Neprodávejte auta pod cenou, žádá Čína své výrobce. Největší zlevnil o třetinu

Obrázek
Auto čínské značky BYD
Auto čínské značky BYD
Business

Šéfové největších čínských výrobců elektromobilů museli tento týden na kobereček. Vedení země zpozornělo poté, co cenová válka mezi automobilkami dále zesílila. 

🚩 Proč je to důležité: Evropa se obává sílících čínských automobilek, ty se ale mohou zničit samy na svém domácím trhu. Prodávají za ceny, které jim nepokrývají ani náklady.

➡️ Co se stalo: Z českého pohledu je čínský automobilový trh rájem. Nabídka je neporovnatelně bohatší a hlavně ceny jsou výrazně nižší. Takovou Škodu Superb třetí generace lze v akci pořídit v přepočtu za 360 tisíc korun. V případě elektromobilů je rozdíl ještě větší. Větší SUV Volkswagen ID.4, sesterský model Škody Enyaq, je k mání za 420 tisíc korun, tedy ani ne polovinu evropské ceny.

Cenová válka dosáhla v Číně takových rozměrů, že i za takové částky je obtížné auta prodat. Situaci ještě zdramatizoval největší světový výrobce elektromobilů BYD, který v květnu snížil ceny až o třetinu. Už dříve začal za základní cenu nabízet pokročilé asistenční systémy, za které si Evropané připlácejí i desítky tisíc korun.

Radikální zlevnění ale vyvolalo okamžitou pozornost. Ozvalo se i čínské sdružení výrobců automobilů. To varovalo před cenovou válkou a začarovaným kruhem slev.

Agentura Bloomberg s odkazem na své zdroje informovala o tom, že šéfové více než desítky automobilek museli do Pekingu na setkání se zástupci ministerstva průmyslu, regulátorem trhu a agenturou pro plánování. Měl tu zaznít i požadavek, aby automobilky neprodávaly pod cenou. Nic závazného ale podle zdrojů ze setkání nevyplynulo.

🔎 Kontext: Současná situace na čínském trhu vede k tomu, že automobilky vydělávají stále méně, případně vůbec. A problém přesouvají na své dodavatele, kterým se snaží platit co nejméně a co nejpozději. Státní média už začala vyzývat k „obnovení pořádku“ v automobilovém průmyslu.

Čína má ambice udávat v elektromobilitě trendy a stát se světovým lídrem. Toho ale těžko dosáhne, pokud budou automobilky na domácím trhu tlačeny k co největším úsporám a tím i kompromisům v kvalitě.

V Číně nyní působí desítky automobilek, které nabízejí vozy pod zhruba 150 značkami. Tvrdá konkurence podle společnosti AlixPartners povede k tomu, že na konci dekády budou ziskové maximálně dvě desítky značek.

Poradenská společnost GMT Research upozorňuje, že tlak na dodavatele a splatnost faktur vede k tomu, že čínské automobilky na první pohled působí, že jsou v lepší kondici. Například BYD uvádí závazky 27,7 miliardy dolarů. Když se k tomu započítá i to, co přenesly na své dodavatele a další podobné „financování“, jde o 45 miliard dolarů.

Šetřete svůj čas. Odebírejte naše ranní a večerní newslettery. Zdarma.

Více z Publika

© Publico 2025

Vyhledávejte na Publiku