Nový most urychluje cestu Moravou, klíčová změna přijde 19. prosince

Obrázek
Rozšíření dálnice D55 mostem přes řeku Morava
Rozšíření dálnice D55 mostem přes řeku Morava
Business

V úterý se otevřel most přes řeku Moravu, dálnice D55 se tím prodloužila zhruba o kilometr. Zásadnější ale bude dokončení D1. Moravský dálniční systém se pomalu zaceluje.

🚩 Proč je to důležité: Nejdelší česká dálnice bude za pár dní dokončena. Části řidičů to změní trasy a stávající dálnice začnou dávat větší smysl.

➡️ Co se stalo: Řidiči už nemusí z dálnice D55 sjíždět u Otrokovic na Zlínsku na kruhový objezd, ale pokračují o kilometr dál. Po novém úseku, jehož součástí je i estakáda a výrazný červený most přes Moravu.

Podstatné věci se ale dějí o pár kilometrů severněji. Přerovu se už blíží zásadní úleva. Na hranicích tohoto města končí ze severu i z jihu dálnice D1 a auta musí projíždět městem. Změní se to 19. prosince, kdy se definitivně dokončí dálnice D1 spojující Prahu přes Brno s Ostravou a Polskem. Ve stejný den se otevře i další úsek dálnice D55 od Olomouce k Přerovu.

Pro mnoho řidičů budou nové trasy dávat smysl. Z Prahy na Ostravu, přesněji do všech cílů od Přerova na severovýchod, už bude rychlejší jet po D1 přes Přerov než po staré „hanácké dálnici“ přes Olomouc. Stejně tak se výrazně urychlí i severojižní směr přes Moravu po D55, která částečně vede společně s D1, a pro část cest už nebude dávat smysl zajížďka přes Brno.

🔎 Kontext: Nový úsek D55 měří 500 metrů, z toho 144 metrů tvoří most. K tomu se ale přidá i další zhruba půl kilometr už postavené dálnice, která byla dosud uzavřena. 

Nový úsek vyšel na 674 milionů korun bez daně z přidané hodnoty. Zajímavostí je, že stavební povolení zabralo jen dva a půl měsíce. Naproti tomu výkup pozemků trval rok a půl, stavba pak 20 měsíců.

V daném úseku denně projíždí 13 tisíc vozidel. Do deseti let se čeká téměř zdvojnásobení na 25 tisíc, z toho 5 tisíc nákladních vozů. D55 má po dokončení umožnit snadnou přepravu mezi Olomoucí a Břeclaví, respektive mezi Ostravou a Bratislavou. Dálnice odkloní dopravu z 18 měst a obcí, které trpí či trpěly silnou tranzitní dopravou.

Chybějící úsek D1 u Přerova vyjde na 7 miliard korun bez daně. Měří deset kilometrů a vyžádá si i čtyři kilometry protihlukových stěn. Tato klíčová stavba nevznikala snadno. Projektanti ji naplánovali skrz vesnici Dluhonice, která je součástí Přerova. A místním i ekologům se nelíbilo, že nejsou zvažovány jiné varianty. První územní rozhodnutí stavba získala v roce 2006, kvůli sporům se muselo žádat o druhé, které padlo v roce 2019. Samotná stavba zabere bez jednoho dne tři roky.

Dálnice D1 byla za socialismu plánována jako spojení Prahy, Brna a přes Trenčín a Košice měla vést až k hranicím Sovětského svazu. Po rozpadu Československa se trasování stočilo směrem k Lipníku nad Bečvou. Následně se vznikající D47 do Ostravy a dále k polským hranicím také stala součástí D1.

Šetřete svůj čas. Odebírejte naše ranní a večerní newslettery. Zdarma.

Více z Publica

Redakci pište na email redakce@publico.cz 

© PUBLICO NEWS a.s. 2025 Provozuje PUBLICO NEWS, a.s., sídlem Letenská 121/8, Malá Strana, 118 00 Praha 1, IČ: 225 51 841, společnost vedená u Městského soudu v Praze pod spisovou značkou B 29467. 

Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků, fotografií či jiného obsahu je bez předcházejícího písemného souhlasu PUBLICO NEWS a.s. zakázáno. 

Šetřete svůj čas.
Odebírejte náš newsletter.
© Publico 2025

Vyhledávejte na Publiku