Škoda vydělává víc než Audi a Porsche. Rekordním ziskem pomáhá koncernu

Obrázek
Ilustrační grafika
Ilustrační grafika
Business

Česká automobilka je nejziskovější částí koncernu Volkswagen. Letos je překvapivě větším strojem na peníze než Porsche, Audi i Volkswagen. Podle aktuálně zveřejněných údajů koncernu má Škoda nejlepší čtvrtletní výsledek v historii.

🚩 Proč je to důležité: Největší český podnik prochází současností úspěšně. Prodeje i ziskovost rostou a zvládá také přechod na elektromobilitu.

➡️ Co se stalo: Takovou pozici v rámci koncernu Volkswagen Škoda ještě nikdy neměla. Za pololetí dosáhla provozního zisku 1,3 miliardy eur (v přepočtu zhruba 31,5 miliardy korun). Meziročně je to o dvanáct procent víc. Výsledek za samotné druhé čtvrtletí je dokonce pro firmu rekordní.

Zisky Škody jsou větší než u Volkswagenu (1,1 miliardy eur) a dokonce i více než u dříve násobně ziskovějšího Audi (1,1 miliardy, včetně například Bentley) a Porsche (0,8 miliardy).

Také provozní ziskovost, tedy míra tržeb proměněných v provozní zisk, je u Škody výrazně vyšší než u dalších značek koncernu. Škoda vykázala údaj 8,5 procenta, až s odstupem je druhé Porsche (5,2 procenta). Loni byla přitom situace zásadně jiná, Porsche mělo násobně vyšší zisk i ziskovost.

Možná je to jen mimořádná a dočasná událost. Zisky Audi a Porsche výrazně klesly a Škoda se díky tomu dostala před ně. Vypadá to ale, že to může nějaký čas přetrvávat.

🚗 Proč se Škodě dařilo: Výhodou Škody jsou hlavně stabilnější prodeje. Všechny modely jdou dobře na odbyt, žádný z modelů změnou generace nepřišel o klíčové zákazníky. K tomu Škoda nabízí i úspěšné novinky. Mezi ně patří například elektrický Elroq, který se hned zařadil mezi nejprodávanější auta do zásuvky v Evropě a přilákal ke značce další zákazníky.

Celých 23 procent v Evropě prodaných škodovek jsou elektromobily a ty tak značce v prodejích spíše pomáhají. Na Škodu už také tolik nedopadají propady na čínském trhu a vůbec se jí netýkají celní války Donalda Trumpa.

🔎 Kontext: Koncern Volkswagen zhoršil výhled letošního hospodaření. Čeká nižší ziskovost i nižší než avizované tržby.
Důvodem jsou hlavně americká cla, která prodražují dovoz aut i dílů na klíčový americký trh. Koncern vypočítává, že cla snížila zisk za první pololetí o 1,3 miliardy eur.

Skupina v prvním pololetí mírně zvýšila prodeje aut, tržby ale zůstaly prakticky stejné. Čistý zisk se propadl o 38 procent na 4,5 miliardy eur. 

Data ukazují, že se daří kompenzovat problematický propad prodejů v Číně a v USA prodeji v Evropě a Jižní Americe. Právě v Evropě koncern roste a zvyšuje svůj podíl na trhu. Doplácí naopak na aféru Dieselgate. Za následky podvodu s emisemi naftových vozů stále platí v přepočtu miliardy korun.

Pokračují rovněž potíže s vysokými náklady, zejména v Německu. Koncern se snaží šetřit, ovšem šetření zatím jen vytváří další náklady, které by se měly začít vracet postupně.

Finanční černou díru v stále představuje tvorba softwaru pro automobily. Koncern vytvořil samostatný podnik Cariad, aby vytvořil program, na kterém budou fungovat budoucí vozy skupiny. Vše stálo stovky miliard korun, ale jen za první pololetí prodělal Cariad dalších zhruba 30 miliard korun, tedy přibližně tolik, co Škoda vydělala.

Cariad také ukazuje na hlavní problém koncernu, a tím je rivalita jednotlivých značek. Ty jdou raději proti sobě, než aby si vzájemně pomáhaly. Porsche se přetahuje s Audi, Volkswagen si hlídá Škodu. Hlavně odboráři z Mladé Boleslavi čas od času upozorňují na to, jak německé kolegy trápí, pokud je firma v něčem lepší.

👀 Co sledovat v dalších dnech: Podrobné výsledky hospodaření zveřejní Škoda Auto v pondělí.

Šetřete svůj čas. Odebírejte naše ranní a večerní newslettery. Zdarma.

Více z Publika

Šetřete svůj čas.
Odebírejte náš newsletter.
© Publico 2025

Vyhledávejte na Publiku