Toyota potvrdila obří investici v Kolíně, česká vláda přispěje

Japonská automobilka Toyota za 17 miliard korun rozšíří svůj závod u Kolína. Od roku 2028 tam chce vyrábět elektromobily. Půjde o první elektrické vozy této značky produkované v Evropě.
🚩 Proč je to důležité: Závod Toyoty patří k největším českým exportérům. Podnik za poslední finanční rok utržil 76 miliard korun.
➡️ Co se stalo: Toyota začne v Česku rozšiřovat svůj závod v Ovčárech u Kolína tak, aby mohl vyrábět i elektromobily včetně montáže baterií. Investici a s ní související státní pobídku oznámila ve středu vláda. Potvrdila tak zprávy japonských médií, které o projektu informovaly už v červenci.
Jaký model elektromobilu by se měl v Česku vyrábět, Toyota zatím neoznámila. Rozhodnout se má až podle vývoje automobilového trhu a poptávky. Může jít o typ, který už je na trhu, ale zatím se vyrábí mimo Evropu, stejně jako o zcela nový model. S výrobou by se mělo začít v roce 2028.
Ani k montáži baterií nejsou zatím bližší informace. Toyota v současnosti část baterií pro svá elektrická auta vyrábí ve spolupráci s japonským Panasonicem, další jsou ale původem z Číny. Spolupracuje například s firmou CATL.
Firma také prezentuje v oblasti elektromobility technologické inovace včetně baterií s pevným elektrolytem. Ty by měly přinést delší dojezdy i rychlejší nabíjení. Jaká technologie se bude nakonec montovat v Česku, může záležet i na tom, jaký konkrétně vůz se zde bude vyrábět. Obecně platí, že levnější vozy dostávají spíše jednodušší typy baterií.
Celková investice má dosáhnout 680 milionů eur, v současném kurzu jde o 16,7 miliardy korun. Stát přispěje přes investiční pobídku 64 milionů eur, tedy zhruba 1,6 miliardy korun. Nově vznikne 245 pracovních míst a ekonomický přínos investiční pobídky pro Česko by měl být kolem šesti miliard korun. O dohodě se podle šéfa CzechInvestu Jana Michala jednalo zhruba rok.
📢 Co kdo říká:
Petr Fiala (ODS), premiér: „Tato investice nejenže rozšíří stávající výrobu v Kolíně, ale zároveň představuje důležitý krok směrem k vyšší technologické úrovni a k dlouhodobému udržení výroby aut v naší zemi. Automobilový průmysl tvoří přibližně deset procent našeho HDP, a pokud si ho chceme udržet, musíme jej systematicky modernizovat.“
🔎 Kontext: Český závod původně vznikl jako společný podnik Toyoty a Peugeotu. V roce 2005 začal pod názvem TPCA (tedy Toyota Peugeot Citroën Automobiles) vyrábět malé vozy tří v názvu zmíněných značek. Francouzská strana pak z podniku vycouvala a od roku 2021 jej plně vlastní Toyota.
Nyní tam vyrábí malé vozy Yaris a Aygo X, loni jich vzniklo 225 tisíc. V rekordním roce 2009 – tehdy díky takzvanému šrotovnému, které zavedly některé země na podporu autoprůmyslu – vyrobili dokonce 340 tisíc vozů. Kromě Kolína vyrábí Toyota pro evropské trhy vozy také ve Francii a v Turecku.
Podle současných pravidel nebude po roce 2035 dávat smysl v Evropě prodávat vozy se spalovacími motory. Už v roce 2030 by ale elektromobily měly dominovat, bez toho nebude možné u prodávaných vozů splnit nastavené cíle pro průměrné emise skleníkových plynů. Automobilky tak nyní musí připravovat kapacity, a to nejen na výrobu bezemisních vozů, ale i na výrobu či alespoň montáž baterií.
Toyota letos ukázala hned několik elektrických novinek, které postupně přicházejí i na český trh. Jde například o cenově dostupnější elektrické SUV Urban Cruiser, které se vyrábí v Indii po boku sesterského Suzuki eVitara.
Přijde také elektrická verze v Česku oblíbeného modelu C-HR pod názvem C-HR+. Model s komplikovaným názvem bZ4X se dočkal modernizace a nabídku obohatí i prodloužená verze Touring. Toyota v Evropě nabízí také užitkové elektromobily, které vyrábí ve spolupráci se skupinou Stellantis a nabízí je i pod značkami Citroën, Fiat, Opel a Peugeot.