Volkswagenu se propadl zisk. Řešení vidí v propouštění zaměstnanců

Obrázek
Volkswagen
Volkswagen
11.3.2025 - 16:04 Business

Koncern Volkswagen je v podstatě symbolem současných potíží evropského automobilového průmyslu. Tvrdě naráží v Číně, trápí jej velké výrobní náklady v Evropě i potíže se softwarem, ve kterém dál ztrácí miliardy eur. Firma čeká, že to v Číně bude letos ještě horší, a s americkými cly v prognóze raději vůbec nepočítá.

Proč je to důležité: Jde o největší evropskou automobilku, její dceřiná společnost Škoda je největší průmyslovou firmou v Česku. Kondice této firmy má výrazný dopad na evropskou či tuzemskou ekonomiku.

➡️Co se stalo: Koncern Volkswagen zveřejnil své loňské výsledky a výhled do budoucna. Celá skupina loni prodala devět milionů vozů, o tři procenta méně než o rok dříve. Tržby ale mírně vzrostly o jedno procento na 325 miliard eur (zhruba 8,1 bilionu korun).

Ziskovost i všechny typy uváděných zisků ale klesly. Provozní zisk se snížil o 15 procent na 19,1 miliardy eur (477 miliard korun) . Téměř o třetinu pak klesl čistý zisk i navrhovaná dividenda.

Pozitivní částí výsledků koncernu jsou čísla za Škodu Auto. České automobilce vzrostly prodeje, tržby, zisk i ziskovost. Ta byla 8,3 procenta, tedy výrazně více než u značek Audi či Volkswagen.

💹Co vyplývá z analýzy: Propad zisku Volkswagenu je podle zprávy automobilky dán náročným vnějším prostředím, které se v nejbližší době nezlepší. Ve středu všeho je v poslední době Čína. Tamní trh je přesycený, panuje tam cenová válka a extrémně silné konkurenční prostředí. Prodeje značky Volkswagen na největším automobilovém trhu světa klesají, v případě škodovek se dokonce v posledních letech zřítily.

Velký dopad to má na zisky. Provozní zisk koncernu Volkswagen v Číně byl loni 1,7 miliardy eur, o rok dříve šlo o 2,6 miliardy. Před pandemií to byla ještě výrazně vyšší čísla.

❓Výhled do budoucna: 

  • Pro letošní rok koncern očekává, že provozní zisk v Číně bude v rozmezí 0,5 až 1 miliardy eur.  Firma nyní nemá optimistické ambice se vrátit alespoň na předloňská čísla.
  • Jedním z pilířů změny má být ještě hlubší spolupráce s čínskými automobilkami ve snaze mít zajímavější a cenově dostupnější modely.
  • Výroční zprávou se prolíná i slovo cla. Proti zavedení evropských cel na čínské elektromobily Volkswagen protestuje, protože na něj mohou dopadnout protiopatření čínské strany.
  • Riziko cel v USA ale Volkswagen vlastně neumí vyhodnotit, a proto s nimi v oficiálních výhledech vůbec nepočítá. Šéf koncernu Oliver Blume uvedl, že čekají, co bude na stole.

🔎Kontext: Koncern má snahu ořezávat náklady, a to snižováním počtu pracovníků v Německu a zavíráním výrobních závodů. Například výroba klíčového modelu Golf se v budoucnu přesune do Mexika.

Obřím problémem je software, který se stal jádrem každého moderního vozu. Volkswagen dosud sype miliardy eur do své společnosti Cariad, zároveň ale software vyvíjí ve spolupráci s automobilkou Rivian, do které kvůli tomu vložil další peníze. Jako třetí pilíř spolupracuje s čínským Xpengem. Celkově Volkswagen investoval v přepočtu stovky miliard korun do snahy mít ve vozech konkurenceschopný software.

Pro firmu je klíčové držet tempo s novou čínskou konkurencí i automobilkami, jako je Tesla. V Evropě je dál hlavní překážkou regulatorní prostředí, které automobilky tlačí ke snižování průměrných emisí prodávaných automobilů. To je složité splnit, pokud zákazníci nekupují dostatek vozů do zásuvky. 

👀Co sledovat v dalších dnech: Už začátkem dubna budou vycházet údaje o prodejích za první čtvrtletí. Důležité jsou nejen prodeje značek koncernu Volkswagen, ale i Tesly. Volkswagen z propadů americké automobilky nakonec může alespoň v Evropě těžit. Ve výsledku to usnadní zvládnout s menšími náklady evropské flotilové emise.

Jasněji by mohlo být i s tím, jak je to s rizikem cel. To je klíčové hlavně pro značku Audi, která v USA nemá žádný výrobní závod a jde o její stěžejní trh.

Šetřete svůj čas. Odebírejte naše ranní a večerní newslettery. Zdarma.

Více z Publika

© Publico 2025

Vyhledávejte na Publiku