Brno a Praha se pouští do přestavby klíčových křižovatek. Provoz to omezí na roky

Obrázek
Křížení D1 a D2 v Brně
Křížení D1 a D2 v Brně
Business

V Brně odstartovala náročná přestavba křižovatky dálnic D1 a D2, která dosud působila jako špunt dopravy v oblasti. Současně s tím se v Praze chystá úprava křížení D5 a D0, které je pro změnu bolavým místem pražské sítě. Zásadní přestavba té první tento měsíc začala, u té druhé se začne příští rok. 

🚩 Proč je to důležité: Míst, kde už kapacity nestačí, je v Česku řada. Křižovatkou D5 a D0 u Prahy projede 75 tisíc aut denně, křižovatkou dálnic u Brna pak 80 tisíc. V obou místech se očekává výrazný nárůst provozu.

➡️ Co se stalo: Přestavba dálniční křižovatky D1 a D2 u Brna začala. Zatím se jezdí dvěma zúženými pruhy. Kolony zde vznikají, není ale jasné, co z toho je vliv zúžení a co by nastalo čistě kvůli provozu tak jako tak.

Situaci pomáhá i uzavření některých nájezdů. Na křižovatce je otevřená jen polovina, z některých směrů musí řidiči zvolit jinou trasu nebo se na dalším nájezdu otočit.

➡️ Kde vznikají problémy: Dálniční křižovatky D1 a D2 u Brna a D0 a D5 u Prahy ukazují, jak snadno vznikají velké zácpy. Mají řadu podobností. Tou hlavní je, že většina provozu (platí to hlavně pro kamiony) nemíří „rovně“, ale mění dálnice. Musí se proto sjíždět a následně se napojovat na druhou dálnici. To vše s rostoucím provozem vytváří potíže.

Například u Brna při nájezdu od Břeclavi směrem na Prahu musí vozy výrazně zpomalit v oblouku a následně se prostřídat s auty, která naopak sjíždí ve směru od Vyškova na Břeclav. Při velkém provozu vzniká špunt, který je mimochodem vidět i na satelitních snímcích tohoto místa. Vysoký provoz následně zablokuje i sjezd z D2 směrem na Vyškov i nájezd k a od obchodního centra Avion, občas až k centru Olympia.

 🛣️ Co se změní: Náročná přestavba této dálniční křižovatky za 3,2 miliardy korun má podobným situacím zamezit. Auta od Břeclavi pojedou směrem na Prahu po nových mostech, na kterých nebude potřeba zpomalovat, nebude už potřeba se prostřídat s vozy, které z dálnice sjíždí, a bude více prostoru zařadit se do proudu vozů na D1. Kapacita tak výrazně naroste.

V Praze mezi D0 a D5 to tak velký projekt jako v Brně není. Křižovatka zůstane tvarově stejná, jen se rozšíří a v důležitých směrech přibude pruhů. I to samo o sobě by mělo situaci zlepšit. ŘSD nyní vybírá zhotovitele, předpokládá cenu 643 milionů korun bez daně.

Vše se má zhoršit v lednu, kdy se doprava přesune na jednu stranu dálnice D1. Různá omezení mají trvat další dva roky. Stejně jako nedávné rozšiřování D1 u Brna mohou tato omezení vytvářet kilometry dlouhé kolony kamionů.

🔎 Kontext: Křižovatkou D5 a D0 projede 75 tisíc aut denně, výhledově se počítá se sto tisíci. Křížení D1 a D2 má podle ŘSD intenzity kolem 80 tisíc aut denně. Přestavby obou mají přinést možnost rozšířit dálnice na tři pruhy v každém směru.

Do budoucna brněnské křižovatce ještě přitíží plánované připojení dálnice D52 k dálnici D2. Výstavba spojky těchto dálnic má začít v roce 2027 a hotovo má být o čtyři roky později.

Přestavba pražské křižovatky je důležitá i kvůli plánovanému rozšíření začátku D5. Rozšíří se na šest pruhů. Stejný krok se chystá i na D0. 

Úpravy čekají i křižovatku na dálnici D7 a okruhu D0 u ruzyňského letiště. I zde se má v dalších dvou letech za 900 milionů korun zvýšit kapacita. Intenzity provozu zde ale nejsou takové jako u dalších dvou křižovatek.

Šetřete svůj čas. Odebírejte naše ranní a večerní newslettery. Zdarma.

Více z Publica

Šetřete svůj čas.
Odebírejte náš newsletter.
© Publico 2025

Vyhledávejte na Publiku