Zastavené továrny a obří ztráty. Jaguar Land Rover dostal nečekanou ránu

Obrázek
Jaguar Land Rover
Jaguar Land Rover
Business

Srpnový hackerský útok zastavil výrobu britské automobilky Jaguar Land Rover po celém světě. Firma přichází o miliardy a problém mají i dodavatelé. Británie zvažuje poskytnout jí státní pomoc.

🚩 Proč je to důležité: Sotva se automobilka vzpamatovala z neúspěšného období, přišel Donald Trump a jeho nová cla. A hned poté útok, který firma řeší už měsíc.

➡️ Co se stalo: Od 1. září stojí linky na výrobu land roverů ve všech závodech. Tedy v Británii, na Slovensku, v Indii, Číně i v Brazílii. Zatím je jisté jen to, že dříve než 1. října se nespustí, jak firma uvedla v prohlášení. Útok vyřadil počítačové systémy, ve kterých měla automobilka zřejmě i všechny informace potřebné k výrobě.

Výpadek má vážné následky. Firma podle odhadů, se kterými pracují britská média, přichází minimálně o 50 milionů liber týdně (1,4 miliardy korun). Jen v Británii pracuje v odstavených továrnách 30 tisíc lidí, dalších 100 tisíc zaměstnávají dodavatelé a odhadem 60 tisíc lidí je závislých na útratách těch předchozích.

Automobilka nedostává peníze za vyrobená auta a protože nevyrábí, neplatí nic ani dodavatelům. Některým podle expertů hrozí i bankrot. Britská vláda proto podle BBC zvažuje státní pomoc.

Automobilce se přitom až v posledních letech podařilo dostat z dluhů. Minimálně na konci března měla hotovost, kterou na tento případ mohla použít. Ta je ale po více než třech týdnech zastavené výroby nejspíš dávno pryč.

Pro firmu, která je od roku 2008 součástí indické skupiny Tata, jde letos o další nepříjemnou událost. Postihl ji už chaos kolem amerických cel, který rozehrál prezident Donald Trump. Automobilka raději zcela přerušila vývoz do USA, což je její klíčový trh. 

K zastavení výroby kvůli útoku přitom došlo v momentě, kdy se ukázalo, že podmínky pro vývoz do USA nebudou nakonec tak nevýhodné, jak se očekávalo.

🔎 Kontext: Jaguar Land Rover se po letech ztrát dokázal dostat do zisku. Až právě letošní rok přinesl kvůli clům zase zhoršení. Ve finančním roce končícím letos v březnu dosáhla firma podle výroční zprávy 1,8 miliardy liber čistého zisku, o rok dříve dokonce 2,6 miliardy, několik předchozích let ale byla ve ztrátě.

Automobilka prochází zásadní proměnou. Cílem je dovést ji do elektrifikované budoucnosti a hlavně to, aby měla produkty, o které budou zákazníci stát. To tvrdě dopadlo hlavně na značku Jaguar. Loni firma legendární automobilku „pohřbila“ v její dosavadní podobě s tím, že začne znovu a jinak. Způsob oznámení v podobě „woke“ spotu a zjednodušeného loga vyvolal reakce po celém světě a o značce se začalo zase mluvit.

Samotný Jaguar měl ale na trhu velmi složitou pozici. Kategorii prémiových vozů vévodí německá trojice Audi, BMW a Mercedes, o svůj podíl usilují japonské, korejské a nově i čínské automobilky. Oproti minulosti se ale o stejného zákazníka umí poprat i značky jako Škoda, které už také nabízí větší vozy s bohatou výbavou.

Jaguar proto nechce bojovat v tomto přeplněném segmentu, kde si za britskost není tolik zákazníků ochotných připlatit. Zkusí to nově v kategorii, které celosvětově kralují britské značky Rolls-Royce a Bentley, tedy v segmentu nejluxusnějších vozů pro nejnáročnější zákazníky. Zda se to podaří, není jisté. Firma nový vůz ještě neukázala. Prodej dosavadních modelů ale prakticky skončil, doprodávají se jen skladové zásoby. 

Naproti tomu části Land Rover se daří a přináší zisky. Nově se dělí na tři značky: Range Rover (což má být řada SUV s luxusním puncem), Discovery (SUV zaměřené na náročné, ale méně movité zákazníky) a nakonec Defender (který má lákat ty, kteří chtějí s vozem do terénu a touží po dobrodružství). 

Šetřete svůj čas. Odebírejte naše ranní a večerní newslettery. Zdarma.

Více z Publica

Šetřete svůj čas.
Odebírejte náš newsletter.
© Publico 2025

Vyhledávejte na Publiku