Řidiči by mohli legální stopadesátku na dálnici zkusit už v neděli. Pokud bude hezky

Obrázek
ilustrační foto
ilustrační foto
Česko

Na padesátikilometrovém úseku jihočeské dálnice D3 by řidiči mohli v neděli šlápnout na plyn a legálně zrychlit až na 150 kilometrů v hodině. Podmínkou ale je pěkné počasí a plynulý provoz. Pokud to bude jinak, může se provoz naopak zpomalit, nainstalované značky umožňují nastavení i na 100 km/h. Ministerstvo dopravy chce spuštění oficiálně oznámit.

🚩 Proč je to důležité: Zvýšení rychlosti na dálnici bylo jedním z volebních slibů končící vlády. Fakticky se ho ale občané dočkají až po volbách, a to jen na úseku jedné dálnice.

➡️ Co se stalo: Ministerstvo dopravy zveřejnilo pravidla pro zvyšování rychlosti na dálnici D3. Zjednodušeně platí, že vyšší rychlost bude nastavena pouze v případě, že není příliš intenzivní provoz, je dobré počasí a na trase nejsou žádná další omezení.

Dokument s názvem Opatření obecné povahy, na který upozornil portál zdopravy.cz, počítá i se snižováním rychlosti na pouhých 100 kilometrů v hodině, a to při silném provozu, mlze či nehodách.

Omezování rychlosti se nebude dít automaticky, zasáhnout může jen dispečink. Rychlosti se tak budou měnit jak směrem vzhůru při ideálních podmínkách, tak směrem dolů, pokud si to vyžádají okolnosti.

Vyhodnocování podmínek bude probíhat pro každý úsek zvlášť, principy lze najít v textové příloze zmíněného dokumentu. 

Za vysoký provoz se považuje 125 vozidel za pět minut, konkrétní hodnoty ale budou upraveny tak, aby se rychlost neměnila příliš často. Na této části D3 ale silný provoz nebývá.

Na sto kilometrů v hodině má být rychlost nastavena například při překročení prahové hodnoty nebezpečného meteorologického jevu nebo na pokyn policie. 

🛑 Značení: Značky upravující rychlost, kterých je 42, vyšly včetně pětileté údržby na 54,4 milionu korun. Každá má tři polohy. Původně měly být na dálnici umístěny moderní digitální značky. Důvodem, proč se tak nestalo, byla podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) snaha o úspory. Náklady na digitální značky odhadl na 500 až 600 milionů korun.

Není ale jasné, odkud taková čísla jsou, mechanická třípolohová značka, která potřebuje napájení a kabel s řízením, není z podstaty dražší než digitální – významná část nákladů leží v instalaci a údržbě.

Aktuálně nastavené rychlosti bude možné sledovat na portálu Ředitelství silnic a dálnic dopravniinfo.cz, kde se na to objevila nová funkce. Stačí kliknout na značku 150 na začátku či konci úseku a zobrazí se, co právě platí.

🔎 Kontext: Zvýšení rychlosti na českých dálnicích bylo dlouhodobým politickým cílem ODS. Když tato strana před čtyřmi lety převzala řízení ministerstva dopravy, plošné zavedení vyšší rychlosti se ukázalo z mnoha důvodů jako nereálné. Vytipovalo se proto několik úseků.

Pilotní zkušební projekt má začít na padesáti kilometrech dálnice D3 v Jihočeském kraji. Tento úsek je nový, proto technicky umožňuje vyšší rychlost, zároveň je na něm oproti dalším zvažovaným dálnicím také relativně slabý provoz. Pokud se ukáže, že vyšší rychlost nemá negativní dopady, může se začít objevovat i na dalších dálnicích.

👀 Co dál sledovat: Zvýšení rychlosti ministerstvo dopravy ještě oficiálně oznámí. 

Šetřete svůj čas. Odebírejte naše ranní a večerní newslettery. Zdarma.

Více z Publica

Šetřete svůj čas.
Odebírejte náš newsletter.
© Publico 2025

Vyhledávejte na Publiku