Tesla dál ztrácí podíl v Evropě. Další špatná čísla přijdou příští týden

Prodeje elektromobilů v Evropě rostou, Tesla ale prodává jen polovinu vozů oproti loňsku. Tržní podíl značky se tak propadá.
🚩Proč je to důležité: Pozornost se nyní na automobilku Tesla upíná proto, že její šéf Elon Musk je zároveň klíčovým poradcem amerického prezidenta Donalda Trumpa.
➡️Co se stalo: Prodej elektromobilů v Evropě vzrostl za první dva měsíce roku oproti loňsku o 28 procent. Nyní už mají přes 15 procent trhu. Tentokrát z toho ale vůbec netěží americká Tesla, která vyrábí pouze auta do zásuvky.
Její prodeje za stejné období v Evropské unii klesly o 49 procent. Už dříve se objevila data o tom, jak klesá její pozice na hlavních evropských trzích.
Data jsou neúprosná. Za první dva měsíce se v EU prodalo 255 tisíc elektromobilů, z toho bylo 19 tisíc se značkou Tesla. Loni šlo ve stejném období o 199 tisíc elektromobilů a 37 tisíc tesel. Podíl značky tak klesl z loňských 19 procent na sedm.
Analytici očekávají, že Tesla může za první čtvrtletí vykázat nejslabší dodávky vozů zákazníkům za poslední roky. V těžké situaci je nejen v Evropě, ale i v USA a Číně.
Podpora prodeje slevami, dotovaným financováním nebo nabíjením zdarma pak může srazit zisky firmy. Všechny tyto postupy Tesla používá. V USA jde o bezúročné financování i slevy v řádech tisíců dolarů, v Česku je možné k vozům získat například dva roky nabíjení zdarma.
🔎Kontext: Šéf Tesly Elon Musk ztratil část příznivců už tím, že začal na sociálních sítích sdílet dezinformace. Později slovně i finančně podporoval Donalda Trumpa v prezidentských volbách. A po jeho vítězství situaci ještě vyhrotil. Na inauguraci udělal gesto připomínající hajlování a přitvrdil v radikálních názorech, které jsou pro část potenciálních zákazníků Tesly nepřijatelné.
Další část kupců zase může odrazovat to, že tesly jsou v posledních týdnech častým terčem vandalů. Někteří majitelé se proto snaží dávat najevo, že vlastnictví vozu ještě neznamená, že podporují kroky Elona Muska. Na svá auta lepí omluvné nálepky nebo dokonce loga jiných automobilek.
Elektromobily si obecně pořizovali častěji lidé, kteří nesdílí postoje Donalda Trumpa. Příznivci republikánů měli vždy mnohem skeptičtější přístup k elektromobilům a výrazně častěji vylučovali možnost, že by si ho pořídili.
Průzkumy ukazují, že postoje k automobilkám jsou v podstatě nezávislé na politických názorech. Konzervativní zákazníci pouze o něco častěji preferují domácí značky a tradiční pohony. U Tesly je ale situace vyhrocená.
Akcie Tesly jsou příležitostí k velkým ziskům i velkým ztrátám. Po zvolení Donalda Trumpa prudce rostly - investoři věřili, že Elon Musk snadněji získá podporu například pro své robotické taxi. V novém roce ale začaly akcie ztrácet, protože firma přichází o zákazníky.
👀Co sledovat v dalších dnech: Další pro Teslu nepříznivá čísla teprve přijdou. V nadcházejících dvou týdnech začnou vycházet první data z některých trhů za březen, tedy i za celé první čtvrtletí. Vývoj prodejů také ukáže, jak velký vliv na dosavadní pokles prodejů mělo čekání na modernizovaný Model Y, který je nejprodávanějším vozem značky. Prodej nové verze začne postupně během března.