvořilo například Žebráckou operu), v níž Brecht uplatňuje svou pověstnou jízlivost, zatímco Weill se inspiruje dobovou populární hudbou.
Satirická jednoaktovka ve své kabaretně-jazzové partituře vystihuje jednu z typických podob hudební tvorby první poloviny dvacátého století. Weill propojuje klasickou hudbu, jazz, kabaret, šanson i taneční rytmy. Jeho hudba je melodicky přístupná, ironická, místy melancholická, jindy cynická – přesně v duchu brechtovské estetiky.
Světově úspěšná sopranistka Magdalena Kožená vystoupí ve středu 9. dubna, ve čtvrtek 10. dubna a v pátek 11. dubna v roli Anny, stálý host ND a Státní opery, tenor Aleš Briscein se ujme role otce. Druhá část koncertu, Dvořákovy Slovanské tance, bude ve čtvrtek 10. dubna ve 20:30 přenášena na youtubovém kanálu České filharmonie.
Simon Rattle avizoval, že se v roli hlavního hostujícího dirigenta České filharmonie hodlá věnovat jak hudbě, kterou toto těleso dobře zná, tak té, kterou dosud nehrála. Proto tedy Dvořák a Weill. Rattle provedl Sedm smrtelných hříchů za svou zářnou kariéru mnohokrát s řadou orchestrů, Slovanskými tanci se dirigent vrací do dětství na úplný začátek své dráhy.
📢 Co kdo říká:
Simon Rattle, dirigent, o Slovanských tancích: „To, jak jsme s otcem v dětství a během dospívání pořád dokola hráli Dvořákovy Slovanské tance, pravděpodobně do značné míry ovlivnilo, že jsem se stal hudebníkem. Přijet sem, do rodiště těchto tanců, a nahrát je s Českou filharmonií je pro mě opravdu krásná věc. A uvidíme, kam to povede.“
✨ Zajímavosti: Zařazení Kurta Weilla a Antonína Dvořáka v jeden večer vystihuje umělecké a dramaturgické ambice současného šéfdirigenta Symfonického orchestru Bavorského rozhlasu, s nimiž do České filharmonie přichází.