Volkswagenu se propadl zisk. Řešení vidí v propouštění zaměstnanců

Koncern Volkswagen je v podstatě symbolem současných potíží evropského automobilového průmyslu. Tvrdě naráží v Číně, trápí jej velké výrobní náklady v Evropě i potíže se softwarem, ve kterém dál ztrácí miliardy eur. Firma čeká, že to v Číně bude letos ještě horší, a s americkými cly v prognóze raději vůbec nepočítá.
❗Proč je to důležité: Jde o největší evropskou automobilku, její dceřiná společnost Škoda je největší průmyslovou firmou v Česku. Kondice této firmy má výrazný dopad na evropskou či tuzemskou ekonomiku.
➡️Co se stalo: Koncern Volkswagen zveřejnil své loňské výsledky a výhled do budoucna. Celá skupina loni prodala devět milionů vozů, o tři procenta méně než o rok dříve. Tržby ale mírně vzrostly o jedno procento na 325 miliard eur (zhruba 8,1 bilionu korun).
Ziskovost i všechny typy uváděných zisků ale klesly. Provozní zisk se snížil o 15 procent na 19,1 miliardy eur (477 miliard korun) . Téměř o třetinu pak klesl čistý zisk i navrhovaná dividenda.
Pozitivní částí výsledků koncernu jsou čísla za Škodu Auto. České automobilce vzrostly prodeje, tržby, zisk i ziskovost. Ta byla 8,3 procenta, tedy výrazně více než u značek Audi či Volkswagen.
💹Co vyplývá z analýzy: Propad zisku Volkswagenu je podle zprávy automobilky dán náročným vnějším prostředím, které se v nejbližší době nezlepší. Ve středu všeho je v poslední době Čína. Tamní trh je přesycený, panuje tam cenová válka a extrémně silné konkurenční prostředí. Prodeje značky Volkswagen na největším automobilovém trhu světa klesají, v případě škodovek se dokonce v posledních letech zřítily.
Velký dopad to má na zisky. Provozní zisk koncernu Volkswagen v Číně byl loni 1,7 miliardy eur, o rok dříve šlo o 2,6 miliardy. Před pandemií to byla ještě výrazně vyšší čísla.
❓Výhled do budoucna:
- Pro letošní rok koncern očekává, že provozní zisk v Číně bude v rozmezí 0,5 až 1 miliardy eur. Firma nyní nemá optimistické ambice se vrátit alespoň na předloňská čísla.
- Jedním z pilířů změny má být ještě hlubší spolupráce s čínskými automobilkami ve snaze mít zajímavější a cenově dostupnější modely.
- Výroční zprávou se prolíná i slovo cla. Proti zavedení evropských cel na čínské elektromobily Volkswagen protestuje, protože na něj mohou dopadnout protiopatření čínské strany.
- Riziko cel v USA ale Volkswagen vlastně neumí vyhodnotit, a proto s nimi v oficiálních výhledech vůbec nepočítá. Šéf koncernu Oliver Blume uvedl, že čekají, co bude na stole.
🔎Kontext: Koncern má snahu ořezávat náklady, a to snižováním počtu pracovníků v Německu a zavíráním výrobních závodů. Například výroba klíčového modelu Golf se v budoucnu přesune do Mexika.
Obřím problémem je software, který se stal jádrem každého moderního vozu. Volkswagen dosud sype miliardy eur do své společnosti Cariad, zároveň ale software vyvíjí ve spolupráci s automobilkou Rivian, do které kvůli tomu vložil další peníze. Jako třetí pilíř spolupracuje s čínským Xpengem. Celkově Volkswagen investoval v přepočtu stovky miliard korun do snahy mít ve vozech konkurenceschopný software.
Pro firmu je klíčové držet tempo s novou čínskou konkurencí i automobilkami, jako je Tesla. V Evropě je dál hlavní překážkou regulatorní prostředí, které automobilky tlačí ke snižování průměrných emisí prodávaných automobilů. To je složité splnit, pokud zákazníci nekupují dostatek vozů do zásuvky.
👀Co sledovat v dalších dnech: Už začátkem dubna budou vycházet údaje o prodejích za první čtvrtletí. Důležité jsou nejen prodeje značek koncernu Volkswagen, ale i Tesly. Volkswagen z propadů americké automobilky nakonec může alespoň v Evropě těžit. Ve výsledku to usnadní zvládnout s menšími náklady evropské flotilové emise.
Jasněji by mohlo být i s tím, jak je to s rizikem cel. To je klíčové hlavně pro značku Audi, která v USA nemá žádný výrobní závod a jde o její stěžejní trh.