Ryanairu klesl zisk, levné letenky jsou ale stále továrnou na peníze

Irský Ryanair přepravil v uplynulém finančním roce přes 200 milionů cestujících, o devět procent více než o rok dříve. Průměrně letenka stála 46 eur (1146 korun), meziročně o čtyři eura méně. To nakonec vedlo k poklesu zisku.
🚩 Proč je to důležité: Taktika aerolinky ukazuje, že i nízké ceny mohou přinášet velké zisky.
➡️ Co se stalo: Čistý zisk Ryanairu meziročně klesl o 16 procent. Více než 1,6 miliardy eur (40 miliard korun) je ale v leteckém průmyslu jeden z nejlepších výsledků, a to jak v absolutní hodnotě, tak v poměru k tržbám. Pokles způsobila nižší cena letenek, ta ale přilákala více cestujících.
Pilířem zisku jsou takzvané dodatečné příjmy, které pasažéři platí za další služby. Za finanční rok 2025, který skončil letos v březnu, si lidé k letence v průměru připláceli 24 eur. Peněženku otevírali za výběr místa k sezení, zavazadla, přednost ve frontě či občerstvení.
Bez těchto příjmů by Ryanair nic nevydělal. Náklady na každého z pasažérů dosáhly průměrně 62 eur a ze samotných cen letenek by je firma nepokryla. Čísla ukazují, že ti, kteří si připlácejí, v podstatě dotují letenky těch, kteří cestují nalehko a vystačí si s letenkou bez příplatků.
Výhled je zatím nejistý. Další růst firmy spoléhá na nová letadla, ta ale zatím nemají potřebná schválení k provozu. Rizikem je i obchodní válka mezi USA a Evropskou unií, která by teoreticky mohla vést ke clům na americká letadla.
🔎 Kontext: Irský dopravce je ukázkou toho, jak je třeba řešit každý jednotlivý náklad a maximálně zefektivňovat celý systém. Firma se zaměřuje na levnější či dokonce dotovaná letiště, drtivou většinu flotily tvoří Boeing 737, což zlevňuje náklady na pořizování a údržbu letadel, stejně jako na školení posádek a pilotů.
Následující dekáda by měla přinést další růst irské aerolinky. V roce 2034 počítá s 300 miliony pasažérů.
Objednáno má 150 letadel Boeing 737 Max-10, s opcí na 150 dalších. Tyto stroje ale stále nemají potřebné certifikace a není jasné, kdy začnou dodávky. Americký výrobce zatím zhotovil jen dva, závazné objednávky má na více než tisíc kusů.
Ryanair dál zůstává počtem pasažérů třetí největší leteckou společností světa. Z tohoto pohledu je v Evropě jasnou jedničkou, stejně tak i nabízenou kapacitou, počtem letadel, destinací i letů denně.
Ryanair k výsledkům vždy uvádí, jaké náklady má ve srovnání s konkurencí. Podle těchto dat mají zhruba o třetinu nižší náklady než maďarský Wizzair a dokonce dvaapůlkrát nižší než britský konkurent Easyjet. Ryanairu se daří držet na minimu poplatky za letiště a odbavení, stejně tak náklady na vlastnictví a údržbu letadel.
Jediná položka, u které má alespoň podle těchto údajů někdo z konkurentů nižší náklady, jsou peníze na personál u Wizzairu. Srovnání ale nepočítá s náklady na palivo a v mnoha ohledech porovnává neporovnatelné.