Mírnější zákaz spalovacích motorů je jen kosmetický. Zrada je v detailu
Jak to je s koncem zákazu spalovacích motorů, který ve středu ohlásila Evropská komise a co přesně tento ústupek znamená? Analýza Publica ukazuje, že navrhovaná opatření v principu nic nemění.
🚩 Proč je to důležité: Řada lidí i politiků volá po tom, aby i po roce 2035 měli možnost vybrat si pohon auta podle svých preferencí. Ani zrušení úplného zákazu spalovacích motorů jim ale plnou svobodu nedává.
✅ Co se změnilo
Zákaz prodeje spalovacích motorů po roce 2035 se podle úterního rozhodnutí Evropské komise ruší. Formálně však nešlo o zákaz, ale o to, že emise prodávaných nových vozů původně měly být o 100 procent nižší než v roce 2021, tedy nulové. To znamenalo, že prodávat by bylo možné jen elektrické, vodíkové či teoreticky i další přinejmenším formálně bezemisní vozy. Auta na fosilní benzin či naftu něco takového nemohou splnit.
Nově Unie hovoří o 90procentním snížení emisí. Znamená to, že každá automobilka bude moci prodávat alespoň část vozů s nějakou mírou spotřeby fosilních paliv. Podle Evropské komise by tak i po roce 2035 čtvrtina prodávaných vozů mohla mít (i) spalovací motor.
➡️ Záludný detail
Automobilky jsou už nyní penalizovány ve chvíli, kdy mají vyšší aktuálně předepsané emise. V principu jsou tak nuceny prodávat co nejvíce elektromobilů. V případě vozů se spalovacími motory prodávají automobily, které jsou dostatečně ziskové a dokáží tak tak vyrovnat hrozící pokuty.
Výrobci automobilů tudíž raději, než malé levné auto s nižší spotřebou, prodávají velká SUV, protože na nich mají vyšší marži. Tento princip bude pokračovat i po roce 2035. Výrobci budou stejně jako dnes pečlivě počítat, jaké vozy se spalovacími motory se vyplatí vyrábět a prodávat. Lze předpokládat, že se budou snažit uspokojit ty, kteří budou ochotni si za takový vůz připlatit.
➡️ Malé vozy to mají složitější
U malých vozů platí, že prodražují stále náročnější regulace, cenový odskok k větším vozů se tím zmenšuje. Dostupná auta v podstatě mizí z nabídky, automobilkám se stále méně vyplácí je vůbec vyvíjet a chystat pro ně motory.
➡️ Drahý ústupek
Zmírnění snižování emisí ze 100 „jen“ na 90 procent zní jako ústupek, pravidla ale říkají, že je to něco za něco. Automobilky i oněch 10 procent budou muset odpracovat a zaplatit. Budou muset používat „zelenou“ evropskou ocel a získat i další bonusy, které jim umožní nějaké spalovací motory prodávat.
➡️ Malá elektroauta přinesou superkredity
Vozy do 4,2 metru délky a vyrobené v Evropě mají přinést takzvané superkredity. Z kontextu vyplývá, že by každý prodaný menší elektromobil výrobcům umožnil prodat o něco více vozů se spalovacím motorem. Kdo neprodá dost elektromobilů, nemá šanci prodávat vozy se spalovacím motorem.
✅ Jak mohou spalovací motory přežít
Čistě spalovací motory už nyní z nabídky postupně mizí. V rostoucí míře jsou spojeny s elektromotorem, a to ve čtyřech formách
➡️ Mild hybridy
Elektromotor v podstatě jen vypomáhá při rozjezdech a při zpomalování vyrábí elektřinu. Efekt na spotřebu, a tedy i emise je poměrně malý, automobilkám to ale pomáhá splnit stávající požadavky s menšími náklady.
➡️ Hybridy
Spalovací motor a elektromotor jsou si při pohonu vozy rovny a vzájemně se doplňují. Systém nabídne nízkou spotřebu, ale na nároky příští dekády už stačit nebude.
➡️ Plug-in hybridy
Jde v principu o stejný pohon jako hybrid, rozdílem je větší baterie, kterou je možné nabíjet. Vůz tak teoreticky může jezdit pouze na elektřinu. Rizikem do budoucna je možné lokální omezení použití spalovacího motoru, ten se například nespustí ve městech.
➡️ Elektromobil s prodlužovačem dojezdu
Spalovací motor může být zachován i jako součást elektromobilu pro nouzovou výrobu elektřiny. Toto řešení řidičům dodá potřebný klid, teoreticky si vystačí s menší, a tedy levnější baterií.
✅ Emisní cíle nejsou jediný tlak na postupný konec spalovacích motorů
➡️ Tlak na firmy
Zvyšují se požadavky na firmy, aby kupovaly zelenější vozy. To snižuje prostor pro to, aby si i po roce 2035 pořizovaly auta se spalovacím motorem. U firem tlak zvyšuje i povinné reportování snižování emisí. Řada podniků je tak nucena přecházet na elektromobily, aby si udržely zákazníky, investory i bankovní úvěry. Za deset let může být tohoto prostředí ještě náročnější.
➡️ ETS2
Nová česká vláda tyto povolenky odmítla, důležité ale bude, co udělají napříč Evropou. Jejich princip ale je, že mají zdražovat benzin a naftu tak, aby se usnadnil přechod na zelenější dopravu. Není jasné, jak drahá fosilní paliva po roce 2035 budou.
➡️ Emisní normy
Předpokládá se další zpřísňování požadavků na spalovací motory, což prodražuje jejich vývoj, výrobu i provoz. Automobilky musí vidět, že je nakonec bude někdo kupovat a investice se vyplatí.
➡️ Emisní daně jednotlivých zemí
Na rozdíl od Česka jsou na řadě evropských trhů vozy se spalovacími motory daňově znevýhodněné.
✅ Šance pro ty, co chtějí klasický motor
➡️ Ojetiny
Stále platí, že i po roce 2035 bude možné provozovat starší vozy se spalovacím motorem. Není ale jisté, kolik bude stát palivo a jaké budou další podmínky provozu těchto vozů.
➡️ Alternativní paliva
Sází se i na umělá paliva, která by mohla benzin či naftu nahradit. To by teoreticky umožnilo pokračování spalovacích motorů, jak je známe dnes. V principu je ale jednodušší vyrobit zelenou elektřinu pro elektromobil než ji využívat k výrobě náhražky fosilních paliv. Je tak otázkou, jak to bude ekonomicky vycházet a jakou část řidičů to osloví.