České firmy zaostávají ve využívání AI, Češi přitom v digitální gramotnosti excelují

Obrázek
ilustrační foto
ilustrační foto
Business

V Česku využívá umělou inteligenci (AI) pouze 11 procent firem. V unijním srovnání je to podprůměrné číslo. Přitom může jít o velký nevyužitý potenciál, protože Češi jsou naopak mimořádně digitálně gramotní, ukázal průzkum.

🚩 Proč je to důležité: Umělá inteligence je považovaná za jeden z klíčových aspektů moderní ekonomiky. Pokud ji firmy nezačnou vhodným způsobem využívat, může Česko v tvrdé konkurenci zaostávat. A tím i chudnout.

➡️ Co se stalo: V Evropské unii je čtrnáct států, kde firmy využívají AI aktivněji než v Česku. A to je unijní průměr pouze 13,5 procenta. Vyplývá to z dat Eurostatu, který srovnával údaje za rok 2024. 

České firmy zaostávají nejen za technologickými tahouny, jako je Švédsko nebo Irsko, ale třeba také za Chorvatskem. Žebříček vede dlouhodobě úspěšné Dánsko. I na severu je ale využívání AI stále v začátcích, používá ji jen čtvrtina firem.

Čísla působí paradoxně ve srovnání s dalším žebříčkem Eurostatu. Ten naznačuje, že potenciál Čechů je daleko vyšší. Ve srovnání digitální gramotnosti totiž patříme mezi unijní elitu - jsme pátí, jen těsně za zmíněným Dánskem. V Česku bylo v roce 2023 digitálně gramotných 69 procent lidí. 

Mnohé vyspělé západní země přitom Česko s přehledem poráží. Třeba ve Francii je digitálně gramotných necelých 60 procent lidí, v Německu dokonce jen 52 procent. 

I přes schopnosti Čechů je ale vedení tuzemských firem k novým technologii často zdrženlivé. 

📢 Co kdo říká: „Méně firem má zavedené interní směrnice nebo proškolené zaměstnance. Zatímco západní Evropa klade důraz na strategické zavádění AI, u nás zatím často převládá přístup pokus-omyl," popsal ředitel České asociace umělé inteligence Lukáš Benzl pro ČTK.

🔎 Kontext: České firmy nejen že umělou inteligenci často ignorují, ale někteří ji svým zaměstnancům výslovně zakazují. Z průzkumu pro společnost eD systém z letošního dubna vyplynulo, že tuto strategii volí čtvrtina firem. Omezení se nejčastěji týkají velkých podniků s více než 250 zaměstnanci, které přistupují k technologiím s větší opatrností. Největší otevřenost vůči AI vykazují naopak firmy ze sektoru služeb, které častěji hledají způsoby, jak nové technologie začlenit do svého provozu.

👀 Co sledovat v dalších dnech: Prognózy předpovídají další překotný vývoj AI. Podle serveru Statista dosáhla hodnota trhu s AI v Česku v roce 2022 přibližně 392 milionů amerických dolarů a do roku 2030 by mohla vzrůst až na téměř 2,5 miliardy dolarů.

Jak ověřit digitální gramotnost?

Aby byl člověk považován za digitálně gramotného, musí umět provést alespoň jednu aktivitu v každé z pěti různých oblastí.

  • Informační a datová gramotnost
    Schopnost vyhledávat, hodnotit a spravovat digitální informace.
    Příklad: vyhledávání informací o zboží či službách, čtení online zpráv, ověřování faktů.​
  • Komunikace a spolupráce
    Efektivní využívání digitálních nástrojů pro komunikaci a spolupráci.
    Příklad: posílání e-mailů, videohovory, účast na sociálních sítích.​
  • Tvorba digitálního obsahu
    Schopnost vytvářet a upravovat digitální obsah.
    Příklad: používání textových editorů, tabulkových procesorů, úprava multimédií.​
  • Bezpečnost
    Zajištění bezpečnosti osobních dat a zařízení.
    Příklad: správa přístupových údajů, ochrana proti malwaru.​
  • Řešení problémů
    Schopnost řešit technické problémy a adaptovat se na nové digitální nástroje.
    Příklad: instalace softwaru, využívání online služeb.​ 

Šetřete svůj čas. Odebírejte naše ranní a večerní newslettery. Zdarma.

Více z Publika

© Publico 2025

Vyhledávejte na Publiku