Neprodávejte auta pod cenou, žádá Čína své výrobce. Největší zlevnil o třetinu

Šéfové největších čínských výrobců elektromobilů museli tento týden na kobereček. Vedení země zpozornělo poté, co cenová válka mezi automobilkami dále zesílila.
🚩 Proč je to důležité: Evropa se obává sílících čínských automobilek, ty se ale mohou zničit samy na svém domácím trhu. Prodávají za ceny, které jim nepokrývají ani náklady.
➡️ Co se stalo: Z českého pohledu je čínský automobilový trh rájem. Nabídka je neporovnatelně bohatší a hlavně ceny jsou výrazně nižší. Takovou Škodu Superb třetí generace lze v akci pořídit v přepočtu za 360 tisíc korun. V případě elektromobilů je rozdíl ještě větší. Větší SUV Volkswagen ID.4, sesterský model Škody Enyaq, je k mání za 420 tisíc korun, tedy ani ne polovinu evropské ceny.
Cenová válka dosáhla v Číně takových rozměrů, že i za takové částky je obtížné auta prodat. Situaci ještě zdramatizoval největší světový výrobce elektromobilů BYD, který v květnu snížil ceny až o třetinu. Už dříve začal za základní cenu nabízet pokročilé asistenční systémy, za které si Evropané připlácejí i desítky tisíc korun.
Radikální zlevnění ale vyvolalo okamžitou pozornost. Ozvalo se i čínské sdružení výrobců automobilů. To varovalo před cenovou válkou a začarovaným kruhem slev.
Agentura Bloomberg s odkazem na své zdroje informovala o tom, že šéfové více než desítky automobilek museli do Pekingu na setkání se zástupci ministerstva průmyslu, regulátorem trhu a agenturou pro plánování. Měl tu zaznít i požadavek, aby automobilky neprodávaly pod cenou. Nic závazného ale podle zdrojů ze setkání nevyplynulo.
🔎 Kontext: Současná situace na čínském trhu vede k tomu, že automobilky vydělávají stále méně, případně vůbec. A problém přesouvají na své dodavatele, kterým se snaží platit co nejméně a co nejpozději. Státní média už začala vyzývat k „obnovení pořádku“ v automobilovém průmyslu.
Čína má ambice udávat v elektromobilitě trendy a stát se světovým lídrem. Toho ale těžko dosáhne, pokud budou automobilky na domácím trhu tlačeny k co největším úsporám a tím i kompromisům v kvalitě.
V Číně nyní působí desítky automobilek, které nabízejí vozy pod zhruba 150 značkami. Tvrdá konkurence podle společnosti AlixPartners povede k tomu, že na konci dekády budou ziskové maximálně dvě desítky značek.
Poradenská společnost GMT Research upozorňuje, že tlak na dodavatele a splatnost faktur vede k tomu, že čínské automobilky na první pohled působí, že jsou v lepší kondici. Například BYD uvádí závazky 27,7 miliardy dolarů. Když se k tomu započítá i to, co přenesly na své dodavatele a další podobné „financování“, jde o 45 miliard dolarů.