Západní automobilky přicházejí o čínský trh. Úspěšně je nahrazují místní výrobci

Obrázek
BYD ATTO 3 - výrobce čínských vozů (ilustrace)
BYD ATTO 3 - výrobce čínských vozů (ilustrace)
Business

Čínský trh s auty je s náskokem největší na světě. Dříve mu jasně dominovaly západní značky, jejich pozice je ale pryč. Nyní mají jen třetinový podíl a do konce dekády půjde o méně než čtvrtinu.

🚩 Proč je to důležité: Automobilový průmysl je páteří české ekonomiky, pád evropských značek na čínském trhu nevěstí nic dobrého.

➡️ Co se stalo: Není to zas tak dávno, kdy čínské automobilky hrály i na jejich vlastním trhu naprosto okrajovou roli. S náskokem mu vévodila značka Volkswagen a nad čínskou produkcí všichni ohrnovali nos. Jenže v posledních letech se to začalo rychle měnit.

Zahraniční značky ještě před pěti lety tvořily 61 procent čínského trhu. Každý následující rok ale znamenal ztrátu. Loni už měly podíl 35 procent a letos se předpokládá, že to bude zhruba 33 procent. Do konce dekády evropské a americké značky zažijí další pokles. Podle poradenské společnosti AlixPartners budou v roce 2030 tvořit 24 procent čínského trhu.

Na druhé straně čísla ukazují vzestup čínských značek. Ty už dávno nejsou považované za levné a nekvalitní. Doby, kdy jimi pohrdali i samotní Číňané, patří historii. Dnes se už i západní značky musí velice snažit, aby s čínskou konkurencí držely krok. Mají to těžké nejen kvůli extrémní konkurenci desítek značek, ale také kvůli silné cenové válce.

Podíl evropských automobilek na čínském trhu, který nyní činí přibližně 17 procent, by měl do konce desetiletí klesnout na 14 procent. Ještě v roce 1998 přitom Volkswagen ovládal většinu tohoto trhu téměř sám.

Podle prognózy bude podíl elektromobilů nadále růst. Na konci desetiletí by měly tvořit polovinu všech prodaných vozů. Auta se spalovacími motory, která dnes zaujímají přibližně polovinu trhu, by měla klesnout na pouhých 19 procent. Zbývající podíl připadne na různé typy hybridních vozů.

Očekává se, že čínské automobilky, které dnes drží přibližně 20 procent světového trhu – zejména díky silným domácím prodejům – by do konce desetiletí mohly zvýšit svůj podíl až na 30 procent.

🔎 Kontext: Komunistická Čína podmiňovala vstup zahraničních automobilek na svůj trh tím, že musely vytvořit společný podnik s čínským výrobcem, který držel poloviční podíl. Čínské automobilky tím získaly příležitost důkladně se seznámit s celým procesem výroby automobilů. 

Například značka MG, jejíž vozy si na českém trhu vedou stále lépe, patří společnosti SAIC. Ta už desítky let spoluvlastní výrobní závody Volkswagenu a Škody určené pro čínský trh.

„Povinné“ učení se od konkurentů ale nebyl jediný chytrý tah Číny. Země vsadila na elektromobilitu a ovládla těžbu i zpracování klíčových surovin. V řadě oblastí jsou tak západní automobilky na Číně v elektromobilitě závislé.

Elektromobily navíc dokážou zastínit dosavadní slabinu čínské produkce – ve spalovacích motorech je stále znát náskok Evropanů.

Data o čínském trhu se podle různých zdrojů rozcházejí. V některých statistikách jsou zahrnuta i užitková vozidla, v jiných také vozy, které se nakonec vyvážejí do zahraničí.

Podle portálu bestsellingcarsblog.com se koncovým zákazníkům loni dodalo 22,5 milionu vozů. Nejprodávanější s 3,5 milionu vozů je čínská značka BYD, která dál zvyšuje náskok za druhým Volkswagenem (2 miliony vozů).

V první desítce bylo loni na čínském trhu pět čínských (BYD, Geely, Wuling, ChangAN a Chery) a pět západních značek (VW, Toyota, Honda, Tesla a BMW). Na dalších pozicích už ale jednoznačně kralují desítky čínských značek. Škoda byla loni až na 76. pozici s prodeji dvacetkrát nižšími než v době největší slávy. V roce 2018 šlo o 341 tisíc vozů. 

Šetřete svůj čas. Odebírejte naše ranní a večerní newslettery. Zdarma.

Více z Publika

© Publico 2025

Vyhledávejte na Publiku